Pitäisikö isäni avustaa minua taloudellisesti?

Vierailija

Mitä mieltä olette? Olettaisitteko itse, että isä avustaisi lastaan tällaisessa tilanteessa taloudellisesti? Jos lapsi on alle 3kymppinen perheellinen opiskelija ja luonnollisesti rahat vähissä opiskelujen vuoksi. Mikä on tietysti osittain oma valinta, koska ei ole töissä. Naisen isä on hyvin varakas, useita velattomia omistusasuntoja ja osakeomaisuutta. Olisiko teistä normaalia, että isä, jolla on vain kaksi lasta, avustaisi naista 50-150 eurolla kuussa? Vai onko teistä täysin ok eli reilua, että ei avusta? Jos kyseessä olisi oma lapsenne. Syy miksi ei avustaisi on, että "vastikkeetonta rahaa ei ole olemassa".

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

En odottaisi saavani rahaa. Itse pitää pärjätä, kun on omilla valinnoillaan tuossa tilanteessa. Vai oletitko alunperinkin isäsi auttavan? Itse en kehtaisi pyytää.

Vierailija

Kyllä oma äitini avittaa samassa tilanteessa ja se on todella mukava asia. Auttaisin itse omia lapsiani samassa tilanteessa

Vierailija

Minä "avustin" työtöntä aikuista poikaani useilla sadoilla euroilla per kk, kunnes tulin järkiini. Pohjaton kaivo.

Vierailija

En todella oleta. Jos on perheen saanut perustettua, niin oletus on, että kykenee sen myös omalta osaltaan elättämäänkin.

Vierailija

Jos rahaa piisaa niin miksi ei? Ei täältä kukaan mitään mukaansa saa. Mutta eihän se mikään velvollisuus ole avustaa. Itse avustaisin.

Vierailija

Päätös on hänen. Ikävä kyllä. Varakkaat ihmiset ovat usein saitoja ja kuten joku jo sanoikin, varakkaita juuri saituutensa vuoksi. Olen pahoillani tilanteestasi.

Vierailija

Reilusti aikuinen ja omia lapsia....ei enää voi juosta isin lompakolla.

Kakkosasteen opintojen loppuun on oikeutettu vanhempien elatukseen, ellei onnistu omalla työllä ja opintorahalla..."lapsi" voi hakea oikeudelta päätöksen elatusavusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa piisaa niin miksi ei? Ei täältä kukaan mitään mukaansa saa. Mutta eihän se mikään velvollisuus ole avustaa. Itse avustaisin.

Samat sanat. Olen opiskelija ja saan isältäni 200e kuussa, mikä on tosi kivasti tehty häneltä. En ole mitään rahaa siis pyytänyt, enkä odota että hän ikuisesti minulle rahaa lahjoittelee. Itsekin antaisin varmaan sukulaisilleni jos olisin esim. hyvässä työssä ja heillä olisi vaikeaa.

Vierailija

Aikuinen, joka on muuttanut pois kotoa, ei ole enää kenenkään sukulaisen elätettävä. En ole muistaakseni kuin parissa "hätätapauksessa" pyytänyt lainaa kotoa aikuisiässä, opiskeluaikana. Samoin vanhempani ovat tuoneet ruokaa "tuliaisiksi" käydessään ja antaneet sitä mukaan lapsuudenkodissa käydessä. Ovat ostaneet lahjoja jouluksi ja syntymäpäiväksi koko perheelleni. Ja joskus kysyneet, voisivatko osallistua johonkin isompaan hankintaan, jota olen harkinnut pitkään. Vanhempani ovat hyvin toimeentulevia ja olen ainoa lapsi. Anteliaisuus on hyve, mutta ahneus ei. 

Vierailija

Isänä avustaisin, tyttärenä on olettaisi, odottaisi tai edellyttäisi saavani mitään. Lähtökohtaisesti aikuiset elättävät itsensä ja perheensä. Aikuisten lasten auttaminen on täysin vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä.

Ehkä voisit pyytää isältäsi avustusta esim. lapsen varustehankintoihon? Esim. luistimet, talvivaatteet.

Vierailija

Jos isäsi avustaisi sinua rahallisesti 150€/kk toistuvasti, niin siitä pitäisi ilmoittaa verottajalle ja sinun maksaa lahjavero.

Verovapaa avustus on alle 4000€ kolmen vuoden aikana.

Vierailija

Ihmiset on erilaisia. Jos olisin isäsi, auttaisin kernaasti molempia lapsiani tasapuolisesti samalla summalla. Mitään pakkoa tähän ei tietenkään ole.

Omalle lapselle ostan aikanaan asunnon kun lähtee opiskelemaan ja heitän pari sataa kuussa avustusta, jottei tarvitse lainaa ottaa. Mulla kuitenkin on mistä antaa ja vain yksi lapsi. Hautaan en niitä rahoja kuitenkaan mukaani saa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat