Sääntöapua Scrabble sanapeliin

Vierailija

Kun siinä on sellainen tyhjä pala, joka voi olla mikä kirjain vaan. Niin pitääkö tyhjän palikan kohdalla risteävän sanankin käyttää sitä tyhjää samana kirjaimena kun alkuperäinen käytti? Pahoittelen epäselvää selitystä. Toivottavasti joku ymmärtää :)

Kommentit (12)

Vierailija

Pitää, tietysti.
Jos blankon palan käyttäjä päättää, että käytetty kirjain on vaikkapa A, tulee muidenkin pelaajien kohdella tyhjää palaa A-kirjaimena ja ottaa tämä huomioon omissa sanoissaan.

Vierailija

Tuohan on itsestäänselvyys. Tietysti se tyhjä pala lukittuu loppupelin ajaksi juuri siksi kirjaimeksi, joksi sen käyttäjä päättää.

Aika sekavaahan se olisi, miettikää nyt. "Nyt tässä sanassa tyhjä pala on u", "tässä sanassa se on k". Haloo. Koko pelistä katoaisi idea.

Vierailija

Mä olen ymmärtänyt niin, että sanotaan laitettaessa, että tämä on A, mutta kirjaimen voisi vaihtaa esim. U:ksi, mikäli se sopii sekä alkuperäiseen että risteävään. Me ollaan varmaan vuosia pelattu tällä tavalla väärin, mutta se ei meitä haittaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen ymmärtänyt niin, että sanotaan laitettaessa, että tämä on A, mutta kirjaimen voisi vaihtaa esim. U:ksi, mikäli se sopii sekä alkuperäiseen että risteävään. Me ollaan varmaan vuosia pelattu tällä tavalla väärin, mutta se ei meitä haittaa.

Tämä sääntö kävisi minusta enemmän järkeen, mutta ollaan siis pelattu oikein... Kiitos vastauksista! Av ei petä <3
Ap

Vierailija

Tyhjä kirjain pysyy samana koko pelin ajan. Sitä ei voi muuttaa toiseksi.

Tämä sääntö löytyy myös ihan suomenkielisen Scrabblen sääntökirjasta.

Uusimmat

Suosituimmat