Mitä mieltä olette rikkaista vanhemmista jotka eivät hyväksy sitä, että lapsi haluaa mennä amikseen?

Vierailija

?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ymmärrän hyvin. Rikkaat vanhemmat ovat usein koulutetumpia, fiksumpia ja välittävät lapsesta enemmän. Amistutkinto ei nykyaikana usein riitä työpaikkaan. Lisäksi hyvän miehen saaminen amistutkinnolla voi olla vaikeaa

Vierailija

Varmin tapa ohjata lapsensa kohti onnetonta elämää on pakottaa heidät johonkin muottiin ja tekemään sitä mikä ei ole lapselle luontevaa...

Vierailija

Olen sitä mieltä, että ne vanhemmat eivät hyväksy lapsensa valintoja. Monet amikseen menijät tykkäävät tehdä käsin, ehkä lapsi ei halua lukea enempää mitään kouluaineita vaan esim opiskella autojen parissa. Ymmärrän tämän amiksen käyneenä.

Vierailija

Yleensä lapset ei tee tuota valintaa, koska heitä on jo kotona kannustettu opiskelemaan ja osaamaan. Vanhempien merkitys opiskelupaikan valinnassa on yhtä merkittävä kuin ympäristön ja kavereiden esimerkin.

Jos rikas vanhempi ei hyväksy lapsensa amista, hän ei todennäköisesti ole 15 vuoden aikana tajunnut, että lapsella on pahoja emotionaalisia ja oppimiskykyyn liittyviä ongelmia. Muutenhan se lapsi tekisi kuten on kannustettu ja hakeutuisi lukion kautta opintoihin eikä valitsisi hankalampaa tapaa amiksen kautta.

Vierailija

Oli sitten rikkaat tai köyhät vanhemmat niin yhtälailla lapsen pitää saada itse päättää. Toki vanhemmat voivat kertoa lapselle, millaista työtä ja palkkaa milläkin tutkinnolla yleisimmin saa. Voi jopa auttaa päätöksenteossa. Mutta silloinkin vanhempien pitäisi omasta tulotasostaan riippumatta kannustaa lasta itsenäiseen valintaan ja päätöksentekoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanelu on aivan takuuvarma tapa saada rauhallinenkin teini-ikäinen uhmakkaaksi. 

Tää voi nyt tulla yllätyksenä. Älä järkyty! Jotkut teinit ymmärtävät järkipuhetta. Joo, aika radikaalia.

Vierailija

Yllättävän moni keskiluokkainenkin vanhempi pakottaa lapsensa lukioon. Huomasin tämän, kun olin itse valitsemassa kumpaan menen ja monella saman ikäisellä vanhemmat sanelivat lapsen opiskelupaikan.

Vierailija

Että kannattaisi käydä tytustumassa kouluun/linjaan ennen kuin vetää herneen nenäänsä. Maailma on muuttunut siitä,kun vanhemmat olivat opiskeluiässä.

Vierailija

Niin kuten ylempänä sanottiin, heille tulee varmasti yllätyksenä elintason tipahtaminen (josseivät vanhemmat maksa kaikkea.) Yhtään rikasta perhettä en tiedä, jossa olisi mennyt näin mutta tiedän pari maalaisperhettä joissa isä oli kieltänyt lapsiaan (no, poikiaan) menemästä lukioon.

Vierailija

Meidän lahjakas lapsi halusi myös mennä. Opo soitti mulle oikein henkilökohtaisesti ja koetti, että saisin pään kääntymään. Tiesin kuitenkin saman kuin poika itsekin, että vaikka matikka ja kielet menevät hyvin, lukio ei ole esseen kirjoittamista inhoavan kaverin paikka. Nyt amk:ssa ja pärjää siellä ihan hyvin kaikessa muussa paitsi ruotsissa. Enkussa ei ole ongelmia. Miettinyt yliopiston kokeilua avoimen kautta ja muutaman aineen kirjoittamista etälukion kautta, että saisi vähän sitä lukion pitkän matikan kokemusta ja ruotsissa petrausta. 

Vierailija

Minulla tulee ensimmäisenä mieleen, että vanhemmat kokevat epäonnistuneensa kasvatuksessa, vaikka eihän asia välttämättä niin ole. Mutta tosiaan, kai siinä jotain omaa pahaa oloa puretaan yrittämällä kieltää aikuistuvalta ihmiseltä omien ratkaisujen tekeminen. Jos vanhemmat kuitenkin yrittävät kieltää loppuun saakka ja alkaa hankaliksi ja ehtoja asettelemaan, niin kuulostaa sekin aika mielisairaalta.

Ammattikoulu on kuitenkin ihan ok, vaikka kyllä itsekin tulevaisuudessa koitan lapsiani ensisijaisesti ohjata lukioon. Voi olla kuitenkin haitallista nuoren itsetunnolle ja aikuistumiselle, jos vanhemmat alkavat päättämään puolesta. Puhua saa ja kannattaa, sekä valmistella hyvissä ajoin miettimään tulevaisuutta, mutta nuori tekee lopullisen päätöksen itse ja sitten häntä kannustetaan omissa valinnoissaan ja autetaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat