TE JOTKA OLETTE MATKUSTELLEET PALJON! Tiuskivatko ihmiset toisilleen muissa maissa yhtä paljon suomalaiset tiuskivat?

Vierailija

Suomalaisten suusta ainakin kuulee hyvin paljon tiuskintaa heidän kommunikoidessaan etenkin läheisilleen mutta myös muille ihmisille. Onko samanlaista tiuskimiskulttuuria muualla? Olisin vielä kiinnostunut tietämään, missä maissa?

Sivut

Kommentit (67)

Vierailija

Olen matkustanut jonkin verran, mutta en kyllä ymmärrä tuota et suomalaiset olis jotenkin tiuskivaisia... Ai tuntemattomat vai? Kyllä olen Pariisistakin kuullu et siellä on todella ynseää porukkaa. Olen sielläkin ollut eikä ole tuollaisia kokemuksia. Ehkä en vaan näe sitä sitten.

Vierailija

No, mikäli tiuskivatkin niin enhän minä sitä ymmärrä. Kielitaitoni rajoittuu suomeen, ruotsiin, englantiin ja venäjään.

T: paljon matkustellut

Vierailija

Itä-Euroopassa ollaan yhtä lyhytsanaisia, eikä paljon hymyillä kun jotain sanotaan. Keski-Euroopassa osataan jutella niitä näitä, tervehtiä tuntemattomia ja käyttää kasvojen ilmeitä ja äänensävyjä keskustellessa.

Vierailija

No siis kyllähän esim Espanjassa, Ranskassa ja Italiassa se on paljon pahempaa, ihmiset huutaa toisilleen naama punaisena ja tavaroiden paiskominen on ihan normaalia. Et ole ikinä kuullut "etelän tulisesta temperamentista"? Kyllä suomalaisia pidetään maailmalla hiljaisina ja kohteliaina.

Vierailija

Kyllä. Jotkut ihmiset ovat lyhytpinnaisia ja ärtyneitä muissakin maissa.

Itselleni tämä on vaikea juttu, koska etenkin puolisolleni puhun 99% ajasta kauniisti. Ehkä todella nälkäisenä ja väsyneenä tai tyyliin synnytyksessä saattaisin sanoa pahasti :). Olen sitä koulukuntaa, että juurikin niille läheisimmille ja rakkaimmille pitää pyrkiä olemaan se paras versio itsestäni (kun taas toiset ajattelevat, että juuri heille voi olla kamala, koska he rakastavat sinua silti).

Vierailija

Väittäisin, että jokaikisestä maasta löytyy epäkohteliaita toisilleen tiuskivia ihmisiä. Ei käytöstapojen puute ole mikään "vaan Suomessa" juttu vaikka monet niin kuvittelevatkin ja jopa haluavat antaa ymmärtää näin olevan. Itselläni toisen vanhemman puoleinen suku on italialaisia ja väittäisin heidän olevan jopa röyhkeämpiä ja suustaan ilkeämpiä kuin hiljainen ja pidättyväinen suomalainen.

Olen myös matkustellut paljon, mutta valitettavasti en puhu niitä kaikkia kieliä missä maissa olen ollut joten en osaa paikallisten tiuskimistilanteesta sanoa yhtään mitään. Kaikki kuulostaa siansaksalta.

Vierailija

Suomalaiset on mun mielestä enemmän passiivis-aggressiivisia, siis puhisevat muka itsekseen tyyliin "eikö tällä edes pääse istumaan, terveet nuoret ne vaan vie vanhuksilta istumapaikat", sen sijaan että alettaisi tiuskia niille nuorille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen myös matkustellut paljon, mutta valitettavasti en puhu niitä kaikkia kieliä missä maissa olen ollut joten en osaa paikallisten tiuskimistilanteesta sanoa yhtään mitään.

Et osaa tulkita äänensävyjä tai ilmeitä yhtään?

Vierailija

Kyllä kai yleensä monissa paikoissa tiuskitaan. Olen asunut Briteissä, jossa perheissä on aivan hirveitä huuto-haukkukohtauksia. Sisarukset tappelevat huomattavasti enemmän keskenään kuin Suomessa. Tosin asuimme lähiössä, jossa oli myös ns. Wt-porukkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen myös matkustellut paljon, mutta valitettavasti en puhu niitä kaikkia kieliä missä maissa olen ollut joten en osaa paikallisten tiuskimistilanteesta sanoa yhtään mitään.

Et osaa tulkita äänensävyjä tai ilmeitä yhtään?

Osaan, mutta ei sekään välttämättä kerro yhtään mitään keskustelun sisällöstä. Suomalaiselle varsin aggressiiviselta näyttävä ja kovaääninen keskustelu suurilla eleillä saattaa olla ihan normaalia keskustelua.
Tämä on hämmentynyt monta kertaa suomalaisia tuttaviani ja ystäviäni, kun näkevät minut ensimmäistä kertaa sukulaisteni kanssa. Kyselevät myöhemmin arasti, että mistä siinä riitamaisessa välikohtauksessa oikein oli kyse ja todellisuudessa oltiin puhuttu jonkun ihmisen koulumenestyksestä ja opiskelusuunnitelmista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat