Selvitetään peukuttamalla, millaisia asioita puolisoiden on kohtuullista odottaa toisiltaan liittyen lasten- ja kodinhoitoon

Vierailija

Täällä on ollut viime aikoina lukuisia keskusteluita siitä, miten naisilla nyt vaan on liian korkeat kriteerit ihan kaiken suhteen ja marttyyrina viuhottavat paikasta toiseen ja sitten väsyvät ja uupuvat. Selvitetään se nyt peukuin:
1) Anna yläpeukku, jos molempien puolisoiden on kannettava yhdessä vastuuta asiasta ja asiasta huolehtiminen kuuluu molempien harteille. Jos jompi kumpi on hyvästä syystä estynyt (sairaus, työmatka tmv.), on puolison vastattava siitä itse.
2) Anna alapeukku, jos mielestäsi asia ei ole sellainen, josta molempien on kannettava huolta, vaan se pitää huolen kummalle asia on tärkeä.

Kaikki saavat lisätä asioita listalle!

-----
Aloitan: Lapsiperheessä molempien vanhempien on huolehdittava siitä, että lapsi on säänmukaisesti puettu. Ei ole juurikaan lieventäviä asianhaaroja, jos lapsi on viety kovilla pakkasilla päiväkotiin pelkässä kuoritakissa ja lenkkareissa.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

En voi peukuttaa. Kyse on työnjaosta. Ri kaikkien tarvitse kaikkea osata, tai edes osata huomioida. Kunhan joku tasapuolisuus vallitsee.

Vierailija

Ruuanvalmistuksen jälkeen tiskataan/laitetaan koneeseen käytetyt välineet ja puhdistetaan pinnat vähintään siihen kuntoon missä ne olivat ennen ruuanlaittoa (jos esim. kuorii sipulin, huolehtii kaiken kuoriroskan roskikseen eikä jätä niitä roippeita sinne sun tänne). 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En voi peukuttaa. Kyse on työnjaosta. Ri kaikkien tarvitse kaikkea osata, tai edes osata huomioida. Kunhan joku tasapuolisuus vallitsee.

Tietysti! Kyse on nyt siitä, että onko miehen kohtuullista odottaa, että vaimo huolehtii autoon kesärenkaat jos mies makaa sairaalassa kokovartalokipsissä (mielestäni on) tai onko vaimon kohtuullista odottaa, että synnytyslaitokselta palattuaan vessa ei ole kirjaimellisesti umpeen paskottu, kun miehestä sen peseminen ei ole niin kovin tärkeää (mielestäni on). Arjessa voi olla työnjako, mutta onko kyse asiasta, josta poikkeustilanteessa molempien on huolehdittava omillaan ja joka kuuluu "normiarkeen", ei siis ole toisen turhamaisuutta. 

Vierailija

Vanteen löysääminen. Maailma ei kaadu siihen jos joulukortteja ei itse askarrella, tai lapsella on eriparia olevat sukat jalassa kotona. Miehen mielipiteen ottaminen huomioon, ja äitimyytillä ja uhriutumisella ratsastamisen voi lopettaa.

Vierailija

Lähisukulaisten onnitteleminen ja sopiva muistaminen juhlapäivinä. Ylioppilasjuhlat, rippijuhlat, omien vanhempien syntymäpäivät, omien lasten syntymäpäivät... 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tietysti! Kyse on nyt siitä, että onko miehen kohtuullista odottaa, että vaimo huolehtii autoon kesärenkaat jos mies makaa sairaalassa kokovartalokipsissä (mielestäni on) tai onko vaimon kohtuullista odottaa, että synnytyslaitokselta palattuaan vessa ei ole kirjaimellisesti umpeen paskottu, kun miehestä sen peseminen ei ole niin kovin tärkeää (mielestäni on). Arjessa voi olla työnjako, mutta onko kyse asiasta, josta poikkeustilanteessa molempien on huolehdittava omillaan ja joka kuuluu "normiarkeen", ei siis ole toisen turhamaisuutta. 

Jaa. Kyllä minä voin joka päivä vahtia lasten vaatteet, jos mies vie roskat joka päivä.

Ymmärrän hyvin, jos joku ei ymmärrä vaateasiaa. Sitten hänen tulisi kantaa vastuu jostain muusta, siitä minkä huomaa.

Vierailija

Muuten hyvä kysely, mutta ongelmaksi tuli pian se, että teemme paljon asioita toistemme hyväksi, vaikka se ei itselle olisikaan tärkeää. Minulle ei esim. ole tärkeää, jos miehen paidasta on sauma rikki, mutta korjaan sen hänen puolestaan koska  se ei ole hänen taidokkaimpia osa-alueitaan ja asia on miehelle tärkeä. Miehelle ei ole tärkeää, onko nurmikko leikattu, mutta hän leikkaa sen koska en saa vanhaa rotiskoa koskaan käyntiin ja asia on minulle tärkeä. Eikö kukaan tee enää parisuhteessa toisilleen mukavia asioita?

Vierailija

Vaikea keksiä, mitä meillä olisi sellaista, joka ei olisi loppuviimein minun vastuulla. Kaikki edellämainitut on. Toki mieskin tekee kaikkea, mutta oma-sloitteisuus puuttuu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat