Aamulla väsyttää - päivällä väsyttää - iltapäivällä väsyttää - illalla ei väsytä - keskiyöllä ei väsytä

Vierailija

Onko tuttua? Miten tällaista sisäistä kelloa voisi säätää?

Kommentit (10)

Vierailija

Sama "vika"! Säännöllisen päivätyön tekeminen oli tuskaa. Tuntuu, että mun kello käy niin eri aikaa kuin muu yhteiskunta. Niinpä hakeuduin 3-vuorotyöhön, kun en onnistunut omaa kelloani säätämään.

Ja näin on ollut siis niin kauan kuin muistan, ihan lapsesta asti. Ny treilusti yli 3-kymppinen, joten aika kauan tämän asian kanssa kärsin :P

Vierailija

Melatoniinilla vois kokeilla. Useamman viikon kuuri niin että otat aina illalla samaan aikaan ja menet nukkumaan. Jos tuo hiljalleen kääntäis sun elimistön rytmin tuottamaan itse melatoniinia oikeaan aikaan. Säännöllisyys tässä kokeilussa kaiken a ja o.

Vierailija

Erittäin tuttua. Mun työpäivä on vieläpä semmonen, että aamulla pitää nousta viideltä töihin. Sydämessä tai rinnassa sydämen kohdalla muljuu päivittäin, ei taida neljä tai viisikään tuntia unta vuorokaudessa oikein riittää. Vapaapäivinä haluaisin vaan nukkua aamusta iltaan, illasta aamuun sitten valvotaan. Ennen tein ilta- ja yövuoroja, se sopi minulle tosi hyvin rytmin takia, mutta jouduin muista syistä siitä työstä luopumaan.

Vierailija

Stressihormonin eli kortisolin liikatuotanto? Sen määrä on korkeimmillaan aamulla ja laskee myöhään illalla, jolloin olo kohenee.

Vierailija

Tuttua. Kärsin väsymyksestä vähän väliä. Yöllä saatan herätä enkä saa unta.
Ja nyt pitäis syödä että saa nukuttua.

Vierailija

Mullakin on taipumusta tuohon. Se auttoi kun päivät oli niin täynnä, et mitään löhöilyaikaa ei ollut ja liikuin paljon. Silloin uni alkoi tulla yhdeksältä, jolloin seuraava päivä ei ollut yhtään tuskainen. Uni tuli väkisin kun nukutti lasta ja makoili pimeässä vieressä.

En sit tiiä kuinka järkevää on sellainen rytmi ja elämä et nukahtaa taaperon kanssa yhtä aikaa joka ilta.

Vierailija

Pimeään aikaan melatoniinin erityis ei oikein lakkaa aamulla/päivällä. Sitten se alkaa iltaa kohden haihtua. Kirkasvalosta saattais olla apua, että sais melatoniinin katoamaan kropasta aamulla. Mulla on ihan tämä sama vika talvisin. Tähän aikaan alkaa vasta olla pirteimmillään.

Vierailija

Vääristynyt kortisolieritys eli sulla voi olla aamusta matalat kortisoliarvot ja illalla ja yöllä liian korkeat. Normaalisti kortisoliarvot on aamusta korkeat ja iltaa kohti ne laskee.

Toi voi johtua kait stressistä tai esim. kilpirauhasen toimintahäiriöistäkin.

Enempää en itse tuosta asiasta tiedä.

Käy mittauttamassa sun aamukortisoli arvo eli s-korsol tai vielä parempi on se syljestä mitattava kortisoli mistä näkee sun kortisolierityksen vuorokauden aikana.

Uusimmat

Suosituimmat