Mistä parisuhteen riitely ja vääntö johtuu?

Vierailija

Tietysti siitä, että kumpikaan ei anna periksi. Mutta miksi toisissa suhteissa ei tarvitse vääntää? Johtuuko se samanlaisista tarpeista ja haluista? Vai siitä, että suhteessa ei kilpailla keskenään? Vai siitä, että molemmat osapuolet osaavat tehdä kompromisseja?

Kommentit (5)

Vierailija

Lähtökohtaisesti siitä, että ollaan valittu puolisoksi täysin erilainen ihminen kuin itse on. Kun ollaan samoilla linjoilla alusta asti, ei jatkuvaa väännön ja riidan aihetta ole. On täysin harhaa, että vastakohdat muka täydentävät toisiaan. Vastakohdat ottavat yhteen.

Vierailija

No ainakin tuntemassani suhteessa nainen jyrää ja mies on onneton vässykkä. Kyllä kulta-vastauksia vain kaikkeen. Mies tekee kaiken ja nainen makaa sohvalla mässyttämässä. Mies samalla kantaa herkkuja ja voileipiä eteen. Ei kai siinä mitään vääntöä saa aikaiseksi kun toinen ei uskalla mielipidettään sanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti siitä, että ollaan valittu puolisoksi täysin erilainen ihminen kuin itse on. Kun ollaan samoilla linjoilla alusta asti, ei jatkuvaa väännön ja riidan aihetta ole. On täysin harhaa, että vastakohdat muka täydentävät toisiaan. Vastakohdat ottavat yhteen.

Minun eksäni löysi sielunkumppaninsa, ja lasten mukaan he riitelevät paljon. Jos he ovat sielunkumppaneita, niin eikö silloin olla samoilla linjoilla, eli miksi he riitelevät?

Joopajoo1

En tiedä. Muutaman ex:än kanssa tapeltiin tulisesti ja usein ja melkein kaikesta. Nykyisen kanssa ei ole tarvinnut tapella, koska meillä on aika samanlaiset siisteyskäsitykset, tapa käyttää rahaa yms. Ei ole tarvinnut tapella juuri mistään 6:n vuoden aikana, joskus on oltu eri mieltä ja keskusteltu aika tiukkasanaisestikin, mutta ei äänen korottamista, mykkäkouluja tms.

Vierailija

Minä kannatan tuota, että molemmat osaavat tehdä kompromisseja. Eli kun ei vaan kumpikaan olla riidanhaluisia. Ja vaikka minä vähän olenkin, niin asiaa auttaa se, että kumpikin osaa perustella kantansa ja kumpikin osaa myös kuunnella toisen perustelut. Nöyryyttä tarvitaan sitten siihen, että hyväksyy toisen antamat perustelut.

Eli asiaa helpottaa, jos kumpikin ovat tuon asian suhteen samanlaisia. Mutta sanoohan moni sitäkin, että yksin ei voi riidellä. Mihin kolmonen taisi viitatakin.

Me ollaan miehen kanssa kuitenkin myös sitä vastakohdat täydentää toisiaan -tyyppiä. Mutta ilmeisesti kuitenkin löytyy riittävästi niitä yhtäläisyyksiäkin, ettei sitten silti riidellä. Mutta jos tällä elämänkokemuksella ja viisaudella pääsisin puolisoa valitsemaan, niin ottaisin vielä enemmän samanlaisen kuin mitä itse olen.

Uusimmat

Suosituimmat