Munasolun luovutus

Vierailija

Onko täällä naisia jotka olisivat luovuttaneet munasolujaan? Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia.
Itselläni on nyt varmasti oma lapsiluku täynnä ja olen alkanut miettiä vakavammin että voisin luovuttaa munasolujani ja autaa jotakuta toista saamaan itselleen lapsen. Se prosessi kuitenkin mietityttää.

Kertokaa miten teillä meni!

Kommentit (7)

Vierailija

No, ihan ok se meni, töistä tuli pakollinen poissaolo luovutuspäivänä. Niitä piikkejähän siinä joutui pistämään nahkaansa ja huolehtimaan että tulee ajallaan kaikki. Itse luovutus oli kipulääkityksestä huolimatta aika kivulias. Jonkinlaisen korvauksen siitä sai, matkakuluja ym korvaamaan. Onhan se jännä ajatella että jonain päivänä tuo "biologinen jälkeläinen" ehkä ottaa yhteyttä, annoin tietenkin luvan tietojen luovuttamiseen koska lapsen identiteetin rakentumiselle saattaa olla tärkeää tietää hänen geneettinen alkuperänsä (sikäli kun vanhempansa kertovat että on tällä tavoin saanut alkunsa). Ihan vieras ihminenhän se tietenkin on ja jonkun toisen lapsi vaikka samoja piirteitä saattaa löytyä. Kolme lasta on itselläni. Uskon että jos lapsi tai lapset saivat alkunsa, saivat hyvän kodin kun ovat odotettuja ja toivottuja. - Alussa on psykologin haastattelu ja tehdään terveystarkastus eli pitäisi olla joka suhteessa terve luovuttaja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, ihan ok se meni, töistä tuli pakollinen poissaolo luovutuspäivänä. Niitä piikkejähän siinä joutui pistämään nahkaansa ja huolehtimaan että tulee ajallaan kaikki. Itse luovutus oli kipulääkityksestä huolimatta aika kivulias. Jonkinlaisen korvauksen siitä sai, matkakuluja ym korvaamaan. Onhan se jännä ajatella että jonain päivänä tuo "biologinen jälkeläinen" ehkä ottaa yhteyttä, annoin tietenkin luvan tietojen luovuttamiseen koska lapsen identiteetin rakentumiselle saattaa olla tärkeää tietää hänen geneettinen alkuperänsä (sikäli kun vanhempansa kertovat että on tällä tavoin saanut alkunsa). Ihan vieras ihminenhän se tietenkin on ja jonkun toisen lapsi vaikka samoja piirteitä saattaa löytyä. Kolme lasta on itselläni. Uskon että jos lapsi tai lapset saivat alkunsa, saivat hyvän kodin kun ovat odotettuja ja toivottuja. - Alussa on psykologin haastattelu ja tehdään terveystarkastus eli pitäisi olla joka suhteessa terve luovuttaja. 

Suomessa tuo tietojen luovutus ei taida olla vapaaehtoista, eli se lapsi tod. näk. tulee joskus ovelle kolkuttelemaan. Sikäli typerä käytäntö, tämän takia en itse voisi kuvitellakaan ikinä luovuttavani munasolujani. En halua että kukaan tulee ikinä ovelleni kolkuttelemaan vain koska meillä on vähän samaa DNA:ta

Vierailija

Oli vakaa tarkoitus aikoinaan luovuttaa munasoluja. Sitten tuli se kohuttu lakimuutos. Rehellisesti, kuinka monella muulla jäi homma tuohon?

Vierailija

Hyvin meni. Ultran ja verikokeiden perusteella minulle valittiin pitkävaikutteinen hormoni, jota ei tarvinnut pistää kuin kerran. Sitten oli jarrutuspiikki ja irrotuspiikki, jotka piti pistää kellontarkasti. Munasolujen keräys sattui jonkin verran, mutta burana/panadolyhdistelmällä selvisin nekin muutamat tunnit mitä kipua kesti. Jos olet töissä, huomaa, että joudut päiväsaikaan käymään ultrassa. Minulle keräys sattui sopivasti pe iltapäivälle, muuten se päivä olisi ollut saikkuvapaata.

Vierailija

Voisin harkita. En halua enempää lapsia, mutta voisin olla avuksi jollekin toiselle tässä asiassa. Ei pelkkä dna ihmistä tee.  Jos lapsi haluaisi myöhemmin jostain syystä nähdä, sekin onnistuisi. 

Uusimmat

Suosituimmat