Kuinka paha tilanne täytyy olla että joutuu terveyskeskuksesta suoraan psykiatriseen sairaalaan?

Vierailija

Sain kuulla että eräs tuttu on ollut nyt jonkin aikaa hoidossa mielisairaalassa. Ilmeisesti viety terkkariin ja siitä sitten joutunut suoraan hoitoon. Tieto tuli täysin yllättäen, en ole kuullut että hänellä olisi aiempia mt-ongelmia. Mielestäni ihan reipas ja aktiivinen ihminen kyseessä, mutta taas se nähdään että kenenkään oloa ei voi tietää päällepäin.

Ymmärtääkseni kovin helposti ei viedä ensimmäisenä mihinkään sairaalaan? Tiedän ihmisiä joilla on diagnosoitu vaikea masennus, paniikkihäiriö ynnämuut mutta ei ole edes ehdotettu sairaalahoitoa. Riippuu myös varmaan siitä että onko henkilö itsetuhoinen vai ei....? Tämä ihminen ei edes asu yksin, joten jos ei voida kotiuttaa edes kumppanin luokse kotiin niin tilanne täytyy varmaan olla aika paha? Yksinhän tuollaista ihmistä ei voi kuitenkaan jättää missään tapauksessa.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

No riippuu siitä, onko ystäväsi mennyt vapaaehtoisesti vai pakolla? Kumpi on kyseessä? Lääkäri yleensä kysyy myös mt-potilaalta, että haluaako tämä lähteä sairaalaan/osastolle. Ja jos ei pakkohoidon kriteerit täyty, niin potilas saa poistua terkkarista ihan vapaasti. Masennus ja paniikkihäiriö eivät ole pakkohoidon kriteerit täyttäviä häiriötiloja.

Googlaa mielenterveyslaki. Sieltä löytyy.

Vierailija

Ainakin psykoosissa pääsee heti osastolle. Psykoosia ei kuitenkaan ulkopuolinen välttämättä päällepäin huomaa, henkilön käytös saattaa olla ihan normaalin oloista, välillä vain ihmeellisiä puheita ja ajatuksia.

Vierailija

Siihen vaikuttaa potilaan mielenterveyden ja toimintakyvyn lisäksi kotiolosuhteet, oma ja/tai vanhempien tahto (jos alaikäinen), onko vapaita paikkoja, jne. Ja tietysti sairaaloita ja osastoja on erilaisia. Ei voi tuon perusteella päätellä, miten vakava tilanne on. Voidaan myös ottaa osastolle alkuun, että voidaan kartoittaa tilanne, sit siirretään avohoitoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itsemurhaa yrittänyt? Onko passitettu pakkohoitoon vai vapaaehtoiseen?

Sitä en tiedä. Kuulin hänen veljeltään että "jonkinlaista ahdistusta ollut", mutta ei hänkään tuntunut tietävän enempää, sanoi että hänen mielestään kyseinen henkilö vaikutti ihan normaalilta.

Vierailija

Eräs perheenjäseneni joutui yllättäen suljetulle osastolle, syynä itsetuhoisuus. Nyt ollut hoidossa siellä jo varmaan pari kuukautta. Osalle lähisukulaisista asia tuli täytenä yllätyksenä, mutta itselleni ja parille muulle helpotuksena.

Jotkut vaan osaa esittää terveitä hyvin, vaikka olisi ollut pitkäänkin sairas.

Vierailija

Niin, mielitauti vie mielisairaalaan ja sieltä vaivaiskotiin ja sieltä mieron tielle.

Eiku mitenkä se menikään. Menikö näin että ei varmaan kuulu sulle eikä mulle. Sairaalaan muuten nykyään päästään, ei jouduta.

Vierailija

Kyllä mä monesti olen ollut siinä tilassa, että jos joku olisi tiennyt/huomannut niin olisin joutunut hoitoon. Monesti tutut ei ole huomanneet, olen esittänyt normaalia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin, mielitauti vie mielisairaalaan ja sieltä vaivaiskotiin ja sieltä mieron tielle.

Eiku mitenkä se menikään. Menikö näin että ei varmaan kuulu sulle eikä mulle. Sairaalaan muuten nykyään päästään, ei jouduta.

Tähän voisin lisätä sen, että tuo tuttu on todennäköisesti viety saarelle, josta ei ole paluuta. :(

Lukitsevat sinne tuon mielisairaan pieneen koppiin.

Mutta älä ole huolissasi. :) Siellä annetaan hoitoja. Olen kuullut, että hullut laitetaan kylmiin ja kuumiin altaisiin.

Vierailija

Voin antaa esimerkin omasta elämästäni. Minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus vuonna 2009. Nyttemmin tiedän, että tuon aiheutti narsistipuolisoni, mutta silloin olin ihan ulalla elämästäni. Kärsin ja kärvistelin, useimpina päivinä haluten tappaa itseni. Yritinkin muutamaan otteeseen. Lopulta tilanne kärjistyi siihen, että mieheni hakkasi minut --> pakenin äitini luo --> mies vannoi muuttuvansa ja itki takaisin "kotiin" --> palasin ja samana iltana mies ilmoitti, että tahtoo erota. Tuossa tilanteessa lähdin kotoa, en tiennyt minne.. pyörin jonkin aikaa ympyrää, kunnes päädyin erääseen kuppilaan. Laukussani oli arsenaali mieliala-, ahdistus- ja nukahtamislääkkeitä. Istuin siinä kuppilassa ja pohdin tilaanko useamman tuopin ja kiskaisen lääkkeet alas ja se kaikki olisi ohi. Päätin kuitenkin lähteä päivystykseen. En tiennyt saanko sieltä millaista apua tai apua lainkaan. Tein kuitenkin sen valinnan. Päivystyksestä en muista mitään. Olin niin sekaisin, vaikka siis alkoholia tai lääkkeitä en ollut ottanut. Kysyivät haluanko osastolle ja halusin. Voin myös kertoa, että vaikka menet vapaaehtoisesti osastolle, niin sieltä poispääsy onkin sitten vaikeampi juttu.

Minulla on elämä nyt kunnossa. Viisi vuotta sitten pääsin eksästäni eroon ja sen koommin ei ole masentanut. Tuolla tavalla nyt esimerkiksi voi joutua suoraan osastolle. Vaikka olin täysin itsetuhoinen, niin silti minut otettiin sisään ns. avopuolelle. Eli tilanne pakkohoitoon joutumiseen täytyy olla TODELLA paha. Ainakin näin oman kokemukseni perusteella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat