Poskiontelontulehdus? Sisältää Ällöttäviä yksityiskohtia

Vierailija

Olen ollut nyt reilun viikon kovassa flunssassa. Räkä lentää, päätä särkee ja kamala yskä öisin, lämpö on seilannut 37-38 nurkilla. Nyt kolmena aamuna olen herännyt kovaan toispuoleiseen päänsärkyyn, tuntuu, että oikea puoli otsasta on täynnä räkä. Räkä on niistettäessä vihreä-ruskeaa. Päänsärky helpottaa Buranalla ja kun olen pystyssä. Voi varmaan odotella vkl yli ennen lääkäriä? Eikö poskiontelontulehdus helpota välillä ilman ab:ta?

Kommentit (6)

Vierailija

Kumarru niin että pää menee mahdollisimman alas. Jos poskipäissä tuntuu selkeä paine, kyseessä on poskiontelontulehdus. Saattaa mennä ohi itsekseen noin viikossa, tai sitten tarvitaan antibioottikuuri.

Vierailija

Riittää että käyt maanantaina lääkärissä. Poskiontelotulehdus voi olla joko virusperäinen (antibiootit ei auta) tai bakteeriperäinen (antibiootit auttaa). Meidän kaupungin tk:ssa ottavat poskiontelotulehduspotilaalta aina pika-crp:n ja sen perusteella joko määräävät antibiootin tai ei. Antibiootin raja on CRP arvo 30 tai yli, joka viittaa bakteeritulehdukseen. Jos antibiootit ei silti toimi, takaisin lääkäriin ja CRP uudelleen ja mahdollisesti punktio, josta saadusta nesteestä viljely.

Vierailija

Juu ja siis jos tilanne pysyy samana, et tarvitse lääkäriä viikonloppuna. Ensi viikolla terveysasemalle jos ei helpota tai muuttuu pahemmaksi.

1

Vierailija

Rupea juomaan vettä runsaasti, niin pitäisi helpottaa (siis tosi runsaasti). Lima ohentuu ja saat sen helpommin ulos.

Vierailija

Oikealla puolella poskipäässä tuntuu kova paine kumartuessa, mutta sitäkin enemmän on tuo otsa oikealta puolelta kipeä.
Otan särkylääkettä ja odottelen ma saakka. Ärsyttävä tunne vaan tuo kova päänsärky.
Kiitos!

Uusimmat

Suosituimmat