Kilpirauhasen vajaatoiminnasta? Mitä oireita teillä on ollut?

Vierailija

Onko kellään ollut kuukautishäiriöitä? Vatsan turvotusta ja kaulalla sellanen tunne kun siellä olis joku pallo. Mulla ollu kaikkia ihme oireita vuosien aikana mutta nyt parin viime viikon aikana tullut kauhee turvotus mihin ei auta mikään. Kuukautiset ollu viimesen vuoden ajan ihan säännölliset mutta aina kierto pidentynyt muutamalla päivällä. Nyt ollu muutaman kuukauden sellanen klomppi kaulalla ja ennen mulla oli aina lämmin ja nyt viimesen vuoden aikana on ennemminkin kylmä aina. Muisti on viime vuosien aikana alkanu huononemaan ja ihmeellistä väsymystä ja uupumusta ja painonnousua ollut. Eikä paino tunnu laskevan vaikka tekis mitä. Oon ajatellut että kun ikää tulee (34v) ja kun on pienet lapset että nää kaikki liittyy siihen mutta nyt kun tätä turvotusta on ollut ks tuo klomppi kaulalla niin aloin miettiä josko oliskin kilpirauhasesta johtuvaa. Joo olen menossa lääkäriin mutta en saanut tällr päivälle aikaa niin ajattelin kysyä muiden kokemuksia. Siskolla on vajaatoiminta ja mietin että onko sr suvussa kulkevaa?

Kommentit (5)

Vierailija

Minulla isompina fyysisinä oireina ihan pirunmoinen väsymys, hiustenlähtö, painonnousu, turvotus ja epäsäännölliset kuukautiset (ennen kierto 27-28 päivää, sittemmin mitä tahansa 23-32 päivän välillä). Joskus harvoin oli sellasta paineentunnetta kaulassa. Kognitiiviselta puolelta oireina "aivosumu" ja huono muisti.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on perinnöllistä. Lisäksi jos suvussa on diabetestä, se nostaa riskiä sairastua vajaatoimintaan. (Meillä kilpirauhasen vajaatoimintaa on toisen vanhemman sukulaisten keskuudessa, toisella puolella taas diabetesta).

Kannattaa huomioida, että kun käyt lääkärissä ja vaikka arvosi viittaisi hyvinkin selkeästi vajaatoimintaan, terveyskeskuslääkärit ei siltikään usein diagnosoi vajaatoimintaa koska ne tuijottaa yleensä vaan labran asettamia raja-arvoja. Esim. asiantuntijat suosittelevat, että koelääkitys pitäisi aloittaa jos arvo nimeltä TSH on 2.5 tai yli, mutta monessa labrassa ylärajana pidetään 4 tai 4.5 ja jos arvosi on tuon verran --> ei lääkitystä.

Vierailija

Mulla oli melkein kaikki oireet mitä listasta löytyy. Ei turvotusta, menkkahäiriöitä eikä palloa kurkussa.

Vierailija

Kannattaa mennä endolle.

Itse menin, sain viimein lääkkeet, ja olo paranee. Oireet oli just ne palelu, painonnousu, hiustenlähtö, aivosumu, masennus jne jne

Turvotusta oli etenkin naamassa ja kaulalla, ja tosiaan äidin puolella myös vajis, isän puolella diabetes.

Tk-lekuri ei olis millään antanut edes koelääkitystä. Hyvin yleistä. Endolta sain lääkkeet heti.

Vierailija

En tiedä, johtuiko painonnousu millään tavalla kilpirauhasesta, koska kärsin siihen aikaan myös ahmimishäiriöstä :P Mutta kilpirauhasen vajaatoiminta oireili pahimmillaan hiustenlähtönä, ihon kovana kuivumisena, hillittömänä paleluna ihan kesähelteilläkin ja hurjana väsymyksenä (saatoin nukkua 16 h vuorokaudessa). Myöskään opiskelusta ei tullut mitään, kun lukeminen oli ihan turhaa, en muistanut mitään enkä pystynyt keskittymään.

Uusimmat

Suosituimmat