Millaista se on kun on lapsia?

Vierailija

Kertokaa lapsettomalle.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jokainen kokee asian omalla tavallaan. Ei vanhempikaan pääse toisen vanhemman pään sisään.

Näinhän se on. Siksi olisikin mukavaa lukea erilaisista kokemuksista.

Ap

Vierailija

Lasten seura on parasta! Tuovat iloa ja eloa, vievät myös voimia. En uskalla kuvitella elämää ilman heitä.

Vierailija

Äänekästä, rauhatonta, sotkuista, hermostuttavaa, työntäyteistä, hassua, söpöä, iloista, rakastettavaa, huolissaan olemista, merkityksellistä, elämää.

Semmoisia sanoja tuli mieleen.
T: 2 ja 3 vuotiaiden lasten äiti

Vierailija

Kokemus vanhemmuudesta riippuu pitkälti omasta jaksavuudesta ja lapsen "helppoudesta". Jos itse jaksat tehdä paljon väsymättä + helppo lapsi, niin kivaa on. Jos itse taas väsyt helposti + paljon tarvitseva lapsi, niin vaikeaahan se. Varsinkin jos pitää yhdistää useampi lapsi + työssäkäynti.

Vierailija

Toivottavasti tähän ketjuun kirjoittaisi mahdollisimman moni. Olisi kiinnostavaa lukea vanhemmuuden ajatuksista. Jään taustalle lukemaan.

Ap

Vierailija

Jokainen kokee sen eri tavalla. Riippuu niin siitä omasta elämäntilanteesta, parisuhteesta, sukulaissuhteista, rahatilanteesta, lapsista ja lasten terveydestä. Jos perusasiat on ok ja on paljon lastenhoitoapuja, lasten kanssa eläminen on tosi helppoa. Päinvastaisessa tilanteessa vaikeampaa jos ei koskaan saa levätä. Oma hyvä lapsuus ja omat hyvät vanhemmat tekevät vanhemmuudesta helpompaa, kuin jos lapsen saaminen aktivoi muistot omasta huonosta lapsuudesta ja siitä aiheutuvat turvattomuuden ja ahdistuksen tunteet.

Minä koen äitinä olemisen etuoikeutena, on ihanaa elää lasten kanssa. Välillä on vaikea sietää sitä riittämättömyyttä, että ei ole voinut antaa lapsille sitä elämää minkä kuvitteli voivansa antaa. Olen tosi iloinen että saan olla vanhempi, hoivata, kasvattaa hassutella. Äitinä oleminen on paljon enemmän kuin mikään muu minkä olen kokenut. 

Vierailija

Usein melko rankkaa ja väsyttävää, mutta myös antoisaa ja ihanaa. Omia lapsiaan rakastaa sellaisella tavalla jota on vaikea kuvailla ja jonka kokee vasta sitten kun niitä lapsia saa.

Vierailija

Iloista, tulee nauraneeksi enemmän kuin ennen. Ja ärtyy useammin kuin ennen. Toisaalta aika kuluu selkeämmin, se aika kun on itse aikuinen ja ei ole lapsia, valuu ohi yhtä ulkomaanmatkaa muistellen. Nyt aika jakautuu lapsen kehityksen mukaan ja kehitys tuo aina uutta ihmeteltävää eteen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat