Muilla kokemuksia epiduraalin auttamasta avautumisesta?

Vierailija

Eli minulla kävi näin että ensin 2 vrk kipeitä supistuksia ja sitten 30 h 10-4 min välein toodella kipeitä supistuksia. Avauduin kai 2- 3 cm. Sitten katsoivat että synnytys on käynnistynyt, pääsin saliin ja sain epiduraalin. Pyysin parin tunnin päästä lisää ja hups, olinkin ihan yllättäen auennut kokonaan! Kaikki olivat todella hämmästyneitä. En keksi muuta kuin että epiduraali jotenkin auttoi avautumista?

Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Onko tämä ihan tavallista? Miksiköhän sairaalassa pantattiin kipulääkkeitä niin pitkään kun lopputulos oli tämä?

Kommentit (12)

Vierailija

Epiduraali auttaa kivun poistoon ja sitä kautta rentoutumiseen. Rentous taas on iso osa avautumista ja tämän taki epiduraali usein nopeuttaa synnytyksen kulkua. Minua painostettiin ottamaan juuri tuon takia epiduraali, vaikka en sitä alunperin olisi halunnut.. Onneksi uskoin ja otin. :)

Vierailija

Yleensä kai epiduraali hidastaa aukeamista?

Mutta synnytys on kyllä niin omanlaisensa jokaisella, että turha siihen on tilastoja vetää mukaan.

Ehkä epiduraali rentoutti sut, kun kivut hävis ja siksi avauduit nopeasti. Mulla epiduraali on lopettanut supistukset kokonaan, joten sitten on dumpattu oksitosiinia suoneen.

Kahden eka lapsen jälkeen totesinkin, että mitä vähemmän lääkkeitä synnytyksessä, sen parempi.

Vierailija

Minulla sama tarina mutta lääkäri ei ollut ollenkaan yllättynyt. Kuulemma aivan yleistä, että kun elimistö rentoutuu niin avautuminen tapahtuu nopeasti. Siihen asti voimakas kipu on estänyt synnytyksen etenemisen. Kuulemma juuri sen vuoksi synnytykset on kestäneet ennen niin pitkään, ja niissä on ollut paljon komplikaatioita, että äidit ovat menneet kipushokkiin ja synnytys on käytännössä pysähtynyt. 

Se, että epiduraali ja muut kivunlievitysmenetelmät synnytyksessä on kaikki saatanasta, on kätilöliiton oma ideologinen mielipide. Lääkäriliiton mielestä (ja huom, lääkäri sen epiduraalin antaa) kivunlievitys synnytyksessä tekee synnytyksestä turvallisemman äidille ja lapselle. Tässä nyt kaksi eri ammattikuntaa huseeraa samalla areenalla, ja kätilöt varsinkin mielellään antavat ymmärtää olevansa vähän leikisti myös lääkäreitä ja osaavansa arvioida synnyttäjän kivunlievityksen tarpeen vähän lääkäriäkin paremmin. Siinä sitten äiti ja lapsi maksaa sen hinnan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei sitä anneta, ennen kuin ollaan varmoja että synnytys on käynnissä. Ei se mitään panttaamista ole.

Eikä riittävän pitkään jatkuneet säännölliset kivuliaat supistukset tarkoita synnytyksen käynnistyneen?

Vierailija

Epiduraali on taivaan (lääkärin) lahja naisille. Vedet meni, jouduin tippaan ja 12 tuntia tiputuksessa 3 cm auki. Ihana lääkäri tuli ja tuikkasi epiduraalin, sain nukuttua neljä tuntia ja sitten kätilö herätteli, että nyt pitäisi synnyttää. Terve tyttö tuli, kiitti lääkärille.

Vierailija

Esikoisen synnytyksessä kätilö teki sen virheen, että ei tarkastanut kohdunsuun tilannetta ennen epiduraalin laittoa. Olin 3cm auki ja kätilöllä oli kiire toisen synnyttäjän luokse. Jaksoin puolisen tuntia kunnes mieheni pyysi kätilön paikalle ja anelin epiduraalia. Epiduraal voidaan antaa vasta kun synnytys on käynnistynyt ja kohdunsuu auennut 3cm. Minulla tuo oli todettu jo aiemmin, joten lääkärin tultua 20 minuutin kuluttua ei kohdunsuun tilannetta tarkistettu ennen epiduraalin pistoa, olin horkassa. Epiduraali auttoikin kipuun suht hyvin, mutta jäätävä kylmyys iski kroppaan. Tunsin outoa paineen tunnetta, josta valtin kätilölle. Kätilö katetroi, joka ei poistanut paineen tunnetta. Vasta tämän jälkeen katsoi tilanteen kohdunsuulla, ja olin täysin auki, joten paineen tunne ei ollut ihme. No terve lapsi syntyi, vaikka en supistuksia tuntenutkaan vaan ponnistin spontaanisti.

Toisen synnytykseni (syöksysynnytys) jälkeen tunnistin tuon paineen tunteen, jolloin osasin vaatia tilanteen tarkastamista. Eivät uskoneet niin nopeaan avautumiseen, sillä olin vain 15 minuuttia aiemmin kävellyt omilla jaloillani sairaalaan ja hiljaisena horkasta.

Myöhemmin olen itse lukenut synnytyksen vaiheista ja usein siinä 8-10cm avautumisen kohdalla synnyttäjä vaipuu transsiin, on omissa maailmoissaan. Tunnistan tuon itsestäni. Minusta on outoa, että kätilöt eivät ole tunnista eet tätä synnyttäjästä vaan uskoneet tilastoja (ensisynnyttäjän avautuminen kestää tunteja jne).

Tämä meni ehkä aiheen vierestä, mutta olkoot.

Vierailija

Tokaa lasta synnytyessäni valehtelin kipuni kovemmaksi kuin mitä olivat ja vähän näyttelin, että kätilö laittaisi vähän vauhtia siihen anestesialääkärin kutsumiseen. Ei yhtään hävetä tai kaduta. Hyvin sujui synnytys epiduraalin jälkeen.

Vierailija

Olin 4-5 cm auki kun tulin synnärille ja kivut jo niin kovat että en pystynyt edes puhumaan. Supparit olivat kestäneet n. 16 tuntia muutaman minuutin välein. Alettiin sitten heti valmistelemaan epiduraalia ja alle tunti sen laitosta olin kokonaan auki. Mä rentouduin siitä kivusta vasta epiduraalin myötä, tosin täysin tunnoton en ollut kyllä siitäkään missään vaiheessa vaan tunsin kyllä supistukset.

Vierailija

Minulla aloitettiin oksitosiini automaattisesti yhtä aikaa epiduraalin kanssa, mutta synnytys ei silti edennyt moneen tuntiin, oli ollut avautuminen seis jo ennen näitä. Sektiohan siitä loppu viimein tuli sitten 8 tuntia epin ja oksitosiinin aloituksen jälkeen

Vierailija

Mä en saanut epiduraalia, kun oli avautunut pari senttiä. Olisi kuulemma hidastanut. Pitkä oli synnytys ja lopulta sain niitä sitten kaksikin, koska halusivat, että voimia jää ponnistusvaiheeseen.

Vierailija

Mulla kans sama kokemus kuin ap:lla. Ekaks pari vuorokautta järkyttäviä suppareita mutta kohdunsuu ei auennut. Lopulta 4cm auki, saliin ja epiduraali. Sit kun vaikutus alkoi ja kaikki kivut poistui nukuin n.3h ja heräsin kun vaikutus loppui ja olin 10cm auki.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat