Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Jos lapsi on makuupussissa vaunun sisällä toppa- ja villahaalarissa ja kopan suun edessä vielä vaikkapa harsorätti, ei helpolla palele. Olen mitannut, 10 asteen pakkasella vaunun sisälämpötila vauvan pään vieressä +9.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tietysti vauvan pään vieressä lämpömittarin lukema nousee, koska vauvan ruumiinlämpö nostaa sitä. 

Niin? Muu on paketoitu toppaan ja villaan, paleltuma-alttiit kasvot ja nenä on juuri sillä alueella jota vauva itse ruumiinlämmöllään ja hengityksellään lämmittää....

Vierailija

En nukuttanut vauvaa ulkona koskaan ja häpesin itseäni sen takia. Puolitoistavuotisneuvolassa terkka sanoi että poikkeuksellisen terve ollut. Korvatulehduksia ja ab-kuureja nolla.

Vierailija

Kokeilee poskia ja seuraa niskan lämpöä, aika hyvin noilla pystyy seuraamaan. Mun lapset nukkui pitkiä päikkäreitä ulkona eikä koskaan ollut minkäänlaisia paleltumia, ainut ongelma monesti hikinen niska, helposti pukee liikaa pitkillekin päikkäreille pikkupakkasessa.

Vierailija

Nykyään tiedetään että vanhakansa oli oikeassa: kylmettyminen altistaa flunssalle. Viruksia on läsnä aina, se sairastuuko vai ei riippuu immuunipuolustuksesta, joka puolestaan heikkenee kun joutuu palelemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En nukuttanut vauvaa ulkona koskaan ja häpesin itseäni sen takia. Puolitoistavuotisneuvolassa terkka sanoi että poikkeuksellisen terve ollut. Korvatulehduksia ja ab-kuureja nolla.

Ulkonanukuttaminen ei tee terveemmäksi muttei sairaammaksikaan. Monet vauvat vaan nukkuvat paremmin ulkona, saa hyvän rytmin aikaiseksi ettei puolituntisia vaan kisko ja väsymystään kitise. Mutta eihän se mikään pakko ole, suurimmassa osassa maailmaa vauvat nukkuu aina sisällä lämpimässä.

Vierailija

No jos taas peitetään rätillä se suuaukko niin hengitysilma on kaikkea muuta kuin raikasta, kukapa itse suostuisi nukkumaan tuollaisessa umpiossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ulkonanukuttaminen ei tee terveemmäksi muttei sairaammaksikaan. Monet vauvat vaan nukkuvat paremmin ulkona, saa hyvän rytmin aikaiseksi ettei puolituntisia vaan kisko ja väsymystään kitise. Mutta eihän se mikään pakko ole, suurimmassa osassa maailmaa vauvat nukkuu aina sisällä lämpimässä.

Joo, ulkona nukutaan syvemmin koska vauva on tiukasti paketoitu. Yhtä hyvin nukkuu sisällä jos vauvan kapaloi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jos taas peitetään rätillä se suuaukko niin hengitysilma on kaikkea muuta kuin raikasta, kukapa itse suostuisi nukkumaan tuollaisessa umpiossa.

Sama juttu kun hengität itse kaulaliinan läpi pakkasessa. Ei se ilma sen vähemmän raikkaaksi mene, hiilidioksidipitoisuudet eivät pääse nousemaan ohuesta harsosta. Estää hieman lämmönkarkaamista vaunuista, siksi ilma pysyy mukavana hengittää. Mutta ei tuo ulkonanukuttaminen pakko ole, jotkut vaan tykkää, eikö saisi? t. äiti jolla lapset nukkui ulkona, kumpikaan ei ensimmäiseen 2 vuoteen syönyt yhtään ab kuuria eikä sairastanut yhtään korvatulehdusta, ei varmasti ulkonanukkumisen ansiota muttei siitä haittaakaan ollut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sama, poika 4v. Yksi nuhakuume.

Vierailija

Olen itse nukuttanut kaikki neljä lastani ulkona pakkasista huolimatta.kunnolla vaatetta ja pakannut peittoihin..lisäksi suojannut vaunun peitoilla jotta hengitettävä ilma lämpimämpää..olen tarkkaillut lapsen ja vaunujen lämpöä ihan kädellä..
terveitä lapsia ja äitinkin päässyt pihalle ja isommat lapset..ihan käytännön sanelemia juttuja!

Maalaisjärki käyttöön niin elämä helpompaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minäpä nukutin. Kaksi ja puol vuotta melkein millä säällä vaan. Nyt viisvuotias ja ab- kuureja ja korvatulehduksia nolla. Nuhaflunssaa ollut kolme kertaa.

Lie

Vierailija kirjoitti:

Komppaan sua ja ihmettelen suuresti miks yleisesti ottaen juuri äidit peittää koko vaunujen aukon paksulla kankaalla,joka estää raittiin ilman,valon ja kaiken muun hyvän? Ymmärrän kyllä,jos sataa tai tulee taij jopa aurinko paistaa,että sillon laittaa ohuen harson eteen,mutta sellanen paksu ja tumma kangas o.O 

ps. meillä molemmat lapset nukkuivat aina ulkona päikyt,siihen saakka,kunnes eivät olleet enää vaunuikäsiä ja nukkui 1.5-4h putkeen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat