Asutko / oletko asunut Lappeenrannassa?

Vierailija

Olisi kiva kuulla hieman kaupungista. Olen joskus kesäaikaan siellä käynyt ja tykkäsin kovasti.
Minulla olisi mahdollista saada töitä sieltä ja nyt aloinkin tosissaan miettiä voisinko jopa muuttaa sinne.
Olen kahden lapsen yh, parin vuoden sisällä molemmat ya-iässä...
Mitä hyvää / huonoa kaupungissa on? Nyt asumme eteläisessä tuppukylässä, jolla ei ole tarjota oikeastaan yhtään mitään.
Paitsi lapsilla tietysti kaverit ja ihana koulu...
Eikös Lappeenrannassa ole amk:kin?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Se on pikkukaupunki, sellaisia on paljon. Aika hiljainen. Asukit ovat uteliaita, puheliaita, omahyväisiä ja juoruilevia. Kouluja on. Kotikaupunki lapsena, nykyisin musta ahdistava.

Vierailija

Ihan siedettävä maakuntakaupunki, keskikokoinen Suomen mittakaavassa.

En erityisesti kehuisi, mutta ei tarvitse haukkujakaan jakaa.

Asuinalueiden välillä on minusta paljon eroja. Kannattaa harkita tarkkaan, mihin muuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se on pikkukaupunki, sellaisia on paljon. Aika hiljainen. Asukit ovat uteliaita, puheliaita, omahyväisiä ja juoruilevia. Kouluja on. Kotikaupunki lapsena, nykyisin musta ahdistava.

No, mulle se olisi suurkaupunki. Nykyisessä tuppulassa on muutama tuhat asukasta. Lappeenrannassa olisi kulttuurielämäkin jotain ihan muuta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Asuinalueiden välillä on minusta paljon eroja. Kannattaa harkita tarkkaan, mihin muuttaa.

Kerrotko vähän asuinalueista ja kouluista (ala-aste)? Mulla on muutama tuttu joka siellä asuu, mutta en tohdi heiltä vielä alkaa kyselemään...

Lappeenrantalainen

Ei Lappeenranta nyt ihan mikään pikkukaupunki ole... Täällä on ammattikorkeakoulu ja teknillinen yliopisto, jossa koulutetaan diplomi-insinöörejä ja ekonomeja ja tehdään tekniikan ja talouden alan tutkimusta. Minusta Lappeenranta on elävä ja viihtyisä kaupunki, jossa historia yhdistyy tähän aikaan; vanhasta historiasta kertovat Linnoitus ja Rakuunamäki (edelleen sotilaskäytössä), tästä ajasta puolestaan esimerkiksi yliopisto. Monenlaista tehtävää ja nähtävää on. Suosittelen lämpimästi, tule tänne viihtymään. :)

Vierailija

Lappeenrantalainen kirjoitti:
Ei Lappeenranta nyt ihan mikään pikkukaupunki ole... Täällä on ammattikorkeakoulu ja teknillinen yliopisto, jossa koulutetaan diplomi-insinöörejä ja ekonomeja ja tehdään tekniikan ja talouden alan tutkimusta. Minusta Lappeenranta on elävä ja viihtyisä kaupunki, jossa historia yhdistyy tähän aikaan; vanhasta historiasta kertovat Linnoitus ja Rakuunamäki (edelleen sotilaskäytössä), tästä ajasta puolestaan esimerkiksi yliopisto. Monenlaista tehtävää ja nähtävää on. Suosittelen lämpimästi, tule tänne viihtymään. :)

Juuri tällaista halusinkin tietää, kiitos viestistäsi :)

Olen asunut ikäni nykyisessä paikassa ja tavallaan koen elämäni menneen tietyllä tavalla ohi täällä. Vanhemmat eivät koskaan kannustaneet opiskelemaan, kun niin kauaksi olisi pitänyt lähteä kotoa. No, siitä huolimatta olen saanut kohtalaisen ammatin. Omille lapsille toivoisin kuitenkin enemmän mahdollisuuksia opintojen suhteen ja siten, että ne olisi helposti toteutettavissa. Ei tarvitsisi lähteä äidin helmoista liian aikaisin :)

Helsinki ja muu pk-seutu on ehdoton no, jotenkin olen viehättynyt juuri tuosta Lappeenrannan historiasta sekä opiskelumahdollisuuksista. Ja toki se, että olisi heti vakituinen työ itselle siellä.

Lappeenrantalainen

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ikäni nykyisessä paikassa ja tavallaan koen elämäni menneen tietyllä tavalla ohi täällä. Vanhemmat eivät koskaan kannustaneet opiskelemaan, kun niin kauaksi olisi pitänyt lähteä kotoa. No, siitä huolimatta olen saanut kohtalaisen ammatin. Omille lapsille toivoisin kuitenkin enemmän mahdollisuuksia opintojen suhteen ja siten, että ne olisi helposti toteutettavissa. Ei tarvitsisi lähteä äidin helmoista liian aikaisin :)

Helsinki ja muu pk-seutu on ehdoton no, jotenkin olen viehättynyt juuri tuosta Lappeenrannan historiasta sekä opiskelumahdollisuuksista. Ja toki se, että olisi heti vakituinen työ itselle siellä.

On ilo kuulla, että viestistäni oli hyötyä!

Elämässä pitää uskaltaa ottaa riskejä. Minun mielestäni täällä Lappeenrannassa on ainutlaatuisen hyvä tunnelma, sellainen positiivinen ja toiveikas ilmapiiri. Nautin suuresti kotikaupungistani.

Opiskelumahdollisuudet ovat erinomaiset. Ja eihän sitä tiedä, vaikka itsekin innostuisit opiskelemaan jotain uutta! Se on hyvin mahdollista myös työn ohella. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Elämässä pitää uskaltaa ottaa riskejä. Minun mielestäni täällä Lappeenrannassa on ainutlaatuisen hyvä tunnelma, sellainen positiivinen ja toiveikas ilmapiiri. Nautin suuresti kotikaupungistani.

Opiskelumahdollisuudet ovat erinomaiset. Ja eihän sitä tiedä, vaikka itsekin innostuisit opiskelemaan jotain uutta! Se on hyvin mahdollista myös työn ohella. :)

Totta! Olen "vasta" 32-vuotias. Työn ohella nytkin tullut opiskeluta ammattitutkinto... lukio pohjalla, joten opintojen jatkaminen ei mikään mahdoton ajatus ole. kun lapsetkin jo 11 & 12 =)

Suurin pelko onkin se, miten lapset reagoisivat suureen muutokseen. Isovanhemmat ja rakkaat kaverit... Toki emme nyt niin kaukana asu, etteikö viikonloppukyläilyt onnistuisi tuosta vaan.

Lappeenrantalainen

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Totta! Olen "vasta" 32-vuotias. Työn ohella nytkin tullut opiskeluta ammattitutkinto... lukio pohjalla, joten opintojen jatkaminen ei mikään mahdoton ajatus ole. kun lapsetkin jo 11 & 12 =)

Suurin pelko onkin se, miten lapset reagoisivat suureen muutokseen. Isovanhemmat ja rakkaat kaverit... Toki emme nyt niin kaukana asu, etteikö viikonloppukyläilyt onnistuisi tuosta vaan.

Nuorihan sinä vielä olet! 

Lasten kannalta tuollaiset isot muutokset kuten paikkakunnan vaihto ovat tietenkin vähän hankalia. Juttele lastesi kanssa ja käykää vaikka päiväretkellä Lappeenrannassa. :) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vähän asuinalueista ja kouluista (ala-aste)? Mulla on muutama tuttu joka siellä asuu, mutta en tohdi heiltä vielä alkaa kyselemään...

No asuinalueiden joukossa on minusta aikamoisia helmiä, mutta on niitä sikojakin.

Voisin kehua oikein lämpimästi esimerkiksi Kanavansuuta. Se on kaunis asuinalue, lähellä Saimaan rantaa, kauniita vanhoja puutaloja, ihana koulu.

https://peda.net/lappeenranta/peruskoulut/pontuksen-koulu/kanavansuun-koulu/kanavansuun-koulu

Ikävä kyllä se lakkautetaan :(

Tosin lähelle, Pontukseen ollaan rakentamassa uutta koulua.

Jos täytyisi jotakin asuinaluetta suositella, niin juuri ehkä Saimaan kanavan itäpuolta kokonaisuudessaan, Kanavansuu, Muukko, Pontus. Sopivan maalaismaista pikkukaupungin asukkaalle, rauhallinen seutu, hienot ulkoilumahdollisuudet, Saimaa, ja tsekkaapa vaikka Murheistenrannan uimaranta!

Ainoa haittapuoli tietysti sijainti ja kulkuyhteydet, mutta jos on oma auto ja sopeutuu julkisen liikenteen vähäisempään tarjontaan, niin tässä olisi hyvä vaihtoehto.

Karttaisin joitakin tiettyjä kerrostalolähiöitä, esimerkiksi Sammonlahtea, Voisalmen-Kivisalmen seutua ja ehkä Lauritsalan keskustaa, ovat mielestäni perusankeita, levottomiakin, ja ylipäätään masentavia "pikkuhervantoja". Joku helpommin sopeutuva tietysti tykkää, minä en tykkäisi.

Vierailija

Tervetuloa! Ei myö purematta niellä. Yläkouluja täällä on Sammonlahdessa, Lauritsalassa ja keskustassa. Lukiot ja amis on keskustassa ja amk ja yliopisto Sammonlahden naapurissa Kourulassa.
Kaupungin asuntopalvelun vuokra-alueet on levottomimpia, mutta ongelmat sijoittuvat pienille alueille. Suurin osa kaupungista on todella rauhallista.
Ostosmahdollisuudet on tosi hyvät, harrastusmhdollisuuksia laidasta laitaan ja nuorille tekemistä nuorisotiloissakin.
Ihmiset on pääsääntöisesti mukavia ja rehellisiä, eikä ollenkaan niin sisäänpäinlämpeneviä kuin esim. naapurikaupungeissa Imatralla ja Kouvolassa.
Luonto on kaunis ja siitä pääsee helposti nauttimaan melkein joka puolelta kaupunkia.
Kiva paikka ja kivat ihmiset.
t. stadista tänne muuttanut v 95 enkä takaisin vaihda

p.s. puhutaan kateudesta, mutta enpä ole sellaiseen paikkaan Suomessa törmännyt missä sit ei olisi. Mielestäni täällä kadehditaan jopa vähemmän kuin monissa muissa paikoissa.

Vierailija

Kesä-Lappeenranta on mulle tuttu ja kesäisinhän kaikki Suomen kaupungit ovat jollakin tapaa kivoja. Mulla on kuitenkin kavereita, jotka asuu siellä ympäri vuoden. 

Kulttuuritarjontaa todella on: taitaa vielä olla jopa yksityinen leffateatteri, joka tarjoaa vaihtoehtoja Finnkino-hutulle. Teatteri; se on muuten rakennettu uuden kauppakeskuksen sisään, outoa! Etelä-Karjalan museossa olen ollut monessa hyvässä näyttelyssä. Lpr kuuluu Kymen kamariorkesterin alueeseen, eli konsertissakin voi käydä. Korkeakoulut laittavat aina vähän säpinää ympäristöönsä. Ainakin pari oikein hyvää ruokapaikkaa. Julkista liikennettä en ole joutunut siellä käyttämään, siitä en tiedä. 

Muista ilmasto: talvella paukkupakkaset, kesällä ihanat helteet; se mannerilmasto, kato! 

Kauppakeskukset keskustan ulkopuolella ovat köyhdyttäneet keskustaa. Kauppoja on vähemmän, tori- ja varsinkin hallikauppa näyttää näivettyvän. Venäläisiin turisteihin satsattiin kevytmielisesti, ja sitten Venäjän talous romahti. Sekään ei ole tehnyt kaupungille hyvää. 

Kavereitani pikkukaupungin ahtaus välillä ahdistaa, pitkät kylmät talvet ottavat joskus voimille, mutta sehän on ihan normaalia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No asuinalueiden joukossa on minusta aikamoisia helmiä, mutta on niitä sikojakin.

Voisin kehua oikein lämpimästi esimerkiksi Kanavansuuta. Se on kaunis asuinalue, lähellä Saimaan rantaa, kauniita vanhoja puutaloja, ihana koulu.

https://peda.net/lappeenranta/peruskoulut/pontuksen-koulu/kanavansuun-koulu/kanavansuun-koulu

Ikävä kyllä se lakkautetaan :(

Tosin lähelle, Pontukseen ollaan rakentamassa uutta koulua.

Jos täytyisi jotakin asuinaluetta suositella, niin juuri ehkä Saimaan kanavan itäpuolta kokonaisuudessaan, Kanavansuu, Muukko, Pontus. Sopivan maalaismaista pikkukaupungin asukkaalle, rauhallinen seutu, hienot ulkoilumahdollisuudet, Saimaa, ja tsekkaapa vaikka Murheistenrannan uimaranta!

Ainoa haittapuoli tietysti sijainti ja kulkuyhteydet, mutta jos on oma auto ja sopeutuu julkisen liikenteen vähäisempään tarjontaan, niin tässä olisi hyvä vaihtoehto.

Karttaisin joitakin tiettyjä kerrostalolähiöitä, esimerkiksi Sammonlahtea, Voisalmen-Kivisalmen seutua ja ehkä Lauritsalan keskustaa, ovat mielestäni perusankeita, levottomiakin, ja ylipäätään masentavia "pikkuhervantoja". Joku helpommin sopeutuva tietysti tykkää, minä en tykkäisi.

Minä taas suosittelen länsikaupunkia. Luontoa joka paikassa, ei Kaukaan hajua, hyvät kulkuyhteydet ja pavelut. Rauhallisia aluita enemmän kuin rauhattomia. Lavola, Uus-Lavola, iso osa kourulaa, ylä-Sammonlahti, Huhtiniemenkadun seutu, Skinnarilan pientaloalue jne todella rauhallisia paikkoja.
Ongelmia lähinnä Sammonlahden kauppojen ja Sammontorin ympäistössä eli hyvin pienellä alueella.

Itäpuolelta löytyy sieltäkin luotaantyöntäviä neukkulähiöitä ja siihen lisäksi ne Kaukaan aromit. Ja ne kateelliset naapurit pientaloalueilla. En tykkää.

Molemmilla suunnilla olen asunut ja itäpuolelle en enää suostu muuttamaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat