Onko lähihoitaja päiväkotiin liian alikoulutettu

Vierailija

eikö siellä vain lastentarhanopettajia ym. jotka opiskelleet yliopistossa?
Ainakin minulta kysyttiin yhdessä haastattelussa, oletko "edes" lähihoitaja?
Huh..itse arvostan omaa ammattiani ja olen laajasti koulutettu ja ehkä osaan asioita joita he eivät osaa
Heidän osaaminen keskittyy "vain" lasten kasvatukseen,

Kommentit (9)

Vierailija

Lähihoitaja on päiväkotiin lain mukaan kelpoinen. Tutkimustulokset tosin osoittavat, että mitä korkeampi on päivähoitohenkilöstön koulutusaste, sitä empaattisempi ja lapsen tarpeet paremmin huomioiva hän on kasvattajana. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja on päiväkotiin lain mukaan kelpoinen. Tutkimustulokset tosin osoittavat, että mitä korkeampi on päivähoitohenkilöstön koulutusaste, sitä empaattisempi ja lapsen tarpeet paremmin huomioiva hän on kasvattajana. 

Whut!?

Vierailija

Niinkö?! Minun kokemukseni on juuri päinvastainen. Mitä koulutetumpi, sen kolkompi suhtautuminen, etäinen suhde lapsiin.

Nämä opiskelija tytöt ja lh leikkivät lasten kanssa, halailevat, ovat "läsnä".

Tuon tutkimuksen minäkin haluan nähdä!

Heidän asenne on. "Minä kasvatan lapsia", en hoida. Minusta se ylimielistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Whut!?

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/72981/VALMIS%20OPPARI%20PD...

"Mirjam Kallandin (2012, 56.) mukaan ryhmäkoko ja henkilökunnan koulutustaso vaikuttavat lasten ja päiväkodin aikuisten vuorovaikutuksen laatuun, siis suoraan lasten hyvinvointiin."

Mitä koulutetumpi työntekijä päivähoidossa on, sitä laadukkaampaa vuorovaikutusta lapsen ja aikuisen välille syntyy. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset ja käytäntö on usein kaksi eri asiaa.

Niinhän ne tahtovat uskotella, joiden "nilkkaan" tutkimustulokset osuvat. En minä sitä sano, etteikö varmasti ole aivan mahtavia päiväkodissa työskenteleviä lähihoitajia ja ihan surkeita lastentarhanopettajia, mutta kyllä sillä koulutuksella vaan on monen asian kannalta väliä. Tuollaiset tutkimustulokset kannattaa pitää mielessä kun säädetään lakeja ja mietitään päivähoidon järjestämistä, ei se tarkoita että yksittäisiä ihmisiä pitäisi sen enempää ottaa linssin alle.

Vierailija

Ois tosi kiva, jos lastenhoitaja tekis pääosin niitä hoidollisia hommia ja opettaja kasvatuksellisia, mutta useimmissa päiväkodeissa joissa oon ollut, niin lastenhoitajan vastuulla on myös ne kasvatuspuolen suunnittelut, yms. lastenhoidon lisäksi ja opettaja vetoaa korkeampaan koulutukseensa, aina kun pitäisi lapsia vessattaa ja pukea. Mielelläni "tyydyn" pienempään palkkaani, jos mun ei tarvitsisi tehdä myös niitä opettajalle kuuluvia hommia.

Uusimmat

Suosituimmat