SOKEAT! Ymmärtääkö opaskoiranne teidän olevan sokea?

Vierailija

Tekevätkö koiran teille avun vain, koska tietävät että tarvitsette APUA, vai siksi että tietää teidän tarvitsevan apua, koska olette sokeita? Uskon että koirilla on sielu, tämä ajatus vahvistaisi ajatustani....

Kommentit (15)

Vierailija

Olen naksuttimella ja nameille ehdollistettu palvelija, saan tyydytyksen siitä, että saan haistella mamman käytettyjä alushousuja ja sukkia. Siksi autan mammaa.

Terveisin palvelukoira Pertti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lukeeko sokeat jollain laitteella av: täti

Opaskoira tässä lukee ja vastaa emännän puolesta.

t. opaskoira Sihvo

p.s. En tiedä mitä tarkoittaa 'sokea'. Olen vain ajatellut emännän olevan laiska. 

Vierailija

Opaskoirat ovat valitettavan lyhytikäisiä eikä niitä riitä kaikille. Pitäisikö nyt hyödyntää poliittista tilannetta ja kouluttaa myös opaspakolaisia, jotta jokaiselle sokealle riittäisi apuri. 

Vierailija

Ei ironisia kommentteja, kiitos. Eläinrakkaana ihmisenä toivoin asiallisia kommentteja. 

Olen aina pohtinut koirien sielunelämää, ja tämä kysymys on mielestäni hyvin asiaan kommentoiva. 

Vierailija

Jos tällaiset asiat kiinnostavat kannattaa lukea SKS:n juuri julkaisema Millaista on olla eläin -kirja. Siinä käsitellään juuri tätä aihetta, että mitä tiedämme eläinten mielen toiminnasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ironisia kommentteja, kiitos. Eläinrakkaana ihmisenä toivoin asiallisia kommentteja. 

Olen aina pohtinut koirien sielunelämää, ja tämä kysymys on mielestäni hyvin asiaan kommentoiva. 

Mielenkiintoinen kysymys aloittajalla, mutta miten ihmeessä koira tajuaisi jonkun olevan sokea, kuuro, masentunut, kuumeinen tms.

Koira toimii, kuten on kasvatettu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys aloittajalla, mutta miten ihmeessä koira tajuaisi jonkun olevan sokea, kuuro, masentunut, kuumeinen tms.

Koira toimii, kuten on kasvatettu.

No jos koira tajuaa omistavansa olevan surullinenkin? jos se tajuaa tunnetilat, jotka ovat päänsisäisiä, niin luulisi sen tajuavan tunteita näkyvämmätkin asiat. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lukeeko sokeat jollain laitteella av: täti

On aika hämmästyttävää, että vielä nykyään netissä on ihmisiä, jotka kysyvät tätä tosissaan eivätkä todellakaan ole koskaan kuulleet tai tajunneet, että sokeat, heikkonäköiset yms. ihmiset lukevat netin sisältöjä, sähköposteja, www-sivuja jne., pistekirjoituksella pistenäytöltä ja/tai kuuntelevat synteettistä puhetta tai katselevat ruutua suurennusohjelmien avulla.

Tuskin opaskoirat sokeutta tajuavat mutta voisi luulla, että jotenkin ne sen hoksaavat, että tämä henkilö ei havainnoi asioita samalla tavalla kuin muut.

Minulla ei ole opaskoiraa, mutta muistan, että kun sukulaisilla oli koira, se oppi vähitellen, että jos ei väistä, tuo tyyppi kävelee päälle. Joskus koira saattoi torkkua ja olla sen verran mielenkiintoisen koiranunen vallassa, ettei huomannut nousta ylös ja siirtyä sivummalle, kun olin tulossa sitä kohti, ja silloin saatoin astua hännälle, jolloin koira tietysti pelästyi ja hyppäsi ylös mutta tuli jo kohta häntä huiskien morjestamaan todeten, että ei tässä mitään kummempaa. :)

Uusimmat

Suosituimmat