Asperger lääkärinä

Vierailija

Aloitin hiljattain opiskelemaan lääkäriksi. Minua kuitenkin arveluttaa voiko asperger toimia lääkärinä. Minun asperger on aika lievä, mutta silti arveluttaa. Pitäisikö minun lopettaa opiskelut?

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Tunnen yhden ruotsalaisen psykologin, joka on perehtynyt autismin kirjoon. Hän sanoi että ainakin Ruotsissa aspergereitä on todella paljon lääkäreinä!

Vierailija

Mielestäni yleislääkärin pitää olla mielellään erittäin hyvä ihmisten kanssa, mutta taas erikoislääkäriksi asperger passaa oikein hyvin. Asperger sopii minusta oikein hyvin tuollaisiin erikoistumista vaativiin tehtäviin, joissa pääasia on tietämys alasta eikä sosiaalisuus.

Vierailija

Totta kai asperger voi toimia lääkärinä. Potilaskäyttäytymistä voi opetella, ja jos tunnistaa omat heikkoutensa kyvyssä tulkita ihmisten mielialoja, niin voi olla hyväkin lääkäri.

Eli jos haluat tietää jotakin, kysy potilaalta, älä luulottele!

Vierailija

Totta kai voi toimia. Se on muutenkin lievien tapausten suhteen väärä luulo, etteikö asperger voisi toimia hyvinkin sosiaalisissa ammateissa. Itselläni on as-diagnoosi, ja teen työtä jossa on paljon myymistä ja neuvottelemista.

Itse asiassa minulle on ihan helppoja tällaiset muodolliset ammattikohtaamistilanteet, joissa on selkeä agenda. Sen sijaan naapurin kohtaaminen rapussa tai roskakatoksella on minusta pelottavaa ja voin mennä ihan jumiin, koska sellaisessa tilanteessa ei ole yksiselittäistä kaavaa miten pitäisi toimia. Uskoisin, että myös lääkärin kohtaaminen potilaan kanssa olisi selkeän agendan ammattikohtaaminen, johon pystyisin hyvinkin ilman mitään ongelmia.

Vierailija

Läheiseni pohtii omalla kohdallaan täysin samaa. Minä sanon, että älä lopeta, ja komppaan täysin viestiä nro. 5. Yleislääkäri varmaan joutuu jutustelemaan mummojen ja pappojen ja pikkulasten kanssa, mutta ei potilas toivo erikoislääkäriltä muuta kuin pikaista parantumista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yleislääkärin pitää olla mielellään erittäin hyvä ihmisten kanssa, mutta taas erikoislääkäriksi asperger passaa oikein hyvin. Asperger sopii minusta oikein hyvin tuollaisiin erikoistumista vaativiin tehtäviin, joissa pääasia on tietämys alasta eikä sosiaalisuus.

No, ei se erikoistuminen tarkoita sitä, että sosiaalisia taitoja ei tarvita. Samalla lailla tiimityötä on kyettävä tekemään ja potilaita kohtaamaan kuin yleislääkärikin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloitin hiljattain opiskelemaan lääkäriksi. Minua kuitenkin arveluttaa voiko asperger toimia lääkärinä. Minun asperger on aika lievä, mutta silti arveluttaa. Pitäisikö minun lopettaa opiskelut?
Hassu olet, jos lopetat, sillä ei potilastyö ole ainoa mahdollinen, vaan paljon on myös tutkimustyössä lääkäreitä ja siihen varmasti olisit todella pätevä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat