Jos miehesi olisi perheessänne ainoa palkansaaja, käyttäisitkö miehesi tienaamia rahoja surutta omiin hintaviin menoihin?

Vierailija

Lähtisit esim. kavereittesi kanssa etelään lomalle ilman miestäsi ja lapsiasi, ostaisit viimeistä huutoa olevan tabletin, kännykän, aurinkolasit, kävisit monta kertaa viikossa ulkona syömässä jne...

Ja tulot miehellä jäävät hieman alle keskitulon mutta asunto on velaton ja yhtiövastike edullinen. Miehen perinnöksi saaduilla rahoilla toteutuu nämä aviopuolison hankinnat ja matkat. Mies hoitaa kotona lapsia kun toinen hassaa rahoja omaan kivaan.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa moinen ole mahdollista, kiitos progressiivisen verotuksen.

Miten niin ei ole mahdollista? Tunnen pariskuntia, joissa miehen palkalla kustannetaan vaimon menot kun omat tulot eivät riitä. Näissä kyllä vaimokin on töissä mutta viettävät ainaista kulutusjuhlaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähtisit esim. kavereittesi kanssa etelään lomalle ilman miestäsi ja lapsiasi, ostaisit viimeistä huutoa olevan tabletin, kännykän, aurinkolasit, kävisit monta kertaa viikossa ulkona syömässä jne...

Ja tulot miehellä jäävät hieman alle keskitulon mutta asunto on velaton ja yhtiövastike edullinen. Miehen perinnöksi saaduilla rahoilla toteutuu nämä aviopuolison hankinnat ja matkat. Mies hoitaa kotona lapsia kun toinen hassaa rahoja omaan kivaan.

Meillä mies maksaa ihan kaiken ja on ainoa palkansaaja perheessä.
Minä hoidan sitten kodin ja lapset.

Rahat ovat yhteiskäytössä, jos haluan lähteä ystävieni kanssa johonkin kysyn mieheltä voiko hän olla lasten kanssa jos minä menen..

Meillä ainakin toimii, ulkopuoliset voivat olla kateellisia ja mussuttaa mutta ei me niistä välitetä..

Vierailija

Meillä mies on ainut palkansaaja. Käyn lomilla ystävien kanssa miehen rahoilla, ihan miehen suostumuksella. Olen aina hoitanut kodin ja lapset, mies käy töissä. Olin kyllä töissä ennenkuin lapset syntyivät. Meidän liitto on hyvin "50-lukulainen", mutta meille sopii ja se on meille se ja sama mitä muut ajattelee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa moinen ole mahdollista, kiitos progressiivisen verotuksen.

Miten niin ei ole mahdollista? Tunnen pariskuntia, joissa miehen palkalla kustannetaan vaimon menot kun omat tulot eivät riitä. Näissä kyllä vaimokin on töissä mutta viettävät ainaista kulutusjuhlaa.

Juuri näin, kun molemmat töissä.

Kymppitonnin brutosta jää neljä tonnia käteen, ei siitä kovinkaan kummoisia kulutusjuhlia perhellinen järjestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Rahat ovat yhteiskäytössä, jos haluan lähteä ystävieni kanssa johonkin kysyn mieheltä voiko hän olla lasten kanssa jos minä menen..

Meillä ainakin toimii, ulkopuoliset voivat olla kateellisia ja mussuttaa mutta ei me niistä välitetä..

Näen jo silmissäni kateellisten ja katkerien mammojen alapeukut:D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No, tällä aloituksessa kertomallani pariskunnalla menee niin, että mies käy töissä, hoitaa lapset ja tekee kotityöt. Vaimo on ns. ikuinen opiskelija ja ruuanlaitto on vaimon mielestä sama kuin Saarioisten mikropizzat tai käynti Hesburgerissa. Mies ilmeisesti sen verran tossun alla, että antaa vaimon tehdä mitä lystää. Jotain hyvää heidän suhteessaan kuitenkin on oltava, kun ovat olleet naimisissa yli 10 vuotta. En ole kateellinen ja pystyn kustantamaan itselleni esim. noi aloituksessa mainitsemani rahareiät mutta kunhan vain ihmettelen. Itse en kehtaisi tuolla tavalla mieheni palkkaa ja/tai perinnöksi saamiaan rahoja käyttää vaikka meilläkin on yhteinen talous mieheni kanssa. Tai ehkä vain olen luonteeltani enemmän perhekeskeinen ja tykkään käyttää rahani ja aikani mieluummin perheeseeni kun että juoksisin maailmalla ystävieni kanssa perheeni ollessa samaan aikaan kotona. Ap

Vierailija

Luulen, että en. Valmistumiseni jälkeen jäin äitiyslomalle ja sen jälkeen olin jonkin aikaa kotihoidontuella. Tällöinkin käytin vain "omia" rahojani omiin menoihin. Toki töissäkäyvä mies maksoi enemmän muista kuluista. Nykyään tienaan jonkin verran enemmän kuin mieheni. En tiedä mistä johtuu, mutta en voisi käyttää toisen tienaamia rahoja esim. kampaajallakäyntiin tai matkoihini. Meillä siis erilliset tilit, jos siis ei tullut selväksi :)

Vierailija

Jos mies olisi perheessä ainoa tulonsaaja, niin raha-asioista olisi käyty perusteellinen keskustelu: minkä verran saan omaa rahaa, minkä verran hän sijoittaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseeni, minkä verran ja mihin muualle sijoitetaan korvaukseksi siitä, että ammattitaitoni vanhenee enkä mahdollisen eron jälkeen työllisty enää helposti jne. Sen oman rahan käytölle sitten vielä puitteet eli onko jotain sellaista, mihin en sitä saisi käyttää (vaatisiko mies esim. että matkustelemme vain yhdessä tms)

Vierailija

Voisin toimia noin, jos se olisi puolisoni mielestä ok, sehän on täysin pariskunnan välinen asia. Olen työssäkäyvä nainen, joka tienaa miestänsä enemmän. Meillä raha-asiat sovitaan yhdessä ja ulkopuolisten ajatuksilla ei ole merkitystä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos mies olisi perheessä ainoa tulonsaaja, niin raha-asioista olisi käyty perusteellinen keskustelu: minkä verran saan omaa rahaa, minkä verran hän sijoittaa vapaaehtoiseen eläkevakuutukseeni, minkä verran ja mihin muualle sijoitetaan korvaukseksi siitä, että ammattitaitoni vanhenee enkä mahdollisen eron jälkeen työllisty enää helposti jne. Sen oman rahan käytölle sitten vielä puitteet eli onko jotain sellaista, mihin en sitä saisi käyttää (vaatisiko mies esim. että matkustelemme vain yhdessä tms)

Tuolla asenteella sinulla tuskin on edes miestä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voisin toimia noin, jos se olisi puolisoni mielestä ok, sehän on täysin pariskunnan välinen asia. Olen työssäkäyvä nainen, joka tienaa miestänsä enemmän. Meillä raha-asiat sovitaan yhdessä ja ulkopuolisten ajatuksilla ei ole merkitystä.

Tuolle miehelle vaimon tuhlaamiset ja piittaamattomuus lastenhoitoa ja kotitöitä kohtaan ei ole ok, mutta sallii vaimon käytöksen (ties mistä syystä) ainakin toistaiseksi. Valittaa vain väsyneenä/alistuneena parisuhteestaan ja koko tilanteesta kaikille, jotka vain ovat kuulolla. Ap

Vierailija

En osaisi kuvitella hummailevani ihan surutta toisen rahoja. Sitä en kuitenkaan tiedä mitä parisuhteessaan toiset ovat keskenään sopineet. Mies saattaa vaikka nauttia siitä ajasta omien lastensa kanssa ja pitää sitä niin arvokkaana ettei mieti minkä verran toinen hassaa rahaa reissuihinsa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No, tällä aloituksessa kertomallani pariskunnalla menee niin, että mies käy töissä, hoitaa lapset ja tekee kotityöt. Vaimo on ns. ikuinen opiskelija ja ruuanlaitto on vaimon mielestä sama kuin Saarioisten mikropizzat tai käynti Hesburgerissa. Mies ilmeisesti sen verran tossun alla, että antaa vaimon tehdä mitä lystää. Jotain hyvää heidän suhteessaan kuitenkin on oltava, kun ovat olleet naimisissa yli 10 vuotta. En ole kateellinen ja pystyn kustantamaan itselleni esim. noi aloituksessa mainitsemani rahareiät mutta kunhan vain ihmettelen. Itse en kehtaisi tuolla tavalla mieheni palkkaa ja/tai perinnöksi saamiaan rahoja käyttää vaikka meilläkin on yhteinen talous mieheni kanssa. Tai ehkä vain olen luonteeltani enemmän perhekeskeinen ja tykkään käyttää rahani ja aikani mieluummin perheeseeni kun että juoksisin maailmalla ystävieni kanssa perheeni ollessa samaan aikaan kotona. Ap

Niin niin, jos et ole tuo nainen itse, et voi tietää koko arkea, kyllähän meistäkin on sanottu että vaimo luuhaa vain ystävien kanssa terasseilla, kun istuttiin monta iltaa ystävän kanssa terassilla suunnittelemassa/juttelemassa hänen häistään. Laitoin siis lapset nukkumaan ja mies jäi tuijottaan telkkua ja me käytiin siiderillä..

Olen myös kuullut olevani surkea kokkki kun mies laittaa viikonloppuisin ruuan, kutsuimme usein ystäviä kylään ja he sitten jälkeenpäin puhuivat selän takana että mies tekee ruuat ja vaimo vain litkii viiniä vaikka tosiasiassa olin siivonnut koko talon, kattanut pöydän, käynyt kaupassa, auttanut miestä esivalmisteluissa, ja vieraiden tullessa talon emäntänä juttelin heidän kanssa kun mies hääri keittiössä OMASTA tahdostaan.

Joten ei kannata päätellä muiden asioista varmuudella yhtään mitään, voipi meinaan olla niin että menetät ystäväsi! 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat