Terve lapsi, vaikkei kävele 1,5 vuotiaana?

Vierailija

Onko kenelläkään ollut lapsi terve ja normaali, vaikkei ole tuon ikäisenä vielä kävellyt?

Oma 1,5 vuotias lapsi ei kävele. Hyvä hienomotoriikka, ymmärtää puhetta hyvin, pari sanaa löytyy, lääkärin mielestä terävän oloinen lapsi, mutta ei kävele kuin tukea vasten ja on myös arka seisomaan ilman tukea.

Muut ovat luottavaisia, mutta minä en.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Älä huoli, kaksi poikaani on lähtenyt käveleen 1v6kk ikäisenä. Toinen kookas ja toinen siro, itse hermoilin lutta omaa tahtiaan kehittyvät:-) Ole vaan toiveikas.

Vierailija

Tyttäreni oppi kävelemään 1v5kk. Puhui jo paljon ennen kuin lähti kävelemään. Nyt täysin ajallaan kehittynyt, oppivainen esiteini :)

Vierailija

Ei tuolla asialla ole mitään tekemistä "terävyyden kanssa". Voi olla jokin puhtaasti fysiologinen juttu. 

Kyllä olisin huolissani, jos tasapaino olisi noin heikko puolitoistavuotiaalla, ettei pysy kunnolla seisomassa. Eli vie ekspertille. Neuvolalääkäireissä on joka lähtöön. 

Vierailija

Täältä löytyy 4. Kaikki terveitä ja nyt jo 10,15,19 ja 21 v. Sitten kun nämä lähtivät kävelelemään niin he eivät kaatuilleet jne.

Vierailija

Tuttavapiirissä yks tuommoinen tapaus, nyt kuusvuotias. Ei mikään kovin ketterä vieläkään eikä esim kovin hyvin osaa piirtää, mutta ihan normilapselta vaikuttaa.

Hän lähti kävelemään muistaakseni 1v8kk lopulta. Alaraajat oli kai niin hypotoniset ettei ne oikein kantanu ennen sitä. Ja tukikenkiä joutui käytämään sisälläkin kun nilkat oli niin vinot.

Mutta olette varmaan olleet fysioterpiassa? Menossa neurologin arvioon?

Vierailija

Meillä lähti raahamaam itseään käsillä tasatahtua 8,5kk. 10 kk ei vielä noussut konttausasentoon eikä istumaan. Fysioterapiasa käytiin ja syynä tähän keskivartalon pehmeys. Otti sitten ensiaskeleensa 1v3kk. Ovatko lapsen vuorovaikutustaidot normaalit?

Vierailija

Meillä yksi lapsista oppi kävelemään vasta vähän ennen kaksivuotis synttäreitään. Ihan normaali lapsi, nyt jo iso koululainen.

Vierailija

Jos luottamuspulasi syynä on joku asia minkä olet lapsesta havainnut, niin kerro se lääkärille/ fysioterapeutilla. Jos taas panikoit ilman syytä, niin lopeta. Yleensä älykkäät lapset oppii myöhään kävelemään, koska he eivät ole niin rämäpäisiä, vaan välttelevät kaatumisia.

Vierailija

Meillä tuttava piirissä lapsi joka ei ota kuin muutamia askelia on 1,3kk.  Tämän lapsen ei annettu olla lattialla, äiti koppasi aina syliin.

Vierailija

Kiitos kommenteista.

Olen itse huomioinut, että hänellä jalkaterät sojottavat kävellessä ulospäin. Seistessä selvästikin varoo kaatumista ja laskeutuu itse äkkiä alas, hetken seistyään. Lapsi ei ole mitenkään rämäpää vaan harkitsevainen oloinen, ei ole telonut itseään. Tasapainossa ei sinänsä vaikuttaisi olevan häikkää, hän pienenä jo laskeutumaan itse sohvalta ja katsomaan, mistä kannattaa mennä. Ja hienomotoriikka on tarkkaa.

Meillä perheessä on kaikki älykkäitä eikä tämäkään lapsi nyt tunnu siinä suhteessa erilaiselta. Neuvolatäti ja lääkäri tulkitsivat kuukausi sitten, että lapsi on vain varovainen. Nyt pitäisi varata aikaa fysioterapeutille, kun 1,5 v tullut täyteen. Tutkimuksiin ollaan siis menossa.

Itseäni tilanne mietityttää ja siksi kyselenkin muiden kokemuksia.

Vierailija

13 oli ap.

Lapsen vuorovaikutustaidot ovat hyvät, kun joku asiaa kysyi. Samaa on sanottu myös päiväkodissa. Lasta on myös kävelytetty ja annettu liikkua suhteellisen vapaasti.

Hänessä ei päällisin puolin ole mitään huolestuttavan oloista kun vain se, ettei vielä kävele.

Kohtahan tuo asia meillä selviää.

Vastausten perusteella voisi päätellä, että joku lapsi saattaa olla ihan tervekin, vaikka ei vielä 1,5 vuotiaana kävele.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 Meillä tuttava piirissä lapsi joka ei ota kuin muutamia askelia on 1,3kk.  Tämän lapsen ei annettu olla lattialla, äiti koppasi aina syliin.

Ennen kuin ehdin lukea tähän kommenttiin asti, niin mullakin tuli sama mieleen. Eli mielleyhtymä tuttuun, jonka lapsi ei kehity, kun se vaan laitetaan aina nukkumaan. Ruokaa massuun ja taas hyssytetään uneen. Ja kun herää, niin lähdetään autoilemaan, ja taas lapsi nukahtaa. Ja kehitys on sen mukaista = sitä ei kamalasti ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat