Onko sinulle koskaan sanottu että vaatteesi haisevat homeelle?

Vierailija

-

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ei ole. Mutta meillä on kesämökki, jossa haisee home ja kerran kun menin sieltä töihin, kolleega kysyi että olenko alkanut polttaa tupakkaa.

Vierailija

Ei ole, mutta joka päivä tulee vastaan, esim. kaupassa, ihmisiä joista haistan homeen. Herkistyin homeen hajulle, kun työskentelin kosteusvaurioisessa rakennuksessa hetken. Hassua on se, että haistan monia eri homeen hajuja, en vain yhdenlaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta joka päivä tulee vastaan, esim. kaupassa, ihmisiä joista haistan homeen. Herkistyin homeen hajulle, kun työskentelin kosteusvaurioisessa rakennuksessa hetken. Hassua on se, että haistan monia eri homeen hajuja, en vain yhdenlaista.

Onko sulla pitkäkin ura homekoirana takana?

Vierailija

Ei. Meillä ei ole hometta. Kahdella työkaverilla haisee. Toinen on avoimesti sanonut, että talo on kärsinyt kosteusvaurioista ja on huonossa kunnossa. Toinen asuu vanhassa talossa, jossa kellaritilat ovat olleet kosteat jo kuulemani mukaan -70 -luvulla, joten tietää varmaan itsekin homeesta.

Vierailija

Päiväkodissa sanoivat että lasten vaatteet haisee. Taitaa haista vaan kissanhiekalle kun meillä on kissoja. Kukaan ei ole sanonut meillä kotona että haisisi home, äidilläni on todella tarkka nenä, ja tytär on koulussa aikoinaan altistunut homeelle, eikä hänkään oireile meillä. Lapset eivät ole koskaan kipeitä lomien aikana kun ovat vaan kotona, päiväkodista saivat kaikki taudit joita oli, nyt ovat eskarissa ja vähemmän sairastaneet kuin päiväkotiaikana. Mies ei ole ollut flunssassa (yskää/nuhaa) vuosiin.

Vierailija

Homeet haisevat ihan erilaiselle. Joku muistuttaa tupakkaa (muistaakseni sädesieni), joku perunakellaria, joku "saunan hajua", joku haisee imelälle. Yleensä ihmiset kyllä tietävät itsekin asuvansa hometalossa ja se on kauhea murheen ja ahdistuksen paikka. Pitäisi olla hirveästi rahaa remonttiin tai talo pitäisi laittaa oikeasti käyttökieltoon.

Vierailija

Jos talossa siivotaan edes jokseenkin normaalisti, ei tupakoida tai syödä säännöllisesti mitään voimakkaasti maustettuja ruokia, on tunkkainen haju käytännössä aina lähtöisin jostakin mikrobikasvustosta.
Se vain on niin. Ei ole olemassa mitään "vanhantalonhajua" tms.

Vierailija

Kyllä on sanottu haisemisesta, mutta luokkakaverit eivät varmaan tunnistaneet hajua homeeksi ja osa saattoi olla ihan kiusaamisestakin johtuvaa.

Isäni lapsuudenkoti oli vuosia tyhjillään, mutta vietettiin siellä kesiä. Lisäksi siellä oli varastoituna jotain tavaroita, kuten makuupusseja. Haju oli vanhan ja laholta tai kostealta haisevan talon haju, joka varmasti oli homeen aiheuttamaa ja haju tarttui tavaroihin ja vaatteisiin.

Lapsuudessani muistan ajan, kun olin taas yhden muuton jälkeen se luokan uusi tyttö. Minua kiusattiin sanomalla, että haisen. Joskus olin näiden uusien luokkalaisteni kanssa jollain viikonloppuleirillä ja muistan itsekin hävenneeni makuupussini epämiellyttävää hajua.

Vierailija

Olen lääkäri ja aika ajoin tulee näitä homeelle haisevia potilaita. En koskaan mainitse siitä heille, elleivät he valita hengitystieoireita.

Vierailija

Sitä ei itse yleensä haista ja välttämättä talossa ei haise, mutta kun sieltä lähtee pois, hajun huomaa esim. omissa vaatteissa. Hyvä esimerkki on anopin rintamamiestalo. Anoppi ei haista mitään emmekä me vieraillessamme, mutta kotona vaatteet haisevat homeelta. On vaikeaa saada toinen uskomaan ja edes harkitsemaan kosteustarkastusta. (Niinpä olen se nirppanokkaminiä).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat