Tuleva ensimmäinen äitiysneuvola ahdistaa ja ärsyttää

Vierailija

Olen "vähän" stressiin taipuvainen ja kovin ahdistunut jo etukäteen tulevasta ensimmäisen raskauden ensimmäisestä äitiysneuvolakäynnistä. Päihde- ym kyselyihin jo vastasinkin internetin kautta, ja sekin jo ärsytti kun piti vastata kahteen sivulliseen päihde- ja huumekysymyksiä vaikka mitään päihdetaustaa ei ole. Kyselläänköhän neuvolassa vielä jotain perheväkivallasta, olen kuullut? Sekin ärsyttää jo valmiiksi. Ikinä en ole väkivaltaisessa suhteessa ollut, enkä ehkä osaa oikein eläytyä sellaiseen, siksi kai ärsyttää että joku kehtaa edes kysyä. Lisäksi olen todella ärsyyntynyt siitä että joudun varmaan selittämään parisuhdetilannettani ihan ventovieraalle (ei vakiintunutta suhdetta), kun en ole jaksanut sitä selittää edes läheisille. Ahdistaa myös jo etukäteen, tulkitaanko minut joksikin sosiaalitapaukseksi, kun taustalla on unettomuutta ja masennusta. Näytänkin tällä hetkellä aika nuutuneelta, mitenköhän terkka senkin tulkitsee. Miettiikö että johtuu varmasti jostain kaappijuoppoudesta, vaikka oikeasti johtuu hurjasta määrästä töitä, ja terveysongelmista. Ruokavaliokin joutuu varmasti syyniin, ja saan kuulla pitkän luennon säännöllisistä ruokailuajoista yms. Pahiten kuitenkin ärsyttää se että täällä on kuulemma tapana tehdä kotikäyntejä, mihin en ikimaailmassa suostu. Joudunkohan johonkin ennakoivaan lastensuojeluohjelmaan kun kieltäydyn kotikäynnistä, kun taustakaan ei ole ihan ihanteellinen (viittaan siis tuohon masennukseen, unettomuuteen ja parisuhdetilanteeseen). Joo, vauvan parasta varmasti ajatellaan, mutta ei tämä stressi ole vauvallekaan hyväksi.

Toivottavasti olen aivan väärässä, ja ensikäynnillä onkin mukavaa.

Kommentit (3)

Vierailija

Yleensä sellaisia ihmisiä ne päihde- ja parisuhdekyselyt pikemminkin naurattaa kuin harmittaa, joilla ei ole mitään ongelmia. Ärsyttäviähän ne tosin kyllä ovat.

Neuvolassa voisi olettaa nuutuneen olemuksen johtuvat alkuraskauden väsymyksestä.

Neuvolaa sinun ei todellakaan tarvitse stressata, mutta siirrätkö sinä nyt todelliset stressinaiheet aivan suotta neuvolaan?

Uusimmat

Suosituimmat