Kuivat silmät, kuiva suu. Sjögren?

Vierailija

Niveloireita ei ole. Pitäisikö hakeutua lääkäriiin? Voiko Sjögren olla ilman muita oireita ja tehdäänkö sille mitään?

Kommentit (7)

Vierailija

Mulla on. Silmät jos pahasti kuivuvat, geelit, tipat ym. Myös keinokyynelistä olen kuullut. Iho jos kuiva, rasvat saa reseptillä, tulevat edullisemmiksi. Saat myös b-todistuksen kelaa varten, uimahallikäynnit noin 50 e:lla koko vuosi, Helsingissä näin.

Niveloireisiin ja kipuihin reumalääkkeet, jos tarvitset. Eli kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on. Silmät jos pahasti kuivuvat, geelit, tipat ym. Myös keinokyynelistä olen kuullut. Iho jos kuiva, rasvat saa reseptillä, tulevat edullisemmiksi. Saat myös b-todistuksen kelaa varten, uimahallikäynnit noin 50 e:lla koko vuosi, Helsingissä näin.

Niveloireisiin ja kipuihin reumalääkkeet, jos tarvitset. Eli kannattaa käydä lääkärissä.

Ai niin, joku imeskelytabletti, Xerodent tai xylitolpastilli ensiavuksi. Silmiin Viscotears -geeli, tuntuu ihanalta, kun oikein kipeät ja aristavat, laitan useita kertoja päivässä ja pari kertaa yölläkin, jos satun heräämään.

Ja tosiaan, Sjögrenissä voi olla paljon muitakin oireita, kuin kuivuusjuttuja. Sisäelimissä ym. eli kannattaa käydä lääkärissä. Jos diagnoosi valmiina, saat hoitoa heti, jos tulee vaikeampia oireita. Ja tosiaan edullisemmin lääkkeet ja voiteet, tipat ym.

Mulla niveloireet helpottivat alun puhkeamisen jälkeen, söin ainoastaan vuoden reumalääkkeitä.

Vierailija

Niveloireita tai kipuja ei siis ole. Iho ei ole kuiva, muuta nyt pakkasilla. Lääkityksiä ei ole käytössä kuin Januvia ja Circadin, eikä niillä sivuvaikutuksina tällaista. Millä diagnoosilla B-todistus Kelaan tehdään ja mitä se hyödyttää? Uimahalli ei tule kalliiksi, meillä työpaikan puolesta kerran viikossa ilmainen käynti.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niveloireita tai kipuja ei siis ole. Iho ei ole kuiva, muuta nyt pakkasilla. Lääkityksiä ei ole käytössä kuin Januvia ja Circadin, eikä niillä sivuvaikutuksina tällaista. Millä diagnoosilla B-todistus Kelaan tehdään ja mitä se hyödyttää? Uimahalli ei tule kalliiksi, meillä työpaikan puolesta kerran viikossa ilmainen käynti.

ap

Sjögrenillä ainakin saat b-todistuksen. Muistaakseni se toimitetaan itse kelaan. En ole varma, voiko yleislääkäri tehdä tuon diagnoosin, itselläni sen teki reumatologi. 

En ole vienyt b-todistusta kelaan, kun silmäoireita ei aiemmin ollut, nyt olen saanut yleislääkäriltä reseptin geeliin. 

Tietäisikö joku muu noita b-todistuksen etuja?

Vierailija

Siis Kela-korvauksenhan saa silmän kostutustipoista kuka tahansa, jos lääkäri on vain kirjoittanut reseptiin peruskorvattavan pakkauskoon. Mitä sillä B-lausunnolla tehdään? Kuntoutustahan B-lausunnolla voidaan myös hakea, ja Kela maksaa kuntoutuksia mm. Sjögrenin syndrooma -potilaille .

Uusimmat

Suosituimmat