Uskotko, että joitain ihan aidosti kiinnostaa esim. ilmastonmuutos?

Vierailija

Kaverit naamakirjassa hehkuttaa tuota ilmastosopimusta. Mä en voi tälle mitään, mutta mä en usko, että ketään oikeasti kiinnostaa se. Tuntuu jotenkin enemmän imagonrakennukselta. Vaik siis tottakai mäkin oon ilonen siitä, että se sopimus synty.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei tuo ole uskon asia.

En mä sitä väitäkään, ettei se olisi totta, mutta onko se oikeasti sulle jotenkin tunteita herättävä asia? Ei sun lähimmät jälkeläiset kuitenkaan siitä vielä edes kärsi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei tuo ole uskon asia.

En mä sitä väitäkään, ettei se olisi totta, mutta onko se oikeasti sulle jotenkin tunteita herättävä asia? Ei sun lähimmät jälkeläiset kuitenkaan siitä vielä edes kärsi.

We do not inherit the Earth from our ancestors; We borrow it from our children.

Miksi ihmeessä en olisi kiinnostunut ilmastonmuutoksesta? Se ei välttämättä hirveästi koske mua, eikä edes mahdollisesti mun potentiaalisia lapsia, so? Osaan ajatella myös pidemmälle kuin seuraavaan ateriaan. Ihan sama asia. Välittäisin vaikka ei omia lapsia tulisikaan, sillä kykenen ajattelemaan, myös pidemmällä aikavälillä.

Vierailija

Aika harvaa perusihmistä kiinnostaa. Satun asumaan vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, ja yksinhän siellä ääliöt ajelee autoissaan töihin joka päivä vaikka busseja menisi vähän väliä. Tiedostava kansanosa on hyvin pieni.

Vierailija

Itseä se ei kiinnosta siksi että uskon ettei ihminen loppujen lopuksi voi siihen vaikuttaa. Se on vaan huijausta että voitais. Me voidaan yrittää tehdä sen eteen vaikka mitä, karsia kaiken maailman päästöjä, mutta se ei loppujen lopuksi vaikuta mitään.

Vierailija

Se vaikuttaa jo nyt ihmisten elinolosuhteisiin. Ei vielä paljoa täällä, mutta kuivuudesta ja ääriolosuhteista kärsivissä maissa kyllä. Ja eläimiin ja luontoon toki myös. Se aiheuttaa myös pakolaisuutta ja suurten ihmisvirtojen liikkumista paikasta toiseen, kun elinolosuhteet huononevat liikaa. Että joo, kyllä mua kiinnostaa. Ihan oikeasti.

Vierailija

Minä olen tekopyhä, jos väittäisi olevani käytännön arkielämässä siitä kauhean huolissani. Nytkin palstailen sähkövalossa, vaikka voisi olla nukkumassa tai auttamassa naapurin mummoa kompostoinnissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itseä se ei kiinnosta siksi että uskon ettei ihminen loppujen lopuksi voi siihen vaikuttaa. Se on vaan huijausta että voitais. Me voidaan yrittää tehdä sen eteen vaikka mitä, karsia kaiken maailman päästöjä, mutta se ei loppujen lopuksi vaikuta mitään.

Riippuu mitä tarkoitat ihmisellä. Jos ihminen tarkoittaa koko ihmiskuntaa ja ihmistä itse olentona ja osana luontoa, ihminen kyllä voi vaikuttaa asiaan. Ihminenhän on kaikki ympäristökatastrofit saanut aikaiseksi ja meiltä löytyy myös keinot pysäyttää ympäristökatastrofit (enkä tarkoita pelkästään ilmastonmuutosta vaan myös vesipulaa, luonnon tuhoutumista, ravinnon ja energialähteiden ehtymistä...). Jos taas puhut ihmisestä tavallisena talliaisena ja ns. pisarana meressä, ei yksittäisellä ihmisellä ole mahdollisuutta muuttaa mitään. Kaikki lähtee hallinnosta, valtioiden pääelimistä, vallanpitäjistä ja suuryrityksistä. Vielä isompaa kuvaa tarkastellen, nykyinen talousjärjestelmä ja kulutus ovat kaiken paha ja alku. Vaikka maailmaa hallitsee vain hyvin pieni eliitti, kaikki menevät kuitenkin heidän ehdoillaan. Osittain tämä johtuu juurikin siitä, että on tuollaisia ap:n kaltaisia, tietämättömiä/yleissivistymättömiä ja välinpitämättömiä taviksia, jotka elävät elämäänsä vain primitiivisten halujen ja itsekkään mielihyvän mukaan. Ja eihän siinä sinänsä mitään  väärää ole, eihän kukaan meistä ole pyytänyt syntyä tähän maailmaan. Mutta yhtälailla monet hankkivat lisää lapsia ja jälkipolvia, jotka eivät ole pyytäneet myöskään pyytäneet syntyä ja kärsiä tulevaisuuden surkeassa maailmassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen tekopyhä, jos väittäisi olevani käytännön arkielämässä siitä kauhean huolissani. Nytkin palstailen sähkövalossa, vaikka voisi olla nukkumassa tai auttamassa naapurin mummoa kompostoinnissa.

Kompostointi on aika nopea homma.

Vierailija

Kyllä minua kiinnostaa ja aika monia tuttavapiiristäni myös. Myönnän etten tee kaikkea mitä voisin tehdä sen eteen. Kuljen esim. omalla autolla tksinään töihin. Selitellä sitä voisi sillä että julkisilla matka kestäisi 1 h 15 min. Omalla autolla 1/2 tuntia. Eikä ole kyytiläisiä. Sen eteen voisi tehdä jotain ja yrittää hankkia kimppakyytiläisiä.

Mutta olen sitä mieltä että jokainen voi kierrättää ja lopettaa älyttömän tavaran hamstraamisen. Ajatella mitä tekee.

Valitettavasti on paljon rumasti sanottuna liian tyhmiä ihmisiä, jotka eivät vaan koskaan ymmärrä asian tärkeyttä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat