turvonneet imusolmukkeet ahdistavat :(

Vierailija

Olen käynyt lääkärissä TODELLA monta kertaa, ja aina sama asia: ovat normaaleita, ei huolestuttavia, tuntuvat minulla luonnostaan yms. Ovat olleet turvoksissa vähän yli vuoden, eivät ole kasvaneet, mutta ei pienentyneetkään. Ovat pehmeitä, liikkuu ihon alla, ehkä n. 1-2cm vaikea sanoa ja 3kpl leuan alla. Yksi aikalailla keskellä leuan alla ja 2 ovat siinä oikealla puolella. Vasemmalla puolella en tunne mitään. Patit on ultrattu - ei mitään erikoista ultrassa havaittu. Verikokeissa kaikki ok, crp:kin on kokoajan ollut 0. Minulla ei ole mitään lymfooman oireita vaikka pitkään olen lymfoomaa tässä pelännytkin.. onko tosiaan normaalia, että muutama imusolmuke jää suurentuneeksi ja on sitten vain jatkuvasti tunnettavissa?! Ahdistaa niin kamalasti, olen käynyt todella monella eri lääkärillä.. voiko luottaa että olisivat havainneet jo, jos vakavasta olisi kyse? :( en tiedä, pitäisikö vielä mennä kurkku- ja nenätautien erikoislääkärin vastaanotolle kerran vaiko eikö...Jos patteja oikein kunnolla hiplailee, ne alkavat hieman aristaa, ja tämähän on nimenomaan hyvä merkki. Mutta silti :/

Vertaistukea, omia kokemuksia, lohdutuksia mitä vaan otetaan vastaan.. olen niin kyllästynyt näihin muutamaan pallukkaan, ne pilaavat elämäni jatkuvasti. olen 21v

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Ainiin ja kipeä en ole ollut, olen todella todella harvoin kuumeessa tai flunssassa, nytkään ei vuoteen kumpaakaan. Lääkärit aina sanovat imusolmukkeiden olevan reaktiivisia (tai jotain tälläisiä) ja ovat turvonneena tulehduksesta, flunssasta tms.. mutta kun ei sellaista ole ollut aikoihin?! Olen 2-3 vuotta sitten sairastanut järkyttävän angiinan ja toivon sydämeni pohjasta, että nämä ovat siitä jääneet pysyvästi vain suurentuneiksi.

Vierailija

Kyseessä saattaa olla luulosairaus, ja voi kun toivonkin sen olevan luulosairaus. Silti kiinnostaa, voiko nuo patit siis olla vuosia leuan alla tunnettavissa huoletta? Muuten minulla ei ole taipumusta luulosairauksiin.. pelkään juurikin vain näitä patteja, en esimerkiksi vatsakivun yllättäessa epäile heti vatsasyöpää jne.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyseessä saattaa olla luulosairaus, ja voi kun toivonkin sen olevan luulosairaus. Silti kiinnostaa, voiko nuo patit siis olla vuosia leuan alla tunnettavissa huoletta? Muuten minulla ei ole taipumusta luulosairauksiin.. pelkään juurikin vain näitä patteja, en esimerkiksi vatsakivun yllättäessa epäile heti vatsasyöpää jne.

-ap

Kyllä minullakin tuntuu imusolmukkeet leuan alla. Mitä enemmän sä asiaa pohdit ja mietit, sen enemmän koet "oireita". Oot käynyt lääkärissä eikä muutoksia ole tapahtunut, niin taatusti oot terve

Vierailija

Lakkaa näpräämästä niitä. Tuon kokoisia imusolmukkeita kaulan seudusta löytyy kaikilta. Jos vuodessa eivät ole sen kummemmin muuttuneet, voit unohtaa vakavat sairaudet. Toki voivat tilapäisesti suureta vaikka flunssan yhteydessä. Kummallisempaa olisi, jos yhtään tuntuvaa imusolmuketta ei sun ikäiseltä löytyisi.

Tuohon pelkotilaan kannattais kyllä psyykkistä apua hakea. On aika outoa, jos pari pallukkaa onnistuu elämän pilaamaan. Vähän sama kuin joku hyvänlaatuinen pieni luomi invalidisoisi.

Vierailija

Nuorilla tuntuu nuo imusolmukkeet todella selkeästi, ja ne reagoivat aivan KAIKKEEN. Itselläni oli kakskymppisenä aivan valtavan kokoiset sylkirauhaset ja patteja ihan joka puolella. Nuorena keho vaan käy jotenkin tosi ''ylikierroksilla'' ja kaikki patitkin loistaa joka paikassa. Imusolmukkeet tekevät työtään, niiden työ on estää ''vihollisia'' pääsemästä kehoon, jos kerta et ole koskaan kipeä, niin ehkä syynä tähän ovat juurikin erittäin aktiiviset imusolmukkeesi? Ovat täynnä valkosoluja ja puolustavat 24/7 ärhäkästi -> et ole koskaan kipeä. Ne imusolmukkeet on KAIKILLA! Lymfoomassa se imusolmukkeiden suurentuminen on itseasiassa ihan pieni oire, lymfooma ei ole mikään leuan imusolmukkeiden paikallinen syöpä vaan KOKONAISVALTAINEN koko kehon syöpä, joka aiheuttaa oireita kaikkialle kehoon, esimerkiksi yhtäkkiä alkaa täysin ennen kokemattomia kipuja ja kolotuksia ihan ihme paikoissa, alkaa laihtuminen, rankka väsymys, ruokahaluttomuus, olo siitä ettei kaikki ole hyvin, kuume nousee (lymfoomassa todella usein tulee lämpöä!) ja lymfoomassahan nimenomaan tulee flunssa joka uusii ja uusii kokoajan, moni lymfoomapotilas hakeutuu lääkäriin aivan jatkuvien kovien flunssien ja kuumeiden uusittua todella todella monta kertaa vaikkapa puolessa vuodessa. Sinähän et ole ollut edes kipeä?

Tuttavallani imusolmukesyöpä löytyi vasta myöhäisessä vaiheessa: hän sai todella kovan kouristelukohtauksen kaupassa. Että kyllä se tauti itsestään kertoo kantajalleen vaikka väkisin.... tämä tuttavani muuten parantui, on nykyään terve nainen. :)

Vierailija

Imusolmukkeet jos turpoavat/suurenevat esim. flunssan seurauksena, saattavat myös jäädä suuremmiksi. Normaalia. Kävin lapsen kanssa tätä läpi pitkään ja lopulta päädyin yksityisesti ultraan. Röntgenlääkäri sanoi noin ja ei edes kovin paljon niskassa olevia tutkinut, solisluun alueen ja vatsan sitäkin tarkemmin.

Enää asia ei huoleta, terve lapsi ja aikaa kuitenkin tuosta noin 5-6 vuotta.

Vierailija

Se nuorten imusolmukesyöpä on todella harvinainen. Noin 100 tapausta/vuosi? miehillä yleisempi. Ja siinähän on ihan älyttömän korkella ennuste... tais olla että peräti 95% parantuu täysin tai jotain? Käytännössä kaikki parantuvat, nuoret muutenkin kestävät todella hyvin kaikenmaailman hoidot.  

Se toinen lymfoomatyyppi joka on vanhemmilla ihmisillä, on aika yleinen. Sitä sinulla ei voí olla, eikä kyllä ole tuota toistakaan. Olet käynyt niin monella lääkärillä, että kuulostaa jo enemmän hypokondrialta. Ihmisillä on patteja kaikkialle- terveilläkin. Niillä imusolmukkeilla on tärkeä tehtävä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Imusolmukkeet jos turpoavat/suurenevat esim. flunssan seurauksena, saattavat myös jäädä suuremmiksi. Normaalia. Kävin lapsen kanssa tätä läpi pitkään ja lopulta päädyin yksityisesti ultraan. Röntgenlääkäri sanoi noin ja ei edes kovin paljon niskassa olevia tutkinut, solisluun alueen ja vatsan sitäkin tarkemmin.

Minulla röntgenlääkäri keskittyi kamalasti varsinaisen kaulan ultraamiseen, ei leuanalaisten imusolmukkeiden. Tiesi, että olen siellä juurikin leuanalaisten imusolmukkeiden vuoksi, mutta ultrasi silti paljon itse kaulaa+kilpirauhasta ja kilpirauhasen seutua.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minulla röntgenlääkäri keskittyi kamalasti varsinaisen kaulan ultraamiseen, ei leuanalaisten imusolmukkeiden. Tiesi, että olen siellä juurikin leuanalaisten imusolmukkeiden vuoksi, mutta ultrasi silti paljon itse kaulaa+kilpirauhasta ja kilpirauhasen seutua.

-ap

Meille taas lääkäri sanoi, että solisluun alueen imusolmukkeet eivät saisi olla turvoksissa lähes yhtään ja sen vuoksi niitä tutkiskeli lähes koko tuon varatun ajan. Niskan ja noiden muiden kuulemma turpoaa tosi helposti pienestäkin flunssasta, jos on taipumus turvota ja saattavat jäädä suuremmiksi.

Vierailija

Tämä asia vie aika paljon iloa elämästäni,en uskalla kamalasti suunnitella tulevaisuutta, tai hankkia lapsia jne, kun pelkään tämän kuitenkin olevan lopulta jotain pahaa. Eräällä sukulaisellani oli syöpä vaikka sanottiin ettei ole, ehkä tämän tapauksen vuoksi olen niin epävarma.. :( toisaalta uskon ettei minulla ehkä oikeasti mitään olekaan, sillä tunnen itseni terveeksi.. kuitenkin välillä alkaa pelottaa, että mitä JOS sittenkin on ja jos jätän asian tähän niin onko sitten jo liian myöhäistä....

-ap

Vierailija

Minäkin olen ymmärtänyt, että nimenomaan SOLISKUOPAN alueen imusolmukkeet ovat niitä, joita täytyy välittömästi lähteä näyttämään lääkäriin. Soliskuoppa/solisluiden alue on todella epätavallinen alue imusolmukesuurentumille, ja yleensä lymfoomapatit tulevatkin juuri sinne. Leuan alla imusolmukesuurentumat ovat todella tavallisia.. myös kainaloissa ja nivusissa voi tuntua pieniä imusolmukkeita terveilläkin. Mutta terveet ja sairaat imusolmukkeethan eroavat näin:

Terve: muljuu sormen alla, pysyy suurinpiirten samassa koossa, on pehmeähkö, voi aristaa (ei välttämättä)

sairas: jatkaa kasvuaan jatkuvasti, on kova, alustaansa kiinnittynyt, ei arista

kyllä nuo ovat oikeasti todella erilaisia..mun käsittääkseni ne sairaat eivät mulju vaan ovat sellasia kovia ja ihan paikallaan?

Vierailija

Heippa!

Lääkiksen opiskelija täällä.

Nuo kuvailemasi jutut noista imusolmukkeista  viittaa ihan normaaleihin imusolmukkeisiin. Se että ne liikkuu ja lääkäri on ne tunnustellut(ilmeisesti useampikin lääkäri) ja olet ultrassa käynyt antaa kyllä kuvan että ne ovat ok. Minulla itselläni oli alle 20v varmaan monta vuotta kummallakin puolella kaulaa patti-imusolmukkeet, sitten ne jossain vaiheessa vain katosivat. Ne nyt saattaa turpoilla ihan muuten vain mutta niin kauan ku ne liikkuvat tai eivät suurene yms. kaikki on ok!

Mielestäni voisit varata ajan ihan terveydenhoitajalle jonka kanssa voisit jutella näistä peloistasi. Elämä on täynnä vaaroja ja huomisesta ei tiedä kukaan. Mutta sen ei pitäisi estää elämistä!

Vierailija

En osaa sanoa muuta kuin että mulla on tosi suuret imusolmukkeet kaulassa, ne tuntuu ja myös näkyy kun taitan päätä taaksepäin. Näin on ollut "aina" (20 vuotta ainakin), enkä ole osannut asiaa mitenkään murehtia. Jos kerran sulla on kaikki tutkittu ja lääkärit sanoo että olet terve, niin senkun jatkat eloa pattien kanssa. Niin minäkin olen tehnyt :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat