mökki siskolle mahdollisimman fiksusti

mökki myyntiin?

Osaisiko joku antaa vinkkejä... Minulla on siskoni kanssa yhteisomistuksessa mökki, 50/50. Siskoni on ehdottanut, että hän voisi ostaa minun osuuteni. Kiinnostaa, sillä isompi asunto olisi kiikarissa. Diiliin kuuluisi yksi mökkiviikko kesässä meidän perheelle.

Miten tämä kannattaa junailla verotuksellisesti. Onko kellään kokemusta?

Kommentit (13)

Vierailija

Verotuksellisesti mikä? Myyntivoiton verotusko? Jos olet saanut sen perintönä ja maksanut silloin verot, ei tarvitse uudestaan maksaa veroja, jos mökin arvo ei ole noussut. Lisäksi tuo 1 vko/v pienentää mökin arvoa ja se kannattaa merkitä kauppakirjaan tietyksi määräajaksi, koska moinen diili rasittaa aika lailla omistajia. Lisäksi joudutte määrittämään hyvin tarkasti, mitä tuo viikko sisältää, miten sen ajankohdasta sovitaan jne. eli en ikinä menisi moista sopimusta tekemään.

Vierailija

Kokemusta on.  Meillä kuolinpesällä mökki kaukana korvessa.  Kaksi osakasta halusi ostaa minut ulos ja minä halusin myydä.

Kiinteistöarvio teetettiin ja sen mukaan hinta sovittiin.  Jos myyt liian halvalla saa ostaja maksaa lahjaveroa.

Oli sen verran monimuotoinen kauppa, että teimme sen oikeusaputoimiston kautta.  Tulipa tehtyä kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan.

Kaupan jälkeen tein vielä kirjallisen selvityksen verotoimistolle.

Verotoimisto osaa hyvin neuvoa puhelimessa.

Asia hoitui hyvin.  Suosittelen tätä tapaa, niin ei tule jälkiseuraamuksia.

Meillä tuossa oli siis kuolinpesä vielä voimassa eikä kauppa ollut kiinteistökauppa vaan kuolinpesäosuuden kauppa.

mökki myyntiin?

Kiitos vastauksista! Siskoni maksaisi minulle 100 000 (ja päälle tulisi se viikon käyttö vuodessa). Eli enemmän, millä summalla ostimme yhdessä äidiltäni (tällöin mökki 100 000 arvoinen, josta minun osuuteni 50 000). Saisin siis pienen bonuksen päälle. Tämä sopisi molemmille osapuolille, mutta nyt mietimme miten tämä käytännössä menee. Kyseessä ei siis ole enää kuolinpesäosuuden kauppa. 

Hyvä pointti tuo, että viikko kirjataan tarkasti ylös papereihin. Menee ihan aivot solmuun. Onko tämä myyntivoittoa ja kenelle, huh... kiitos jos jaksatte vielä vastailla. 

Pitänee kyllä jokatapauksessa hoitaa asia alan ammattilaisen kanssa!

Vierailija

Onko mökin arvo todella tuplaantunut?

Siis sulle ei jäisi omistusoikeutta, mutta joku käyttöoikeus 1vko vuodessa ja se kirjattaisiin johonkin? Mihin? Kun sisko omistaa mökin kokonaan, hän voi myydä sen eteenpäin vaikka saman tien, joten sun viikon käyttöoikeudesta ei ole mitään merkitystä.

Voit myydä siskolle vaikka 40 % ja sopia, että 10 prosentin omistus osuus oikeuttaa tiettyyn käyttöön. Tällöin pitää sopia myös siitä, jaetaanko kiinteät kulut omistusten suhteessa vai jotenkin muuten.

Vierailija

Voihan ne kaupat tehdä niin, että omistusoikeus on siskolla, hallintaoikeus sinulla ja erikseen määritellään, että hallintaoikeus sisältää vuodessa 1 vko käyttöoikeuden elämäsi loppuun asti. Ja että et voi siirtää hallintaoikeutta muille.

mökki myyntiin?

Mökin arvo on noussut remonttien myötä vuosien saatossa kyllä paljon. Ja tuo 1 vko käyttöoikeus on varmaan tosiaan se "rasite", joka voidaan kirjata kauppakirjoihin (eikö?). Sisko tätä itse ehdotti, mutta eipä tuo 1 viikko vuodessa nyt niin vakava juttu ole, vaikka sille jossain vaiheessa jotain tapahtuisi. Lähinnä mietin tuota rahan siirtämistä ja veroja. Myisin kyllä koko osuuteni pois. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voihan ne kaupat tehdä niin, että omistusoikeus on siskolla, hallintaoikeus sinulla ja erikseen määritellään, että hallintaoikeus sisältää vuodessa 1 vko käyttöoikeuden elämäsi loppuun asti. Ja että et voi siirtää hallintaoikeutta muille.

Haluaisiko sisko todella sitoa rahansa johonkin, jota ei voi kuitenkaan ennen sinun kuolemaasi realisoida hallintaoikeuden takia? Miten hän hyötyisi kaupasta nykytilanteeseen verrattuna? Ainoa hyöty olisi isompi perintö aikanaan hänen lapsilleen jos mökin arvo nousee, mikä ei ole ollenkaan päivänselvää.

Onko tuo yksi viikko todella niin tärkeä, että se pitää johonkin kirjata? Jos on, en myisi omistustani kokonaan. Tai sitten myyt ja ainoastaan vierailet kerran kesässä mökillä vieraana.

mökki myyntiin?

Tämä oli siskon idea, joten hän on sen kyllä miettinyt. Mutta en pane vastaan, vaikka haluaisi myydä mökin ja minulta katoaisi viikko vuodessa. Ei siis ole mikään ongelma, joten ei sitä ihan pakko ole kirjoittaa ylös. Nyt vaan siis tämä rahaliikenne -mitä veroja kukakin maksaa? Onko tässä jokin fiksu reitti, mikä olisi hyvä sekä siskolleni että minulle?

Vierailija

Siskolla on kaupat tiedossa, aikoo myydä sen samantien jollekin kovemmalla voitolla. Siihen katoaa sinun viikko per vuosi diili..

mökki myyntiin?

Vierailija kirjoitti:
Siskolla on kaupat tiedossa, aikoo myydä sen samantien jollekin kovemmalla voitolla. Siihen katoaa sinun viikko per vuosi diili..

No näin ei kyllä ole.  Ja vaikka tuon viikon menettäisinkin, niin se ei edelleen ole kova menetys. Verot tässä mietitytti, mutta linkin takaa löytyi aika hyvin tietoa. 

Uusimmat

Suosituimmat