Miten suhtautuisitte jos päiväkodin hoitajat sanoisivat....

hölömö

... Että voit tuoda lapsiasi hoitoon myös vapaapäivänäsi mikäli hoitopäivät riittävät.

Tilanne: Itse opiskelen, kaksi alle 5v lasta, mies opiskelee viikot toisella paikkakunnalla.
Nyt päiväkodissa hoitajat sanoivat, että tiedäthän että voit tuoda lapsia hoitoon myös silloin kun koulua ei ole ja tarvittaessa pitää hoidossa pidempiä päiviä? Heidän mielestään pitää pitää huolta omasta jaksamisestakin.

Tämä tuli itselleni yllätyksenä, ensin otin ehkä sen "loukkauksena", enkö muka pärjää.. Nyt kun olen miettinyt niin hyväähän he vain tarkoittivat ja ihanaa että olivat ajatelleet meidän perhettä ja muuttunutta tilannetta.. :)

Kommentit (12)

Vierailija

Minullekin on sanottu, että voit tuoda lapsen hoitoon vaikka olisit itse sairaana kotona ja että joskus voin käydä kotona (pk samassa pihassa) koulun jälkeen hengähtämässä ennen kuin haen lapsen (jos siis koulupäivä lyhyempi) ja tehdä vaikka tehtäviä kotona ennen kuin haen lapsen.

He tietävät siis, että olen yh. Kuitenkin pääsääntöisesti haen lapsen aina heti ekana kun ehdin, pl. päivät jolloin olen kotona jo esim. 13 aikaan, en mene kesken päiväuniajan vaan sen jälkeen (eli 14 jälkeen). Tämä tosin on hoitajien toive yleisestikin, että vasta välipala-ajan jälkeen 14-14.30 voisi tulla hakemaan tai sitten ennen päiväunia 11-12 välillä.

Vierailija

Minullekin ulkomaalaistaustainen( luulen, että tällä on merkitystä, koska hän välillä puhui siitä, että Suomessa hänen nähdäkseen tehdään liian suuri kysymys siitä, että hakeeko lapsen esim. heti hoidosta, vai voiko nahempi joskus mennä ruokakaupan kautta tai käydä jopa kahvilla enne kuin hakee lapsensa) lastentarhaopettaja sanoi minulle, että ei pidä sitä pahana, jos minä yh:na tuon lapsen joskus vapaapäivänäkin hoitoon, jotta saan hieman omaa aikaa. Sanoi samaan syssyyn, että hänkin haluaisi joskus (esim. kerran kuukaudessa) viettää aikaa yksin/miehensä kanssa ilman lapsia, mutta se ei onnistu, koska heillä ei ole sukulaisia täällä Suomessa, eikä vielä sellaisia ystäviä, jonka luokse lapsia veisi hoitoon.

Vierailija

Onko tuolla mahdollisesti voimaantulevalla päivähoito-oikeuden rajoittamisella tekemistä asian kanssa? Nyt yritetään kuumeisesti kartoittaa riskiperheitä, joille tyrkyttää hoitoa, jotta kenenkään työtunneista ei jatkossa tarvitse vähentää tai siirtyä työskentelemään osin muihin päiväkoteihin?

Vierailija

Kannattaa noudattaa neuvoa, päiväkodissa on varmasti huoli noussut ja asiasta keskusteltu enemmönkin ennenkuin tälläistä tukimuotoa on tarjottu. Jos et tähän tartu voi olla tarvetta sosiaaliviranomaisten tilanteeseen puuttumiseen jos itse kieltäydyt näkemästä tilannetta. Voi olla että lapset jo oirehtii epämääräisiä aikatauluja ja rutiinotyomuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa noudattaa neuvoa, päiväkodissa on varmasti huoli noussut ja asiasta keskusteltu enemmönkin ennenkuin tälläistä tukimuotoa on tarjottu. Jos et tähän tartu voi olla tarvetta sosiaaliviranomaisten tilanteeseen puuttumiseen jos itse kieltäydyt näkemästä tilannetta. Voi olla että lapset jo oirehtii epämääräisiä aikatauluja ja rutiinotyomuutta.
Ainoa, mistä tässä huoli herää, on tuon kirjoittajan nro 4 älynlahjoista.

Vierailija

Voi sanoa,että ihan vain siksi on tarjottu, että ne päivät tulisi käytettyä. Useimmat haluavat ja vilaavat ja fiksaavat niin,että päivät tulevat käytettyä,maksu on sama kuitenkin. Siinä kaikki. On ystävällistä hlökunnan taholta,se ei olisi heidän huolensa. Ryhmä,jossa on useampi 11tai 16 päiväinen,on mahdoronta (ja turhaa) katsoa,tuleeko liikaa hoitopäiviä tai liian vähän,vanhempien vastuulla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tukimuotoa? Mitä tarkoitat?

hölömö

Vierailija kirjoitti:
Voi sanoa,että ihan vain siksi on tarjottu, että ne päivät tulisi käytettyä. Useimmat haluavat ja vilaavat ja fiksaavat niin,että päivät tulevat käytettyä,maksu on sama kuitenkin. Siinä kaikki. On ystävällistä hlökunnan taholta,se ei olisi heidän huolensa. Ryhmä,jossa on useampi 11tai 16 päiväinen,on mahdoronta (ja turhaa) katsoa,tuleeko liikaa hoitopäiviä tai liian vähän,vanhempien vastuulla.

Niin, itse olen aina halunnut olla mahd. paljon lasten kanssa kotona. Myös ennen opintovapaalle jäämistäni kun tein 3-vuorotyötä eikä silloinkaan varmaan koskaan mennyt kaikki 16 päivää.

Vierailija

hölömö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin, itse olen aina halunnut olla mahd. paljon lasten kanssa kotona. Myös ennen opintovapaalle jäämistäni kun tein 3-vuorotyötä eikä silloinkaan varmaan koskaan mennyt kaikki 16 päivää.

Ihan oma valinta ja täysin ok. :) Useimmat vanhemmat vaan haluavat käyttää hoitopäivät,joten siksi joskus joku voi asiasta mainita.

hölömö

Ymmärrän että toiset haluavat käyttää kaikki hoitopäivät kun kallistahan se on... :)

Tuota jäin miettimään, että voiko muka olla että on huoli jaksamisesta ja tarjottu tätä tukitoimena? Kai silloin olisi keskusteltu asiasta eikä vain muistutettu että lapset voi tuoda vapaapäivinä?

Päiväkodissa hoitajana ennen e...

Jaa-a. menee vähän ristiin niiltä hoitajilta, jotka haluavat lapsiyhmän olevan saman kokoinen, vaikka jokunen voisi olla pois ja näin paikalla oleville lapsille voisi vihdoinkin antaa hiukan enemmän huomiota.

Ainahan ollaan valittamassa suurista lapsiryhmistä, nytkin tulee yksi lisää samalla henkilökuntamäärällä...

Kun olin päiväkodissa työssä, olisin toivonut, voivani olla enemmän muutaman lapsen kanssa kerrallaan, jolloin pelaaminen tai muu hyödyllinen toiminta olisi saanut toteutua. Hässäkkää riittää. 

Ei toisaalta ollut kiva kuulla aikoinaan omien lasten päiväkodista, 1-vuotiaan hoitajalta  - Ihan kauhea viikko, kun kaikki lapset ovat olleet paikalla.  Eli, siellä lapset sairastivat todella paljon, vaatetus ulkoiluun oli mitä sattui, jopa vaippa unohdettiin laittaa pakkasella!

Helpompaa oli kun sairastavat lapset olivat poissa kukin vuorollaan, ainakin näissä pienissä.

Pahalta tuntui myös vastuullisen työkaverini lausuma yksityisessä päiväkodissa, kun hänen olisi pitänyt mennä muutaman lapsen kanssa ulos ilman toista aikuista. Hän koki ettei "viihtynyt" kun oli vain lapsia. Jos olisin päässyt hänen tilalleen ulos, olisin ollut onnessani, koska vihdoin voisin keskittyä näihin muutamaan lapseen paremmin, jutella hiekkakakkujen lomassa jne. Kaipasin sitä, että voisin antaa lapselle puheenvuoroa ja kuunnella häntä...

Nyt pitäisi tajuta, että lapsen paikka on kotona jos mahdollista, jos ei ihan pakko jonain päivänä viedä hoitoon. Jatkuva lähhteminen kotoa tulee kyllä vastaan viimeistään koulutien alettua. Kaikille ei ole mahdollista kotiäitinä tai isänä seurata lapsensa kehitystä ja olla mukana lapsen maailmassa, jolloin hoitopaikka on tietysti oltava. Minäkin jouduin kolme ensimmäistä lastani viemään muutamaksi vuodeksi hoitoon, kolmea seuraavaa en, ja pidän sitä hyvänä asiana meidän tapauksessa. 

hölömö

En tiedä vaikuttaako että kyseessä on vuoropäiväkoti ja usein lapsia on eri määrä paikalla. Eli jos veisin lapsia myös vapaapäivinä niin siltikään harvoin koko ryhmä olisi paikalla samaan aikaan. En tiedä, ehkä nyt tartun tähän sitten ja hyvällä omallatunnolla käyn sitten ainakin kaupassa ennen lasten hakemista :D

Uusimmat

Suosituimmat