Kuinka paljon menee rahaa kuussa pelkästään vauvojen/lasten tarpeisiin?

Vierailija

Kyselee lapseton :D oikeasti, onko se niin ettei vähätuloinen voi mitenkään pärjätä lapsen kanssa taloudellisesti?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Aika monet lasten kuluista on välillisiä. Äitiyslomalla ja hoitovapaalla tulot laskee, tarvitaan ehkä isompi asunto tai ainakin huonekaluja. Vauva on vielä aika "edullinen" mut isompi tarvii eri tavalla vaatteita ja kenkiä ja harrastusvälineitä. Toki niitä saa käytettynä. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja ruokakauppaan menee yli tonni kuussa reilusti, ei enää vaippaikäistä mutta kovia syömään. Päivähoito maksaa n. 500/kk. Auto on suurempi jne.

Vierailija

En oo tarkkoja summia laskenu mutta kyllä me ainakin hyvin pärjätään vaikka minä työtön ja mies töissä. Meidän vauva puolivuotias ja maidotkin ollaan kaupasta ostettu kun imetys ei onnistunut, sitten vaipat ja muut ruoat. Vaatteita meidän ei hirveemmin oo tarvinnut ostaa kun kaverin lapsi on puoli vuotta vanhempi niin sieltä tulee vaatteet :)

Vierailija

Vaipathan on todella kalliita ja niitä menee paljon. Vaatteita saa käytettynä kirppareilta ja kavereilta. Itse pyrin tekemään ruokia meille aikuisille, jotka voi soseuttaa vauvalle. Minäkään en ole laskenut tarkkoja summia, mutta eipä ainakaan itseensä voi panostaa enää samalla tavalla kuin ennen lasta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En oo tarkkoja summia laskenu mutta kyllä me ainakin hyvin pärjätään vaikka minä työtön ja mies töissä. Meidän vauva puolivuotias ja maidotkin ollaan kaupasta ostettu kun imetys ei onnistunut, sitten vaipat ja muut ruoat. Vaatteita meidän ei hirveemmin oo tarvinnut ostaa kun kaverin lapsi on puoli vuotta vanhempi niin sieltä tulee vaatteet :)

Tämä on jotenkin noloa. En ikinä kehtaisi laskea sen varaan, että vaatteita ei tarvitse ostaa. Kuinka kauan luulet kaverisi vaatettavan lapsesi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on jotenkin noloa. En ikinä kehtaisi laskea sen varaan, että vaatteita ei tarvitse ostaa. Kuinka kauan luulet kaverisi vaatettavan lapsesi?

No sitten kun ei halua enää antaa niin ei anna, meiltä vaatteet taas lähtee mun serkulle joka hiljattain sai vauvan.

Vierailija

En osaa sanoa tarkkoja lukuja, mut suurimmat menoerät ovat asumisessa; haluan asua lasten kanssa rauhallisella alueella omakotitalossa, muuten en tällaiseen ehkä olisi muuttanut vaikka olisin halunnutkin. Autoa tulee myös käytettyä enemmän, koska ne lasten kanssa siirtymiin menee enemmän aikaa ja niitä ylipäänsä on enemmän.

Lasten päivähoitomaksut lasketaan tulojen mukaan, ne on iso menoerä tietenkin mut pienituloiselle kuitenkin erittäin kohtuulliset, kun laskee hyvälle hoidolle tuntihinnan ja ruuat. Vaatteita ei enää tietyn iän jälkeen meinaa ainakaan pojille ostaa, ja kun lapset ulkoilevat paljon, niin niiden pitää olla hyvät ja sopivat, varsinkin kenkien.

Nyrkkisääntönä meillä on, että kaikki mikä tulee, menee asumisen jälkeen melko lailla lapsiin, että se antaa osviittaa siihen kuinka kalliiksi lapset tulevat. ;)  Ja parempaa sijoituskohdetta en keksi, tuntuu hyvältä että lapset voivat hyvin ja ovat onnellisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lasten päivähoitomaksut lasketaan tulojen mukaan, ne on iso menoerä tietenkin mut pienituloiselle kuitenkin erittäin kohtuulliset, kun laskee hyvälle hoidolle tuntihinnan ja ruuat. Vaatteita ei enää tietyn iän jälkeen meinaa ainakaan pojille ostaa, ja kun lapset ulkoilevat paljon, niin niiden pitää olla hyvät ja sopivat, varsinkin kenkien.

Siis pojille ei meinaa löytyä kirppiksiltä vaatetta mitä ostaa, korjaus. :)

Vierailija

Lapsi reilu 4v., päiväkodissa 14 pv/kk ja yksi harrastus. Meniskö kaikkinensa 250-300€/kk (sis.päivähoidon ja harrastuksen). Syö samaa ruokaa kuin me vanhemmat, ruoan määrää ei juurikaan ole tarvinnut nostaa vaan samasta määrästä syödään kolmistaan ku miehen kanssa ennen kahdestaan. Kuukausina, jolloin on esim.vaate-/kenkähankintoja, rahaa menee tietysti enemmän.

Vierailija

Ennen lapsia meni aika paljon rahaa kahviloihin ja kapakoihin, leffaan jne. Noihin ei pääse ollenkaan niin usein enää niin rahaa säästyy ihan huomaamatta.
Aika edullistahan se elämä on äitiyslomalla(tai kotihoidontuella) jos on vaan kotona ja käy puistossa, kirjastossa ja kaupassa, joskus uimahallissa. Aikuinenkaan ei tarvi uusia vaatteeita jos ei oo työelämässä, yhdellä tai kahdella siistillä setillä pärjää ne harvat kahvilareissut yms.

Isoimmat menoerät tosiaan on isompi auto, isompi asunto, päiväkotimaksut(täys maksu on 280e yhdestä lapsesta, tulojen mukaan voi saada alennusta). Ruokakuluja en osaa arvioida mutta epäilisin että 50e kuussa per (pieni) lapsi jo itse tekee. Vaippoihin ehkä 30e/kk. Vaatteet jos ostaa käytteyinä niin ulkovaatteineen ehkä 150-200e/vuosi, tietysti vaatteisiin saa menemään vaikka 3000e/vuosi jos haluaa.
Teinit tietysti syö yhtä paljon kun aikuiset ja vaatemakukin on kalliimpi. Päälle harrastusmaksut ja harrastusvälineet, pyörät luistimet, mopot jne..

Vierailija

Tosi vaikea sanoa mut meillä yhteistulit tonnin.(opiskelija ja kotiäiti). Ja riittää hyvin mutta ei sillä shoppailla tms. :) hyvin jaksamme kun tietää että on välilaikaista. Vatteet ostan lapselle kirpparilta mutta niin myös rikkaat kaverini :) lasten vaatteet kun kuluu niin hitaasti. Yli 7v lapseen menee varmaan jo paljon enempi. Nyt maksaa vaipat lähinnä mutta kyllä 100€ lapsilisillä ne saa helposti. Meillä 2v.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No sitten kun ei halua enää antaa niin ei anna, meiltä vaatteet taas lähtee mun serkulle joka hiljattain sai vauvan.

Eli kaverisi hankkii (=kustantaa ja etsii kaupoista) sinulle JA serkullesi lastenvaatteet!? Itse en kyllä kehtaisi ainakaan pistää vielä eteenpäin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eli kaverisi hankkii (=kustantaa ja etsii kaupoista) sinulle JA serkullesi lastenvaatteet!? Itse en kyllä kehtaisi ainakaan pistää vielä eteenpäin!

No mulla ei ole tapana nakata roskiin hyviä vaatteita joita voi toinen vauva käyttää. Muutenkin autetaan puoli ja toisin kaverin kanssa toisiamme kummeja kun ollaan toistemme lapsille. Minä en häntä pakota enkä kysele minkään vaatteen perään vaan omatoimisesti niitä tuo jos on pieneksi jäänyt.

Vierailija

Vauva- ja taaperoaika oli halpaa, jos ei laske ansionmenetyksiä. Vaikka vauvojen tavarat maksavat maltaita, niin sänkyjä, rattaita yms. on kirpputorit ja nettikirppikset täynnä. Samoin vaatteita löytyi kirppiksiltä muutaman kymmenen sentin/muutamn euron hintaan.

Muutamaa vuotta myöhemmin isot kustannukset tulivat päivähoitomaksuista.

Nykyään lapsi on toisella  luokalla. Syö saman verran kuin aikuinen, joskus jopa enemmän. Jos asuisin yksin, asuisin ainakin yhtä huonetta pienemmässä, joten lapsen huone ( joka on isohko) vie rahaa. Laskisiko huoneen hinnaksi kuukaudessa noin 150€.

Iltapäiväkerhomaksu 95€ kuukaudessa.

Harrastukset, vaikkakin aika edulliset, kun vertaa esim. jääkiekkoon  ( musiikkiopisto, partio, yksi liikuntaharrastus) ovat vieneet viime vuonna 1300-1400€. Partiokin on periaatteessa ilmainen, mutta siihenkin saa rahaa menemään: jäsenmaksu ( jota vähävaraisten ei kai tarvitse maksaa, kun tekee anomuksen), leirit, retket, leireille vielä on toivottu esim. kurahousuja, joten vaikka enää niitä ei muuten hirveästi käytetä, niin sellaisia on sitten retkille hankittu.

Pienen koululaisen kesän hoitojärjestelyt maksavat myös.Leirit, kesäkerhot, päiväleirit maksavat. Viikon leirihinta voi olla noin 100-300€ välillä riippuen järjestäjästä, ja siitä onko esim. pelkästään päiväleiri klo 9-16. Seurakuntien kesäkerhot ovat huomattavasti edullisempia, muutta niihin ei kaikki pääse.

Vaatteet: kuten joku jo mainitsi, niin isommille pojille ei enää oikein kirppiksiltä löydä tarvikkeita siihen tahtiin, kuin mitä pienemmille.

Vakuutukset, lääkkeet, hammasharjat, hammastahnat, muu hygienia, maksaa ihan niin kuin aikuisellakin.

Vesi, sähkö, puhelin eivät myöskään ole ilmaisia lapsella.

Urheiluvälineet: pyörä, luistimet, kypärät, mailat, sukset jne. maksavat. joitakin tietenkin saa kirppiksiltä tai kierrätettynä. osaa näistä tarvitaan myös koulussa,joten vaikka koulu sinänsä on ilmaista, niin koulunkäyntiinkin saa rahaa menemään jonkin verran.

Liikenne: siinä missä vauvan kanssa sai matkustaa ilmaiseksi kun vauva oli rattaissa, niin koululaisen kanssa saakin sitten maksaa myös  siitä lapsesta. Samoin uimahalleissa, museoissa, teatterissa, elokuvissa jne.  maksat lapsesta. Tokikaan nuo eivät ole pakollisia, mutta onhan se nyt mukavaa, että lapsi tietää balettiesityksen, oopperan ja teatterin eron :)

Matkat: Jos haluat matkustaa, niin lapselle myös liput. Lapsen/lasten kanssa ei myöskään todennäköisesti halua matkustaa kaikkein hankaliimpiin kellonaikoihin, joten liputkaan eivät yleensä ole ihan kaikkein halvimpia, vaikka käyttäisi esim. halpalentoyhtiöitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat