Onko kellään muulla mennyt hermot neuvolan ihmisiin?

Vierailija

Mua alkaa pahasti kyrpimään neuvoloiden tädit....
Ihme hyysäystä ja kyyläämistä, asioista jotka eivät edes itseasiassa kuulu heille.
Kunnan perhetyöntekijältä pyydettiin apua lapsen vaikeaan käyttäytymiseen, ja se asia meni ihan puihin... meidän keskustelujen jälkeen puhui meidän pyynnöstä eräiden ihmisten kanssa ja sielä olikin "juoruttu" meidän asioista, kyselty henk.kohtaisia asioita "vierailta" mitä olisi meiltä pitänyt kysyä, ja sit käänty tää työntekijä vielä meitä vastaan vaikka aluksi oli meidän kanssa samaa mieltä.

Kaikenlaista muutakin törkeää on ollut... nyt viimeksi kun käytin vauvaa 9kk neuvolassa, tuntui että tädillä ei ollut muuta kuin valittamista, vauvalla on vähän pinttynyttä likaa jaloissa, vois käyttää pesulla, no eihän tuo edes seiso kunnolla, ja on vähän laiskan olonen jne... hirveää.
Mulla on luottamus mennyt näihin ihmisiin, apua jos tartteen ni en varmasti kysy ainakaan heiltä, on onneksi muitakin tahoja.

Kommentit (6)

Iskä vaan

Ne on siellä auttamassa. Nykyään kun suvut ovat löyhiä eikä ketään tahdo kiinnostaa edes ihan pieni auttaminen on neuvola kokolailla taivaan lahja.

PS

Ei vauvan jaloissa kuulu olla pinttynyttä likaa.

Vierailija

Ei ole hermo mennyt mutta jotenkin sellainen luotto neuvolajärjestelmään on mennyt. Ihmisillä siellä ei ole työrauhaa, työntekijöitä ei vakinaisteta, koko ajan näille syydetään lisää velvollisuuksia ja lähtökohta on se, että joka perheessä on jotain vialla, se vika pitää vaan löytää. 

Meillä on ollut joka kerta neuvolassa eri terkkari. Siinä näkee kuinka voimakkaasti terkkari tekee sitä työtään sitten kuitenkin omalla persoonallaan ja omien mielipiteidensä pohjalta. Meillä on lapsi ollut saman kesän kasvukontrollissa sekä liian vähäisen että liian nopeasti nousseen painon vuoksi (eri terkat) ja mihinkään oikeaan ongelmaan ei sitten saakaan apua vaan sen olen hakenut suoraan lääkäriltä ja yksityiseltä. Osa terkkareista on myös jotenkin ihan älyttömän nipoja, sellaisia että on kiittänyt kädet ristissä luojaa että niitä ei sitten ole tarvinnut kahta kertaa nähdä. Esimerkiksi kerran vein muutaman viikon ikäisen vauvan tarkastukseen. Laskin vauvan sängylle siksi ajaksi että  otin itse takin pois. Terkkari veti kilarit että ei vauvaa saa tuolla lailla vahtimatta jättää, se siitä ihan milloin vaan kierähtää ja tippuu! Sanoin että tää vauva on neliviikkoinen eikä tasan ole liikkunut milliäkään ja seison itse tässä sängyn vieressä. Mut kuulemma vauvat voi yllättää. :D Ja samaa älytöntä hössötystä koko käynti. 

Että terkkari voi joko tukea sitä äityttä tai sitten tehdä äidistä hermoraunion, ihan riippuen miten hän äitiin suhtautuu. Ei neuvolakäyntejä ehkä kannata ottaa niin vakavasti.

Vierailija

Ei mulla hermot varsinaisesti ole mennyt, mutta ei nyt kovin suurta luottoakaan ole. Muutimme Suomeen tytön ollessa vuoden. Neukkutädiksi saimme 40-50v. naisen, jolla on tasan yksi näkemys eikä muita edes harkita.

Lapsen alipaino on meidän vanhempien vika, kun emme vaan saa lasta syömään neljää lusikallista enempää ruoalla.

Lapsen hidas puheenkehitys oli meidän syytä, kun halusimme ylläpitää lapsen englantia näyttämällä hänelle englanninkielisiä lastenohjelmia. Tämä täti teki myös omia johtopäätöksiään, ja käski meidän välillä jutella ja lukea lapselle eikä vaan istuttaa telkkarin eteen(?). Tädillä ei tullut mieleen katsoa lapsen korviin. Pari viikkoa 2v. neuvolan jälkeen yksityisellä löytyi liimakorva molemmista korvista. Kun korvat oli kunnossa, tyttö alkoi parissa viikossa puhua molempia kieliä.

Liimakorvan löytymisen jälkeen löytyi syy myös repaleisiin öihinkin. Siihenkin tädin neuvo oli, että pitäkää samat rutiinit joka ilta.

Tuli sellainen olo, että lähtökohtaisesti vanhemmat tekevät kaiken väärin. Onneksi siellä ei tarvitse käydä kuin kerran vuodessa.

Uusimmat

Suosituimmat