Miten syödään terveellisesti, haluan laihduttaa läskit pois

Vierailija

Mitä kannattaa syödä ja mitä ei? Miten usein pitää syödä ja miten isoja määriä ettei syö liikaa? Mitä keksiä kasviksista ym että maistuisi hyvältä? Pakastepussi kruununjuureksia tulee jo korvista ulos ja salaatinkaan lisukkeeksi en keksi muuta kuin kanaa, ja pelkkä salaatti-tomaatti-kurkku ei paljon täytä.. Mitä syödä aamu ja iltapalaksi?

Kommentit (9)

Vierailija

Mä olen nyt joulun jälkeen tiputtanut noin 3 kg. Lasken kaloreita. Yllättävän helppoa, kun on keittiössä digitaalinen keittiövaaka ja kirjaan syömiseni Sulamo -webbipalveluun. Muitakin vastaavia palveluita on olemassa. Kaikkea ei tarvitse punnita, koska suurinpiirtein arvion kaloreista saa Sulamon valmiilla tietokannalla. Eli siellä on esimerkiksi tomaatti (pieni 75 g, keskikokoinen 125 g ja iso 150 g). 

Aloitin vähentämällä viljojen, perunan ja sokerin käyttöä. Eli teen itselleni samaa ruokaa kuin muullekin perheelle, mutta perunan, riisin ja pastan sijasta otan höyrytettyjä kasviksia. Joskus laitan niiden sekaan pienen nokareen valkosipulivoita, joskus jotain muita mausteita. Leipää syön vain vähän, joskus aamiaisella menee viipale leipää. Sokerin korvasin karppisokerilla eli välipalaksi tai aamulla saatan syödä maitorahkaa tai maustamatonta jugurttia, johon sekoitan marjoja tai hedelmiä, hieman vastarouhittua vaniljaa sekä ripauksen karppisokeria. 

Mulla ateriat jakautuvat siten, että aamiaisella syön noin 250 kcal, lounaalla 300 kcal, päivällisellä 350 kcal ja välipaloihin jää 300 kcal. Syön sen verran usein, ettei seuraavalla aterialla ole aivan kiljuva nälkä. Ja lopetan syömisen, kun ei ole enää nälkä. Jos en syö koko annosta,  laitan sen vain jääkaappiin ja lämmitän seuraavalle aterialle. Yllättävän helppoa ja myös herkkuja mahtuu väliin. 

Vierailija

Kiitos! Eli syöt noin 1200kcal päivässä? Eikö iltaisin ole kova nälkä kun on koko päivän sinnitellyt noin vähillä kaloreilla? Mulla menee herkästi yöunet jos nälkäisenä ja maha mouruten pitää mennä nukkumaan.. Ap

hope80

Huonoja: valmisruuat, jogurtit, vehnä, pasta, sokeri, keksit yms.

Hyviä: tuoreet kasvikset (ei pakastealtaasta) , täysjyväriisi, kana, kalkkuna, kala, tuoreet hedelmät, vesi, pähkinät yms.

Syö säännöllisesti, katso kellosta ajat n 4h välein ja juo vettä päivässä 2-3litraa. Eli yleensä kun tekee mieli jotain hyvää niin juo vettä. Älä napostele ruokien välissä. Minulla oisi hyvä ruokadieetti sinulle mutta täytyy kirjoittaa se joskus.

1 päivä menee näin

1 kuppi kahvia ja sokeripala

1 keitetty muna, keitettyä pinaattia (vihannesosastolta, ei pakaste) ja 1 tomaatti

1 suuri pihvi ja salaattia (maustamaton pihvi ja salaatti tuoresalaattia) vettä aina kun tekee mieli syödä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Eli syöt noin 1200kcal päivässä? Eikö iltaisin ole kova nälkä kun on koko päivän sinnitellyt noin vähillä kaloreilla? Mulla menee herkästi yöunet jos nälkäisenä ja maha mouruten pitää mennä nukkumaan.. Ap

Jep, 1200 kcal. Yllättävää on, että ei ole nälkä. Ensinnäkin mä painotan syömistäni juuri sinne iltaan eli päivällinen on tuo suurin yksittäinen annos 350 kcal. En ole koskaan ollut mikään karppausfani tai edes vhh-fani, mutta nyt olen huomannut, miten paljon perunassa, riisissä, pastassa ja leivässä loppujen lopuksi on kaloreita ja miten vähän ne lopulta pitävät nälkää.

Mä syön aamiaisella usein avocadoa (joskus paloina, joskus teen siitä guacamolen, johon dippaan kasvikset), kurkkua, porkkanaa, teen mikromunakkaan ( = 1 kananmuna mikronkestävään mukiin, tilkka vettä ja mausteita sekoitetaan ja laitetaan vajaaksi minuutiksi mikroon) tai munakkaan tilalta jugurttia tai maitorahkaa hedelmien tai marjojen kanssa. Ja tietty iso muki kahvia, jotta kone lähtee käyntiin. Pärjään sillä hyvin lounaaseen asti. Iltapäivällä syön ehkä taas jugurtin tai rahkan kuten edellä tai silppuan vähän sekalaisia kasviksia, jotain tuoreyrttiä ja raejuustoa salaatiksi. Päivällisen syön yleensä vasta klo 18-19 ja ennen nukkumaanmenoa voin syödä vielä jotain. 

Vierailija

Lähde kuukauden vuoristo vaellukselle ja suunnittele päiväateriat valmiiksi. Kyllä läskit ropisee.

Itse olen näin tehnyt kaksi kertaa.

Vierailija

hope80 kirjoitti:
Huonoja: valmisruuat, jogurtit, vehnä, pasta, sokeri, keksit yms.

Hyviä: tuoreet kasvikset (ei pakastealtaasta) , täysjyväriisi, kana, kalkkuna, kala, tuoreet hedelmät, vesi, pähkinät yms.

Syö säännöllisesti, katso kellosta ajat n 4h välein ja juo vettä päivässä 2-3litraa. Eli yleensä kun tekee mieli jotain hyvää niin juo vettä. Älä napostele ruokien välissä. Minulla oisi hyvä ruokadieetti sinulle mutta täytyy kirjoittaa se joskus.

1 päivä menee näin

1 kuppi kahvia ja sokeripala

1 keitetty muna, keitettyä pinaattia (vihannesosastolta, ei pakaste) ja 1 tomaatti

1 suuri pihvi ja salaattia (maustamaton pihvi ja salaatti tuoresalaattia) vettä aina kun tekee mieli syödä.

mikä niissä pakastekasviksissa on vikana?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat