Miksi tulee mahavaivoja, jos syön kasviksia raakana?

Vierailija

Minulla on ollut pienestä asti samaa vaivaa. Jos syön vaikka kokonaisen porkkanan raakana, noin puolen tunnin tai tunnin päästä tulee vatsanväänteitä. Ne voivat kestää jopa tunnin. Omena ja kaali aiheuttavat samaa, ja myös tuoreet herneet ja pavut. Kiinankaalia en voi syödä lainkaan, koska siitä tulee mahakipuja ja myös ilmavaivoja. Joskus banaanikin sattuu mahaan, mutta ei silloin kun syön muuta ruokaa samalla. Appelsiinit ja klementiinit eivät satu mahaan, mutta saan niistä helposti ripulia. Mikä minun mahaa vaivaa, kun en pysty syömään ihan tavallisia kasviksia raakana? Onko toisia herkkävatsaisia?

Kommentit (11)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No raaka kaali aiheuttaa ainakin ihan yleisestikin mahakipuja ja ilmavaivoja.

Niin kaali, mut ap mainitsi myös porkkanan, omenan, banaanin, herneet ja mitä vielä. Yleensä kai ihmiset pystyy syömään noita ilman mahakipuja!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IBS?

Mikä on IBS ja voiko sen parantaa?

-ap

Ärtynyt suoli. Ruokavalio auttaa, kuulemma. Itse luovutin sen suhteen, kun ei auttanut parissa kuukaudessa. Taidan olla kärsimätön.. Aloitettava uudelleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ne pitää pureskella äärimmäisen huolellisesti.

Ei auta, usko pois, että olen vuosien mittaan kokeillut.

Vierailija

Elimistösi ei pidä raaoista vihanneksista. Jossain suositeltiin höyryttämistä, koska elimistö pitää enemmän kypsytetyistä vihanneksista. 

Uusimmat

Suosituimmat