Uskotko, että masentuneet ihmiset liikkuvat liian vähän ja ovat siksi niin huonossa kunnossa psyykkisesti?

Vierailija

http://www.hs.fi/kotimaa/a1452840101992

En nimittäin tunne yhtään masentunutta, joka kävisi lenkillä tai salilla vaikkapa joka päivä. Itse olen myös masennukseen taipuvaista sorttia. Jos laiskottelen, niin ahdistun herkästi ja jopa menen hyvin alavireiseksi. Kerta viikossa liikuntaa ei riitä. Jos edes pari kertaa viikossa harrastan liikuntaa, niin en masennu. Varmaan osittain niinkin, että liikkumattomuus ja lihavuus aiheuttavat masennusta eikä vain niin, että masentuneet eivät jaksa liikkua, koska ovat niin masentuneita.

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Masennusta tullut sairastettua useampi vuosi ja liikun 4-5 kertaa viikossa kuntosalipainotteisesti noin tunti kerrallaan. Ystäväni, joka joutui sairaalaan masennuksen takia, oli huippukunnossa ja pärjäsi kansallisella tasolla lajissaan

Vierailija

Uskon, että se vaikuttaa tilanteeseen varsinkin lievästi masentuneilla. Tutkimuksetkin ovat osanneet kertoa, että liikunta auttaa masennukseen kolme kertaa enemmän kuin masennuslääke. Liikunnan puute ei kuitenkaan missään nimessä ole vakavan masennuksen syy.

Vierailija

Minua masensi vaan entistä enemmän, kun liikuin. Aloin murehtia ja stressata liikkumista, ja siitä tuli pakkopullaa. Soimasin itseäni ihan hirveästi ja ruoskin henkisesti, jos en joskus jaksanutkaan mennä jumppaan. Myös itse liikkuminen tuntui pahalta. En pidä siitä, että hengästyn ja hikoilen.

Vierailija

Uskon, että se on itseään ruokkiva kierre. Väsyneenä ja masentuneena ei jaksa liikkua tai ulkoilla, ja tämä sitten väsyttää ja masentaa lisää, minkä jälkeen ei jaksa liikkua tai ulkoilla senkään vertaa...

Olen huomannut kyllä, että olen itse paremmalla tuulella ulkoiltuani.

Vierailija

Olen keskivaikeasti masentunut. En saa liikunnasta oikein mitään iloa, pahimmillaan meinaa tulla itku kesken kävely- tai pyörälenkin. Toki yritän liikkua sen mitä jaksan, mutta aika pakkopullaa se on eikä tule sitä hyvää fiilistä mikä kaiketi kuuluisi tulla.

Vierailija

Tunnen ihmisiä, jotka ovat harrastaneet urheilua lapsesta asti ja ottavat silti mielialaa tasapainottavia pillereitä. Joten en usko.

Vierailija

En ihan täysin usko. Epäilen että tietynlainen kierre johon liittyy liikkumattomuus, ruokavalio ja uni, liittyy asiaan. Itse vetelin maratoneja ja kävin salilla silloin kun olin masentuneimmillani ja pyörittelin mielessäni kuolemaa. Eli silloin raskaskaan liikunta ei auttanut, aivokemiani oli yksinkertaisesti niin vituillaan. Olin paskana mutta kykenin liikkumaan koska olen kova. Ei se minua parantanut kuitenkaan.

Vierailija

Siskoni oli vakavasti masentunut vuosia. Jossain vaiheessa toipumisprosessia aloitti urheilun ja on nyt juossut jo useamman maratonin. Hänellä on edelleen masennusoireita, mutta vannoo itsekin urheilun olevan paras lääke tautiin. Liikkumattomuus ei tosiaankaan laukaissut tautia, mutta liikunta näyttää pitävän oireet kurissa

Vierailija

En usko, että liikunnan puute olisi masennuksen aiheuttajatai sitä ylläpitävä tekijä. Sen uskon (ja tiedän omasta kokemuksesta), että usein liikunta helpottaa oloa ainakin hetkellisesti.

Vierailija

En usko että liikunta masennusta parantaisi, mutta virkistynyt aineenvaihdunta ja happi eivät ainakaan pahasta voi olla. Yleensäkin jos vain jumittaa neljän seinän sisällä, ei mieliala voi olla kovin korkealla.

Yksi palanen hyvinvointiin on kuitenkin liikunta, joten ei se pahasta voi olla. Ja sitä liikuntaa ei tarvitse ottaa suorituksena ja pakkona.

Vierailija

Masennus on myös elimistön stressitila. Siihen liittyy usein lihavuutta. Tulehtunut elimistö on masentunut. Liikunta parantaa metaboliaa ja korjaa riskiä ajautua masennukseen. Harvoinpa masentuneet ovat missään fitness-kunnossa. Mutta kaikki ei ole aivan noin mustavalkoista. Masennukin on vain yleisnimitys ihmisen tietynlaiselle olotilalle. Varmaan sitäkin on enemmän suruun liittyvää ja sitten sitä, jossa on osana myös ruumiillisia häiriöitä ja aivojen välittäjäaineiden epätasapainoa. On monta syytä sille, miksi ihminen ei jaksa ja selviydy siten, mitä yhteiskunta psyykeltä odottaa. Mutta jos jättää liikkumatta ja lihoo, niin silloin elimistö tulehtuu. Se ei tietenkään tee hyvää ihmiselle, jolla on psyykkistä haurautta ja raskasta taustaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat