Pitääkö vanhempien elättää vielä alle 20 v aikuista-sossu oli semmoisen ohjeen antanut

Vierailija

Eli ei se elatusvelvollisuus lopu 18v

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

No sossu nyt antaa muutenkin ihmeellisiä ohjeita. Nuorena opiskelijana minua kehotettiin "sossupummeilun" sijaan pyytämään rahaa uunituoreelta poikaystävältäni (kaukosuhde). En meinannut uskoa korviani.

Vierailija

Se on kyllä ihan peestä, että vielä 18-vuotta täyttäneen asumis- ja opiskelutukeen vaikuttaa vanhempien tulot. Eriasia jos nuori asuu kotona, mutta jos asuu jo omillaan, jopa eri paikkakunnalla kuin vanhemmat, niin miksi hitossa siihen vanhempien tulot vaikuttavat! Suurimmalla osalla ei nimittäin tasan vanhemmat kustanna nuortensa elämää tämän muutettua pois kotoaan- ainakaan itse en tunne ainuttakaan.

Vierailija

Ei pidä, sossut puhuvat paskaa. Ei todellakaan ole harvinaista, että sosiaalitoimistoissa tehdään vääriä päätöksiä jotka kääntyvät niistä valitettaessa.

Vierailija

Missä rinnakkaistodellisuudessa nämä viranomaiset elävät? Minulta vanhemmat alkoivat pyytää 18 täytettyäni osuuttani talouden menoista. Siksi muutinkin mieluummin omilleni.

Vierailija

Sossussa on välillä ihme ohjeistuksia... tuttava oli muuttamassa kaverinsa kanssa kimppakämppään, molemmat yli 20 v. toinen lähdössä opiskelemaan ja toinen sivariin. Menivät kysymään saisiko avustusta takuuvuokraan. Sossun tantta oli ilkeästi sanonut, että eihän tossa ole mitään järkeä, olkaa vaan siellä äitienne helmoissa ja säästäkää ite rahanne. Haukkunut vielä hölmöiksi tai jotakin.

Olivat sitten joutuneet lainaa ottamaan koska eivät halunneet enää köyhien porukoittensa rahoilla loisia.

Itse taas koin ihan päinvastaisen tilanteen, minua oikein autettiin asunnon etsimisessä ja muutossa rahallisesti.

Vierailija

Joo, eipä omat vanhempanikaan tukeneet eurollakaan sen jälkeen kun täytin 18. Valitettavasti heidän tulonsa olivat kuitenkin sen verran hyvät että omat tukeni olivat lähes olemattomat. Siinä sitten yritin kituutella opintolainan kanssa kun töitä ei löytynyt.

Vierailija

Jos lukio tai ammattikoulu (1. tutkinto) on kesken, niin silloin oikeuskäytännössä on katsottu vanhemman velvollisuudeksi elättää alle 20-vuotiasta.

Vierailija

Joo mut miten jonku vanhemmat voi olla noin perseestä että vaatii omalta lapselta rahaa kotona asumisesta tai ei auta taloudellisesti? Omat vanhempani maksoivat vielä mun laskuja kun olin 21vuotias ja asuin poikakaverin kanssa. Näihin laskuihin siis kuului myös esim. kuntosali, ripsihuollot, kampaamo. Tän jälkeen kyllä kehoittivat mua etsiin töitä, joita sainkin onneksi :D

Vierailija

Tuleeko kukaan ajatelleeksi, että sossun pitäisi olla ihan vihonviimeinen vaihtoehto, kun se raha on toisten pussista pois? Ei se ole mitään yleistä rahaa, joka vaan "kuuluu mulle", vaan se keino mikä estää kuolemasta nälkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos lukio tai ammattikoulu (1. tutkinto) on kesken, niin silloin oikeuskäytännössä on katsottu vanhemman velvollisuudeksi elättää alle 20-vuotiasta.

Tämä. Itse jouduin hakemaan sossusta rahaa pari vuotta sitten, sanoivat ensin samaa että vanhempien pitäisi elättää, mutta toinen vanhemmistani oli jäänyt työttömäksi, toimitin sossuun vain vapaamuotoisen selvityksen siitä, että vanhempieni tulot on laskenut ja heillä ei ole rahaa auttaa minua, sain sossusta rahaa. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat