Miksi ulkomaalaisten ei tarvitse suorittaa Suomen yliopistoissa virkamiesruotsia?

Vierailija

En kaipaa mitään lakipykäliä vaan ihan ihmettelen sitä, että ulkomaalaiset saavat kuitenkin ihan saman tutkinnon ja todistuksen ja pätevyyden, niin miksi vain suomalaisilta vaaditaan virkamiesruotsin suoritus, jotta voi valmistua, mutta ulkomaalaisilta ei vaadita. Eikö tämä ole suomalaisten syrjintää?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Ei virkamiesruotsin suorittaminen ole kansallisuussidonnainen! Olen suomalainen muttei minunkaan tarvinnut sitä suorittaa, koska olin suorittanut lukion ja peruskoulun ulkomailla. Sain korvata ruotsinopinnot toisella kielellä. Olisin kyllä ollut valmis suorittamaan ruotsinopintoja, mutta yliopisto ei tarjonnut alkeiskurssia enkä voinut osallistua tarjottaville kursseille koska ne olivat jo edistyneemmille ruotsinosaajille (eli Suomessa peruskouluopintonsa suorittaneille).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei virkamiesruotsin suorittaminen ole kansallisuussidonnainen! Olen suomalainen muttei minunkaan tarvinnut sitä suorittaa, koska olin suorittanut lukion ja peruskoulun ulkomailla. Sain korvata ruotsinopinnot toisella kielellä. Olisin kyllä ollut valmis suorittamaan ruotsinopintoja, mutta yliopisto ei tarjonnut alkeiskurssia enkä voinut osallistua tarjottaville kursseille koska ne olivat jo edistyneemmille ruotsinosaajille (eli Suomessa peruskouluopintonsa suorittaneille).

Silti tuo asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan! Toisilla ei ole oikeutta valmistua ilman virkamiespakkoruotsia, toisilla on, mutta kaikki saavat ihan saman tutkinnon! Eihän saman tutkinnon vaatimukset voi mitenkään riippua siitä, missä on aiemmat koulunsa käynyt (ellei kyseessä ole jokin kurssi, jonka voi korvata aiemmilla opinnoilla, mutta siitähän ei tässä ole kyse).

Ja kyllä minäkin olisin opiskellut mieluummin vaikka ranskaa.

Vierailija

Joku vaihtoehtohan on oltava sellaisille opiskelijoille, jotka eivät koskaan ole opiskelleet ruotsia. Vai oletko sitä mieltä, että he eivät saisi opiskella suomalaisessa yliopistossa?

Kyse ei siis ole kansallisuudesta, vaan siitä, onko joskus opiskellut ruotsia. Sellaisia suomalaisiakin on yllättävän paljon, jotka ovat joko käyneet koulunsa ulkomailla tai saaneet vapautuksen ruotsista peruskoulussa ja lukiossa, eikä heiltäkään vaadita virkamiesruotsia. Ensisijaisena vaihtoehtona käsittääkseni on korvata virkamiesruotsin suoritukset jollain muilla ruotsin suorituksilla (yleensä ruotsin alkeiskurssi, jos ei koskaan ole opiskellut). Jos niitä ei ole tarjolla, joku muu kieli kelpaa.

Julkisissa viroissa on edelleen molempien kotimaisten kielten taitovaatimus, joten heitä itseään tuo vain haittaa, ei meitä muita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu minulla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joku vaihtoehtohan on oltava sellaisille opiskelijoille, jotka eivät koskaan ole opiskelleet ruotsia. Vai oletko sitä mieltä, että he eivät saisi opiskella suomalaisessa yliopistossa?

Eihän muistakaan aineista saa helpotusta sillä perusteella, että ei ole opiskellut sitä ennen! Se on oman aktiivisuuden varassa sitten, jos lähtötiedot ei riitä.

Ongelma tässä on se, että ihmiset saavat saman tutkinnon, mutta tutkintovaatimuksissa ihmiset asetetaan eriarvoiseen asemaan. Tämä on väärin ja tulee korjata: joko kaikilta vaadittava virkamiesruotsin suoritus ja sitten sitä ei tule vaatia keneltäkään.

Jos jossain työtehtävässä vaaditaan ruotsin taitoa, niin tällaiseen tehtävään aikova voi sen hankkia. Ei yliopisto ole mikään virkamiesoppilaitos. Vain harva päätyy virkamieheksi.

Vierailija

Nimenomaanhan toivotaan, että ulkomaalaiset opskelijat jäisivät Suomeen töihin, joten on aika outoa, että ei sitten vaadita sitä virkamiesruotsia opinnoissa, joka vaaditaan kuitenkin työpaikoissa!

Vierailija

Ulkomaisten ei tarvitse osata ruotsia myöskään lähäriopinnoissa. No hyvä jos edes osaisivat suomea. Käytännön työssä kirjaukset ovatkin sitten todella outoja.

Vierailija

Puhdasta rasismia. Tunnen naisen joka on syntynyt Iranissa, mutta muutti jo neljä vuotiaana Suomeen, joten koko peruskoulu ja sen jälkeiset opinnot on käyty Suomessa. Mutta silti on saanut vapautuksen ruotsin kielestä. Että sellaista tasa-arvoa meillä täällä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nimenomaanhan toivotaan, että ulkomaalaiset opskelijat jäisivät Suomeen töihin, joten on aika outoa, että ei sitten vaadita sitä virkamiesruotsia opinnoissa, joka vaaditaan kuitenkin työpaikoissa!

Kuulostaa aika oudolta, minun mielestä viime aikojen henki on ollut ettei tänne kenenkään toivota jäävän. Ruotsin osaamista ei tarvita joka ikisessä ammatissa joten koko virkamiesruotsin (ja pakkoruotsin muutenkin) saisi heivata ullakolle jaloista pyörimästä. On on, on toki niitä paikkoja vielä joissa sitä ruotsin kielen osaamista vaaditaa, mutta eipä tosiaan kaikkialla.

Vierailija

Suomenkielisiä sorretaan omassa maassaan. Olisiko jo aika katkaista se napanuora Ruotsiin? Vuodesta 1809 on kuitenkin kulunut jo yli 200 vuotta.

Vierailija

"Julkisissa viroissa on edelleen molempien kotimaisten kielten taitovaatimus, joten heitä itseään tuo vain haittaa, ei meitä muita."

Niinnoh, ken julkisella haluaa duunia. Ruotsin kiitettävistä arvosanoista huolimatta minulle julkisella työskentely olisi totaalinen nöyryytys, ollut jo 13-vuotiaasta asti. Sen verran kompetenssia ja "tuotannollista asennetta" löytyy ettei tuohon vaihtoehtoon ole tarvinnut edes harkita turvautuvansa. Ja näin ollen kaikki ruotsin opinnot aivan hukkaan heitettyä aikaa.

Aikuisiällä olenkin sitten opiskellut kansalaisopistoissa ja työnantajan tarjoamilla kursseilla saksaa ja espanjaa, mutta kyllä jälkikäteen harmittaa että en voinut jo silliin joskus ottaa (pakolliseksi) B-kieleksi saksaa. "kaikki kielien opiskelu on hyödyksi" - on se kumma etten oikein vieläkään ymmärrä tuota ruotsin hyödyllisyyttä vaikka olenkin "reissuinsinööri" ja 54 maata käytynä. Keikkaa joskus myös naapuriin, jossa työkieli on englanti. Sikäläisyen mielestä kun täkäläinen ruotsi on lausunnaltaan "vanhaa maalaisruotsia" jota ei voi hymyilemättä kuunnella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika oudolta, minun mielestä viime aikojen henki on ollut ettei tänne kenenkään toivota jäävän. Ruotsin osaamista ei tarvita joka ikisessä ammatissa joten koko virkamiesruotsin (ja pakkoruotsin muutenkin) saisi heivata ullakolle jaloista pyörimästä. On on, on toki niitä paikkoja vielä joissa sitä ruotsin kielen osaamista vaaditaa, mutta eipä tosiaan kaikkialla.

Englantia vaaditaan lähes jokaisessa työpaikassa, mutta se ei ole missään opintojen vaiheessa pakollista!

Ruotsia tarvitaan vain harvassa työssä, mutta se on pakollista jokaisella opintojen tasolla!

Eikö ole hiukan omituista?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Julkisissa viroissa on edelleen molempien kotimaisten kielten taitovaatimus, joten heitä itseään tuo vain haittaa, ei meitä muita."

Julkinen sektorihan ollaan joka tapauksessa ajamassa alas, joten mihin tuota virkamiesruotsia oikeasti enää tarvitaan?

Vierailija

Virkamiespakkoruotsi sotii yliopistojen autonomiaa vastaan. Muista tutkintoon sisältyvistä kursseista voi yliopisto päättää, mutta virkamiesruotsi on pakko olla joka tutkinnossa opintoalasta riippumatta!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat