Mitä ajatella työkaverista?

Vierailija

Meitä on tässä pieni työyhteisö (6 hlöä) isomman työyhteisön sisällä. Ollaan omissa tiloissa tämän kuuden sakin kanssa eikä päivittäin yhteydessä isompaan työyhteisöön. Lähimmän työparini kanssa on ollut ongelmia työsuhteidemme alusta asti (aloitimme samaan aikaan). Hän on ollut minua kohtaan tosi töykeä ja kertookin kokevansa minut uhkaksi. Se on sitten antanut hänelle oikeuden unohtaa normaalit käyttäytymissäännöt ja niinhän siinä on käynyt, että hän omalla yrmeydellään hallitsee tilanteita. Ei vastaa kysymyksiini tai vastaa yhdellä sanalla: "Ei." Ei kerro oma-aloitteisesti mitään, etsii suurennuslasilla virheitä minun tekemisistäni. Jopa niin, että esim. kirjoitetusta tekstistä jää pointti häneltä tajuamatta, kun hän vaan etsii niitä virheitä. Jos unohdan jotain yhteisessä työtehtävässä, ei hän suinkaan muistuta minua silloin, kun asiaan voisi vielä tarttua vaan sanoo siitä myöhemmin. jne.

Olemme olleet nyt samassa työyhteisössä puolitoista vuotta. Minusta tuntuu, että välimme ovat lientyneet ja hän on tullut leppoisammaksi ja nauravaisemmaksi. Esim. eilen oli oikein kiva päivä. Ajattelinkin eilen, että olisiko nyt pahin jo ohitettu. No. Äsken hän tuli töihin eikä tervehtinyt. Meni kahvihuoneeseen vasta kun minä olin sieltä poistunut (täällä ei ole vielä muita). Multa alkaa kohta loppua huumori tässä asiassa.

Kommentit (3)

Vierailija

Olisiko mahdollista jutella asiasta jonkun kolmannen, puolueettoman henkilön läsnäollessa? Voistko esim. kysyä esimieheltäsi saisitteko mennä yhdessä työterveyspsykologin vastaanotolle tai työnohjaukseen? Esimies voisi lähettää teidät sinne, sanoa, että on huomannut, välinne ovat kireät. Tällöinen aloite ei tulisi suoraan sinulta työkaverillesi ja jättäisi kieltäytymisen mahdollisuutta. 

Vierailija

Anna pieni lahja hänelle, tai pyydä kahville. Kerro että haluaisit tutustua häneen ja nauttia yhteistyöstänne. Kysy suoraan ja ystävällisesti, miksi hän kokee sinut uhkana, ja mitä voisit tehdä asian hyväksi. Noin pienessä työyhteisössä on tosi hankalaa olla jos on huonot välit.

Vierailija

Asiasta on puhuttu työnohjauksessa. Työparini sanoo, ettei tiedä, miksi reagoi minuun kuin reagoi. Enkä tietysti tiedä, kuinka huonosti hänen oikeasti tekisi mielensä käyttäyttyä. Voihan olla, että hän tsemppaa ihan hulluna ja tämän on parasta, mihin hän kykenee. On joka tapauksessa niin raskasta, että mietin työpaikan vaihtoa. /ap

Uusimmat

Suosituimmat