Katselin hetken aikaa halpoja lentolippuja ja olin jo varaamassa, kunnes iski taas hirveä ahdistus

Vierailija

....Lentopelko....

Oon ollut lentokoneessa pari kertaa (2007 & 2012) ja ne on menneet erittäin hyvin. Silti mua pelottaa ajatus lentämisestä ihan älyttömästi ja ahdistun todella paljon pelkästä ajatuksesta että joutuisin lentokoneeseen. Matkustaminen kiehtoo, mutta ei tässä mihinkään pääse kun pelko pistää niin paljon vastaan. :(
Noin pari vuotta sitten varasin lentoliput mutta ne jäi käyttämättä kun en uskaltanut lähteä. Onneks ei ollu kalliit, mutta kuitenkin harmittaa.... :/

Kommentit (12)

Vierailija

Todennäköisempää.on kuolla autolla ajaessa.

Itsellänikin tulee aina ahdistus, mutta lähden silti, monta kivaa matkaa olisi jäänyt tekemättä jos en olisi lähtenyt.

Vierailija

Minua rauhoitti Lentopelko hallintaan kirjan lukeminen. Siinä kuvataan juuri niitä tilanteita,joita pelkään, ja kerrotaan mistä johtuvat.

Nykyään pelkään vieläkin lentämistä, mutta en ole enää hullun hysteerinen, kuten aiemmin. Kirjassa oli myös hyviä vinkkejä, joilla rauhoittaa itseään (käsien aukominen ja sulkeminen hulluna kahvojen puristamisen sijaan, samoin istuessa "kävely").

Vierailija

Olen myös aiemmin lukenut tuon kirjan, vähän auttoi. Kannattaa ottaa joku lyhyt, tunnin lento jos pitkästä aikaa lennät. Se jos menee hyvin niin helpommin uskaltautuu pidemmälle.

Itselläni monta vuotta lentämisestä ja olen tehnyt myös tuota että melkein varaan ja sitten en uskallakaan. Pitäisi olla joku turvallinen ihminen mukana johon voisin luottaa ja joka pitäisi vaikka kädestä kiinni.

Tosin ahdistun helposti matkallakin, varsinkin öisin on vaikea nukkua, saan helposti paniikkikohtauksen kun herään yöllä ja mietin jos joku murtautuu, tulee tulipalo, maanjäristys, tsunami jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itsellänikin tulee aina ahdistus, mutta lähden silti, monta kivaa matkaa olisi jäänyt tekemättä jos en olisi lähtenyt.

Autokolarista voi selvitä hengissä mutta lento-onnettomuudesta käytännössä ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Todennäköisyys kuolla auto-onnettomuudessa on suurempi kuin lento-onnettomuudessa.

Vierailija

aika harvinaista että jotain käy?miettipä miten vaarallisia autot on.mahdollisuus kuolla lento-onnettomuudes on muistaakseni yksi 15 miljoonasta....

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siinä kirjassa oli muuten tästäkin: Suurin osa lento-onnettomuuksista päättyy hyvin.  Tottakai uutisissa on aina isommasti ne, jotka eivät. 

Vierailija

En oikein ymmärrä lentopelkoa. Mistä se tulee? Varsinkin ihmisillä, jotka kuitenkin lentävät ja ovat lentäneet jo kymmeniä kertoja - silti pelätään ja jännitetään lentomatkan koittaessa. Veljeni on tällainen, selvästi ahdistunut lentoa edeltävänä päivänä.

Minua jännittää lähinnä kentälle ajoissa ehtiminen, omatoiminen bag drop, turvatarkastuksessa riisuminen ja mahdollinen kopelointi... mutta sitten kun istun portilla kahvikupin kanssa, en voisi olla rentoutuneempi ja ilosempi alkavasta matkasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä lentopelkoa. Mistä se tulee? Varsinkin ihmisillä, jotka kuitenkin lentävät ja ovat lentäneet jo kymmeniä kertoja - silti pelätään ja jännitetään lentomatkan koittaessa. Veljeni on tällainen, selvästi ahdistunut lentoa edeltävänä päivänä.

Minua jännittää lähinnä kentälle ajoissa ehtiminen, omatoiminen bag drop, turvatarkastuksessa riisuminen ja mahdollinen kopelointi... mutta sitten kun istun portilla kahvikupin kanssa, en voisi olla rentoutuneempi ja ilosempi alkavasta matkasta.

Itsellä se ainakin taisi selvästi olla eniten pelkoa, että lapselleni tapahtuu jotain, tilanteessa, joka ei ole minun hallinnassani. Kun lensin ilman lasta, ei pelottanut yhtään niin paljon.

Eihän pelot ole järjellä selitettävissä. Minua taas nuo sinun mainitsemat asiat taas ei jännitä yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku pelkää sosiaalisia tilanteita? Miksi toinen ampiaisia? Kolmas pelkää korkeita paikkoja, neljäs synnytystä. Pelko on irrationaalista, ei sitä monesti toinen ymmärräkään. Lentäminen tietysti ei ole myöskään luonnollista ihmislajille, joten kai sitä on tavallaan luonnollistakin pelätä? 

Vierailija

Auttaisiko ap, jos vetäisit muutaman rohkaisevan alle? En tarkoita mitään kaatokänniä, mutta muutamaa. Mieheni pelkäsi ennen lentämistä (itki rystyset valkoisena lennot), mutta alkoi ennen lentoja aina ottaa muutaman bissen. Nykyään voi lentää ihan selvinpäinkin. 

(Itselläni on hammaslääkäripelko ja mietin, voisiko sinnekin mennä humalassa...)

Uusimmat

Suosituimmat