Miten näette ja koette vl-uskon? ("Epäuskoiset ja vl-uskovaiset)

Vierailija

Haluaisin kuulla siitä vähän enemmän. Medialta olen saanut oman käsitykseni.
Mikä siinä nyt oikein mättää?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Kaksinaamaisuus. Johtuu siitä että ajatellaan liikaa "mitähän muut ajattelevat". Kaikkien täytyisi olla samasta muotista.

HEL-NYC
Seuraa 
Liittynyt21.3.2016

Naisen muotin ahtaus tuntuu kaamealta. Että naisen tehtävä on olla synnytyskoneena kunnes kuolee, ja oma lahko auttaa miestä löytämään uuden synnytyskoneen ja vielä käskevät olemaan surematta, kun se oli kerran "jumalan tahto". Naiset eivät ole tasa-arvoisia ja heillä ei ole valinnanvaraa. 

Vierailija

Elämäni kallein asia.

En ole uskon ulkopuolisista asioista samasta muotista, siksi en omaa niin laajaa verkostoa kuin useimmilla.

Vierailija

HEL-NYC kirjoitti:
Naisen muotin ahtaus tuntuu kaamealta. Että naisen tehtävä on olla synnytyskoneena kunnes kuolee, ja oma lahko auttaa miestä löytämään uuden synnytyskoneen ja vielä käskevät olemaan surematta, kun se oli kerran "jumalan tahto". Naiset eivät ole tasa-arvoisia ja heillä ei ole valinnanvaraa. 

Täyttä paskaa kirjoitat!

Vierailija

Lasten osa jotenkin surettaa. Koulussa lapseni luokalla jäävät paitsi monista tapahtumista. Tässä ei ulkopuolinen huomaa edes mitään tiettyä linjaa. Eivät esim. osallistu musikaaliretkelle (paitsi jotkut), vaikka voivat hakea ja mennä esim. musiikkiluokalle. Mietin että osallistuuko tää tyttö edes oman musaluokkansa musikaaleihin...

Vierailija

Minä näen vl-lahkon jotenkin sekopäisenä, sairaana kulttina.

Naisella on vähemmän arvoa kuin perheen koiralla, lapset kärsii hoidon puutteesta ja painajaisista, kun heitä aivopestään uskomaan johonkin jumalaan ja helvettiin.

Myös se kaksinaamaisuus raivostuttaa... Luullaan, että toinen vl voi antaa synnit anteeksi, jne. En ole edes uskovainen, mutta se, kuinka raamatusta poimitaan vain ne itselle sopivat kohdat ( ja vielä otetaan ne kohdat pois alkuperäisestä yhteydestään, niin että yhtäkkiä raamatussa sanotaan ehkäisyn olevan syntiä) on minusta aivan naurettavaa.

Vl-usko on vanhojen miesten tapa hallita naisia, joita he vihaavat suunnattomasti. Vl-usko on ihmisestä lähtöisin, siinä ei ole mitään pyhää tai jumalallista. On vain tupakkamies Lestadius ja hänen naisvihansa.

Vierailija

Ihan faktana kaikki vl-lapset eivät kärsi hoidon puutteesta ja näe painajaisia. Myöskään vl-uskon puuttuminen ei ole automaattinen tae hoidon hyvyydelle tai puutteelle tai painajaisille tai niiden puutteelle. Myös vl:t ovat kaikesta huolimatta yksilöitä ja toimivat keskenään eri tavoin vuorovaikutuksessa lapsiinsa ja toisiinsa ja kaikkiin muihin ihmisiin.

Vierailija

Opiskeluaikanani minulla oli paljon lestadiolaisia opiskelukavereina ( ei tarvitse varmaan mainita kaupunkia)
Ihmettelin aina, miten traumatisoituneita ne ihmiset olivatkaan! Masennusta, ahdistusta, itsetuhoisuutta, pelkotiloja, paniikkikohtauksia ja traumoja, jotka juontuivat lapsuudesta. He olivat jääneet lapsena vaille huomiota ja rakkautta, heitä oli peloteltu kaikenlaisilla helvetin tuli-jutuilla, joita he sitten oireilivat aikuisina. Sääli, sinänsä ihan fiksuja ja mukavia ihmisiä.
Pidän vl-kulttia sairaana lahkona, joka tulisi lakkauttaa ihmisten hyvinvoinnin takia. Säälin todella paljon niitä nykyisiä vl-lapsia, tulevaisuuden aikuisia, jotka tulevat kärsimään sairaan lahkonsa takia myöhemmin.

Vierailija

Vl-tytöt ovat järkyttävän ilkeitä ja kovia kiusaamaan ja eristämään koulussa. Ehkä se naisen huono asema pitää purkaa sitten johonki vai mikä voi olla selitys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikanani minulla oli paljon lestadiolaisia opiskelukavereina ( ei tarvitse varmaan mainita kaupunkia)
Ihmettelin aina, miten traumatisoituneita ne ihmiset olivatkaan! Masennusta, ahdistusta, itsetuhoisuutta, pelkotiloja, paniikkikohtauksia ja traumoja, jotka juontuivat lapsuudesta. He olivat jääneet lapsena vaille huomiota ja rakkautta, heitä oli peloteltu kaikenlaisilla helvetin tuli-jutuilla, joita he sitten oireilivat aikuisina. Sääli, sinänsä ihan fiksuja ja mukavia ihmisiä.
Pidän vl-kulttia sairaana lahkona, joka tulisi lakkauttaa ihmisten hyvinvoinnin takia. Säälin todella paljon niitä nykyisiä vl-lapsia, tulevaisuuden aikuisia, jotka tulevat kärsimään sairaan lahkonsa takia myöhemmin.

Ja miten sinä vedit näitä ihmisiä puoleesi? Jos Oulusta puhut niin varmaan on mahdotonta olla törmäämättä myös tasapainoisiin ja elämäänsä tyytyväisiin vl:iin.

Vierailija

Kun ihminen saa parannuksen armon ,niin Jumala antaa ilon,rauhan ja rakkauden sydämeen.
Sitä haluaa vaeltaa synnin pois panijana eli pyytää synnit anteeksi ja Uskoa ne anteeksi annetuiksi.
Jumala on luvannut hyvästi siunata ne jotka Uskovat.

Vierailija

Itse olen ei-vl uskova kristitty, ja minulle lestadiolaisuus on näyttäytynyt hyvin ulkokultaisena. Tärkeämpää on liike ja omat säännöt, kuin usko, oma Raamatun lukeminen ja sen tuntemus, ja oikeasti Jeesuksen sovitustyön merkitys. Lähetystyötä ei juurikaan tehdä, vaan kyse on vain oman porukan pönkittämisestä.

Yksittäisistä ihmisistä toki on positiivisempi kuva, mutta liikkeestä tämä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja miten sinä vedit näitä ihmisiä puoleesi? Jos Oulusta puhut niin varmaan on mahdotonta olla törmäämättä myös tasapainoisiin ja elämäänsä tyytyväisiin vl:iin.

90% opiskelijoista oli lestoja, joten jos halusi jonkun kanssa hengailla, niin suurella todennäköisyydellä se sattui olemaan vl. He itse kertoivat omasta lapsuudestaan ja menneisyydestään vl-yhteisössä, useilla oli selvästikin tarve avautua ja käsitellä traumojaan. En olisi todellakaan halunnut kaikkia asioita tietää, sen verran rankkoja asioita sain kuulla. Ei mikään ihme, että suhtautumiseni vl-sekopääkulttiin on hyvin negatiivinen. Hyviä ihmisiä menee piloille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat