Veisittekö tämän lapsen lääkäriin?

Vierailija

Reilut puolitoistavuotias lapsi, oli joulukuun lopussa flunssassa (ihan tyypillinen "pikkuflunssa"; nenä vuoti ja aivasteli välillä, ei kuumetta tms). Flunssan aikana alkoi yskä, yski silloin tällöin, ei mitenkään huolestuttavasti.

Mutta yskiminen jatkuu yhä. Lapsi on hyvävointinen, ruoka maistuu, ei ole normaalia väsyneempi, jaksaa leikkiä ja on hyväntuulinen (ja osaa myös puhua jonkin verran, osaa kertoa esim. kompastuessaan "sattuu" ja näyttää polveaan, nyt ei ole valittanut sanallisesti kertaakaan). Välillä lapsi yskii niin voimakkaasti, että puklaa hieman limaa (tämä käynyt pari kertaa). Ei ole edelleenkään kuumetta eikä yskä ole jatkuvaa, saa yhtäkkisiä yskäpuuskia ehkä 4-7 kertaa päivässä. Yskäpuuskia saattaa esiintyä etenkin ulkona/ulkoilun jälkeen. Yöt nukkuu levollisesti.

Kannattaako siis yhä seurailla kotona vai käyttää lääkärissä? Mitä te tekisitte?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

En näe mitän syytä viedä lääkäriin. Normaalia yskää tuo on, jota voi kestää joitakin viikkoja. Monet lapset voivat oksentaa limaa, kun on kova yksä. Sehän yskimisen tarkoitus on, että lima tulisi pois.

Vierailija

No, ehkä soittaisin lääkäriin ja kysyisin mitä tehdään. Voihan tuo olla vaikka alkavaa astmaa? Kuulostaa vaan aika ihmeelliseltä että yskii okseen asti. Jos jotain hengenahdistusta tuleekin, niin lääkäristä saisi varmaan varuiksi reseptit astmalääkkeisiin.

Vierailija

Jos lapsen yskä jatkuu yli 4 viikkoa, suositellaan lääkärin vastaanotolla käymistä.

Tulehdusarvot voidaan kontrolloida sekä tarkistaa piilevät infektiot. Jokainen itse tietysti päättää, mutta en ymmärrä miksi en veisi.

Vierailija

Mä muistelisin että jos lapsella kestää yskä yli kaksi viikkoa niin on hyvä käydä näyttämässä lääkärille. Voin toki olla väärässäkin. Itse varmaan vähintään soittaisin lääkäriin ja kyselisin että miten menetellä kuten kolmas vastaajakin ehdotti.

Vierailija

Googlettelinkin tuota yskää jo aiemmin ja sieltäkin löysin, että pienet lapset voivat useinkin yskän yhteydessä oksentaa siksikin, kun nielevät limaa josta taas maha voi mennä sekaisin. Ja nämä oksennukset ovat olleet siis pelkkää limaa, ei ruokaa tms ollenkaan mukana eikä kuulosta tulevan edes "mahasta saakka".

Itsekin ajattelin ettei ehkä ole lääkäriä tarvitseva, kun kuitenkin vaikuttaa muuten täysin terveeltä ja tosiaan on energinen ja iloinen, mutta esikoisen äitinä kuitenkin aina vähän miettii kun jokainen tilanne on aina ekalla kerralla niin uusi!

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen yskä jatkuu yli 4 viikkoa, suositellaan lääkärin vastaanotolla käymistä.

Tulehdusarvot voidaan kontrolloida sekä tarkistaa piilevät infektiot. Jokainen itse tietysti päättää, mutta en ymmärrä miksi en veisi.

Ja apn tapauksessa yskä on kestänyt n.2 viikkoa. 

Astma on aika kaukaa haettua myös jos lapsi ei kerran yski öisin ollenkaan. Ja jos liman puklaamista on pari kertaa käynyt niin ei kuulosta kovin vakavalta. 

Vierailija

Sepä se, kun öisin nukkuu hyvin. Päivisin saattaa kesken päiväunien yskiä muutaman kerran voimakkaamminkin (ulkoilemme kyllä aina aamupäivästä ja unet ajoittuvat aika pian sen jälkeen kun syö ensin). Öiksi olen ripustanut märkiä pyyhkeitä pinnasängyn reunoille tuomaan ilmaan kosteutta hengityksen helpottamiseksi, en tiedä auttavatko ne siihen myös että yöllä on helppo nukkua.

ap

Vierailija

No mä kiikutin meidän 7kk ikäisen lastenlääkärille, kun yskä oli jatkunut kaksi kuukautta. Lääkäri sanoi, että monesti kestää pitkään ja sitten tutkitaan enemmän, jos kestää yli 4kk.

Vierailija

No mulla on neljä jo isoa lasta, ja sillä periaatteella ollaan menty, että lääkäriin sit kun ei kotikonstit auta.
Odottelisin. Jos on jotain, niin menee kunto huonommaksi.

Tiedän että tämä ärsyttää monia, mutta monet juoksee joka aivastuksesta lääkärille. Miksi? En ymmärrä en.

Vierailija

Esikoisen vein pari kertaa yskän takia lääkäriin kun oli 3-5-vuotias. Hän yski flunssassa ja sen jälkeen mielettömästi, siis monen päivän jaksoja kun yski ihan tauotta koko ajan ja yöllä unissaankin. Verikokeet otettiin ja keuhkoja kuunneltiin, lopputulema molemmilla kerroilla oli, että yskä lähtee yskimällä.... ja lähtihän se lopulta.  Luojan kiitos tuo taipumus on nyt iän myötä jäänyt hänellä pois ja nykyään yskii ihan "normaalisti" kuten muutkin flunssassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mulla on neljä jo isoa lasta, ja sillä periaatteella ollaan menty, että lääkäriin sit kun ei kotikonstit auta.
Odottelisin. Jos on jotain, niin menee kunto huonommaksi.

Tiedän että tämä ärsyttää monia, mutta monet juoksee joka aivastuksesta lääkärille. Miksi? En ymmärrä en.

Jep ja useimmiten ne samat ihmiset valittavat tk:n ja päivystyksen jonoista... 

Vierailija

Itse olen sellainen, että pitää olla käytännössä raaja irti että menen lääkäriin (pl. tapaukset joissa tiedän tarvitsevani antibiootit kuten angiina tai rintatulehdus ja jos saikkulappu on täytynyt saada), en ole lastakaan vienyt kuin muistaakseni kerran (kun alle puolivuotiaana sairastui melko voimakkaaseen flunssaan - jälkikäteen mietittynä sekin oli ns. turha käynti ja kokemattomuuden vuoksi hain osaavamman ihmisen mielipiteen) ja muuten on saanut sairastaa rauhassa - ja kaikki onkin mennyt itsestään ohi. Nyt silti kun influenssa kulkee ja viruksia riittää, aloin uudelleen miettimään kannattaisiko käydä varuilta mutta vastauksistanne tajusin taas (ja aloitusviestin uudelleen lukiessani...) että eihän tässä edes ole oikein mitään syytä lääkärikäynnille :D

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat