Avioliitosta eronnut! Rehellinen syy, miksi erositte?

Vierailija

Meillä on tänä vuonna 18-vuotishääpäivä. Kuulin aamulla, että yksi lapsuudenkaveri on eronnut ja aloin laskea, kuinka moni meidän jälkeen naimisiin mennyt on eronnut. Laskin kaikki läheiset ja sukulaiset, hääpareja tuli yhteensä 25. Tänään saman ihmisen kanssa naimisissa heistä on enää 12. Yllätti.

En tiedä näiden eronneiden todellisia syitä eroon, en edes aivan lähimpien. Tai syitä ovat kyllä sanoneet (kasvoimme erilleen, aina tapeltiin jne), mutta tuskinpa nuo nyt ihan niitä perimmäisiä syitä ovat olleet. Joka liitossa on huonoja kausia ja riitelyä, meilläkin. Silti, miksei me olla erottu ja miksi joku toinen on, sitä en tiedä.

Siispä, miksi te olette eronneet?

Sivut

Kommentit (161)

Vierailija

Miksi ne ei olisi "oikeita" syitä, ja mikä se oikea syy sun mielestä on? Mulle riittää syyksi se, ettei vain enää halua olla siinä parisuhteessa. Ei mun mielestä avioliitossa ole mitään pyhää, minkä takia sitä pitäisi roikottaa vuosikausia jos ei huvita. Se on vain sopimus, jonka saa halutessaan purkaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei olisi "oikeita" syitä, ja mikä se oikea syy sun mielestä on? Mulle riittää syyksi se, ettei vain enää halua olla siinä parisuhteessa. Ei mun mielestä avioliitossa ole mitään pyhää, minkä takia sitä pitäisi roikottaa vuosikausia jos ei huvita. Se on vain sopimus, jonka saa halutessaan purkaa. 

Jaa, no aika heppoisin mielin on mun mielestä menty naimisiin, jos siitä voi lähteä, kun ei ole enää kivaa. Miksi edes mennä naimisiin, jos siitä voi lähteä, jos ei enää vain halua olla? Kai pitäisi ensin yrittää selvittää niitä ongelmia, eikä jättää niitä selvittämättä taakseen?

Kyllä mulle joku "me vaan riideltiin paljon" kuulostaa oudolta, jos on ainut syy. Riita johtuu aina jostain, eli on riidelty vaikka rahankäytöstä, vakaumuksesta, lasten kasvatuksesta, uskollisuudesta tai muusta. Ne on ne perimmäiset syyt, ei riitely.

ap

Vierailija

En ylipäätään ymmärrä miksi ihmiset menevät naimisiin, jos se on vain juridinen sopimus jonka voi päättää milloin tahansa. Jos olisin noin ajatellut, olisin pysynyt avoliitossa. Siitä pystyy lähtemään nopeammin omine omaisuuksineen. Kyllä mulle avioliitto on paljon muutakin kuin juridinen sopimus, henkinen yhteenkuuluvuus ja sitoutuminen kunnes kuolema erottaa. Ei tyyliin, että vilkuillakaan jatkuvasti vieraisiin pöytiin, jos olisi parempaa tarjolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olette vain parempia ihmisiä kuin ne muut, eronneet. Sitähän sä kysyit?

Ei olla, enkä mielestäni sitä sanonut. Ihmettelen vain sitä, että itselläni pitäisi olla joku todella iso syy, jotta eroaisin. Uskottomuus tai väkivalta tai jotain sellaista. En minä pelkän riitelemisen takia eroaisi. 

Mietin, millaisia ylitsepääsemättömiä vaikeuksia noilla eronneilla lähipiirin ihmisillä on ollut, ettei niistä ole päästy yli tai yhteiseen ymmärrykseen, vaan on pitänyt erota. Kuitenkin yli puolet ovat eronneet niistä, jotka ovat menneet meidän jälkeen naimisiin.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä miksi ihmiset menevät naimisiin, jos se on vain juridinen sopimus jonka voi päättää milloin tahansa. Jos olisin noin ajatellut, olisin pysynyt avoliitossa.

Avioliitto antaa sellaisia laillisia oikeuksia, joita avoliitto ei anna. Ei kaikkien tarvitse suhtautua avioliittoon minään pyhänä instituutiona, joka yhdistää kuolemaan asti. Järkevät ihmiset osaavat erottaa juridiikan tunteista, ja suhtautuvat juridisiin sopimuksiin sellaisina kuin ne ovat. Sitoutuminen ja rakkaus tapahtuu ihan muualla kuin lakipykälissä ja taloudellisissa sopimuksissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei olla, enkä mielestäni sitä sanonut. Ihmettelen vain sitä, että itselläni pitäisi olla joku todella iso syy, jotta eroaisin. Uskottomuus tai väkivalta tai jotain sellaista. En minä pelkän riitelemisen takia eroaisi. 

No jos sun mielestä on kiva tuhlata oma elämäsi riitelemällä, vaikka toisinkin voisi valita, niin ihan vapaasti. Älä nyt kuitenkaan syyllistä muita siitä, että he haluavat riidattoman parisuhteen, ja jos nykyisessä suhteessa se ei onnistu, niin haluavat siitä eroon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mietin, millaisia ylitsepääsemättömiä vaikeuksia noilla eronneilla lähipiirin ihmisillä on ollut, ettei niistä ole päästy yli tai yhteiseen ymmärrykseen, vaan on pitänyt erota. Kuitenkin yli puolet ovat eronneet niistä, jotka ovat menneet meidän jälkeen naimisiin.

ap

Miksi kyselet lähipiirisi eroista täältä, tuntemattomilta ihmisiltä? Eikö olis kätevintä kysyä niiltä lähipiirin eronneilta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä miksi ihmiset menevät naimisiin, jos se on vain juridinen sopimus jonka voi päättää milloin tahansa. Jos olisin noin ajatellut, olisin pysynyt avoliitossa.

Avioliitto antaa sellaisia laillisia oikeuksia, joita avoliitto ei anna. Ei kaikkien tarvitse suhtautua avioliittoon minään pyhänä instituutiona, joka yhdistää kuolemaan asti. Järkevät ihmiset osaavat erottaa juridiikan tunteista, ja suhtautuvat juridisiin sopimuksiin sellaisina kuin ne ovat. Sitoutuminen ja rakkaus tapahtuu ihan muualla kuin lakipykälissä ja taloudellisissa sopimuksissa.

Jäätävää. Yhtä kylmää kuin sydämesi.

Vierailija

Perushyvä liitto, en vain saanut arvostusta enkä rakkautta läheisyydestä puhumattakaan. 14v sinnittelin ja sitten lähdin. Nyt on ollut ihana parisuhde jo 20v

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Miksi kyselet lähipiirisi eroista täältä, tuntemattomilta ihmisiltä? Eikö olis kätevintä kysyä niiltä lähipiirin eronneilta?

En kai nyt yleisesti halua tietää juuri heidän eroihin johtaneista syistä, vaan ylipäätään yleisesti syitä eroon nykyaikana. Tuskin lähipiirini on mikään poikkeuspiiri, jossa erotaan jostain aivan uniikeista syistä.

ap

Vierailija

Minä menin alunperinkin naimisiin väärän ihmisen kanssa. En osannut tai tajunnut pysäyttää junaa ajoissa. Ehkä lapsellisuuttani, kokemattomuuttani tai halusin vaan saada sen perheen, enkä kyennyt strukturoimaan ajatuksiani.

Ero oli pitkän ajatustyön tulos. Kova työ siinä oli.

Juuri nyt olen onnellinen.

Vierailija

Riittääkö ap:lle hyväksi syyksi täydellinen kommunikoimattomuus, välinpitämättömyys, synkkä ilmapiiri ja ahdistus kun pari on kahdestaan ja alkoholiongelma. Nämä kaikki ovat asioita, jotka eivät välttämättä näy ulkopuolelle (ei edes se alkoholiongelma). Itse lähdin siitä syystä, että omassa kodissani en voinut tehdä yhtään mitään pelkäämättä, miten toinen osapuoli siitä saattaa loukkaantua. Kun pelkästään nukkumaanmeno tai television katsominen voidaan milloin tahansa tulkita loukkaukseksi, sellainen elämä on äärimmäisen ahdistavaa. Tottakai se ulkopuolisen silmin näyttää siltä, että on erottu ihan turhaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat