Kulttuurishokki - toiseus muutti naapuriin

Toiseutettu

Perheemme on asunut tällä rauhallisella rivitaloalueella jo pitkään. Taloyhtiömme asukaskanta on hyvin yhdenmukaista. Paikallisia kaikki. Äskettäin kaikki muuttui.

Ne muuttivat naapuriasuntoomme. Maailma on tullut kylään, toiseus on muuttanut naapuriin. Ne ovat ensimmäisiä laatujaan täällä.

Niiden toisten puhe on outoa, ja ne puhuvat kovaan ääneen. Tyhmyys ja sivistymättömyys loistavat niiden silmistä, ja kaikesta näkee, että ne ovat saapuneet aivan toisenlaisen kulttuurin piiristä.

Moukkamainen käytös ja öykkäröinti on ominaista niille toisille, ja ne tunnetaan huijareina, kieroilijoina ja työnvieroksujina. Olisi ollut parempi, että olisivat pysyneet siellä, mistä ovat tulleetkin.

Stadilainen taloyhtiömme on saanut ensimmäiset matut eli maakuntaantunkeutujat. He kun tulevat Uudenmaan ulkopuolelta, ja Stadin ulkopuolelta. Ensimmäiset savolaiset.

Sivut

Kommentit (22)

Toiseutettu

Vierailija kirjoitti:
Onko stadikin maakunta????

Opettele lukemaan. Minä sanoin: "He kun tulevat UUDENMAAN ulkopuolelta, JA Stadin ulkopuolelta." Sana "UUDENMAAN" viittasi tuossa maakuntaan. Sana "JA" viittaa siihen, että sen lisäksi, että he tulevat Uudenmaan maakunnan ulkopuolelta, he tulevat  samalla myös Stadin ulkopuolelta. Okei?

Vierailija

Toiseutettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan. Minä sanoin: "He kun tulevat UUDENMAAN ulkopuolelta, JA Stadin ulkopuolelta." Sana "UUDENMAAN" viittasi tuossa maakuntaan. Sana "JA" viittaa siihen, että sen lisäksi, että he tulevat Uudenmaan maakunnan ulkopuolelta, he tulevat  samalla myös Stadin ulkopuolelta. Okei?

Älä hiilly, okei?

Vierailija

Onneksi olen maailmankansalainen eikä nuo kulttuurierot hirveästi heilauta elämääni. Itseasiassa, koska olen stadilainen, ohimennessä en edes katso naapureitani, joten kulttuurierot eivät osu silmiini;-)

Vierailija

Miksei nää tällaiset ihmiset ikinä uskalla käyttää ihmisryhmän oikeaa nimitystä? Pelkäätkö, että leimataan rasistiksi, natsiksi tai persuksi sen takia? Kyllä se mielikuva tulee kuule ihan muualta kuin siitä, että käyttää ihmisistä heidän oikeita nimityksiään.

Toiseutettu

Vierailija kirjoitti:
Olihan tää tarkoitettu vitsiksi, loukkaavaksi sellaiseksi?

Ei. Tämä oli tarkoitettu suhteuttamaan suomalaisten pelkoa maahanmuuttajanaapureitaan kohtaan verrattuna siihen, että tässä maassa jo pelkästään ns. "joen ylävirralta uinut lastu" (jos tiedät sen vanhan kertomuksen) aiheuttaa pelkoa ja vihaa naapureita kohtaan. Saati sitten, että naapuri olisi saapunut Savosta asti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toiseutettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Älä hiilly, okei?

Pitää ymmärtää, hän käyttäytyy vain stadilaiselle tyypillisesti eli kireästi...

Toiseutettu

Vierailija kirjoitti:
Miten sattuukin aina, että se on just av-mamma, jolle sattuu aina ne päästään vialla olevat naapurit?

Tällä kerralla ei asialla ole AV-mamma eli audiovisuaalimamma, vaan raavas uros.

Vierailija

Jos he möykkäävät yöaikaan niin teette valituksen isännöitsijälle ja hankitte perheelle häädön. Työssäkäyvien on saatava nukkua öisin, muuten menee terveys.

Paljonhan on näitä outoja kulttuureita, jossa mölinä ja seurustelu alkaa illalla ja vieraita ramppaa yötämyöden, meteli lakkaa joskus neljän jälkeen. En tiedä, miten jaksavat käydä töissä nukkumatta. Vai voisiko olla niin etteivät käy? Mutta miten tulevat toimeen ja maksavat vuokran ja kestittävät vieraat?

Vierailija

Suurin osa ei lukenut loppuun asti. Kyllä minä savolaisena olen yrittänyt opetella tavoille. Mm. naapureille koetan olla olla sanomatta päivää, mutta aina ei muista, ettei se kuulu kulttuuriin isoissa kaupungeissa.  

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat