Vatsa lähes jatkuvasti kuralla? keliakia ?

paskis

Mulla on nykyään vatsa sekaisin lähes päivittäin. Välillä vatsa saattaa mennä ihan yhtäkkiä vedelle ja vessassa saa juosta useamman kerran. Välillä taas on päiviä kun vatsa toimii ihan normaalisti.
Pyrin syömään terveellisesti ja kahviakaan en juo kuin aamulla. Tällä en ole huomannut olevan suoraa vaikutusta tuohon vatsan sekaisuuteen sillä kahvin juonnista saattaa mennä useita tunteja ennen kuin tämä äkkillinen ripuli iskee.
Vatsa on myös hyvin usein turvonnut. Äkillisen ripulin yhteydessä on välillä voimakastakin vatsan kouristelua.

Pitäisi tuo kahvi varmaan lopettaa mutta olen myös miettinyt onko mulla jotain vilja-allergiaa? Tämä vaan pahenee viikko viikolta. Mitä mun kannattais tehdä?
Imodiumiakaan en uskalla syödä kuin ihan vain pakkotilanteissa kun on mentävä jonnekkin missä ei välttämättä pääse vessaan. Tähän pitää kyllä keksiä joku ratkaisu.

Miten nykyään otetaan keliakiatestejä?

Kommentit (12)

Vierailija

Esimerkiksi tulehdukselliset suolistosairaudet, ärtyvän suolen oireyhtymä tai allergia voivat aiheuttaa kuvaamasi kaltaista oireilua. Kannattaa hakeutua lääkäriin ja selvittää ripuloinnin syy.

Vierailija

Ärtyneen suolen oireyhtymä? Todella yleinen ns toiminnallinen vatsavaiva, guuglesta löydät ohjeita. Ihan simppeli stressi yksi pahentava tekijä.

Vierailija

Laktoosi-intoleranssi? Vaihda kaikki maitotuotteet hyla-tuotteisiin/vähälaktoosisiin tai täysin laktoosittomiin. Vaikka ei olisi varsinaista intolerassia niin nuo tuotteet sopii paremmin ärtyneelle suolelle.

Maitohappobakteerit voi auttaa myös. Tai apteekista ripulilääke Precosan...ei lamaa suolta kuten immodium mutta rauhoittaa suolen.

Vierailija

Laktoosi-intoleranssi? Kannattaa selvittää tämä ensiksi, koska tilanne helpoin "korjata".

(Itselläni on ilmeisesti vilja-allergia, koska ongelmat pysyvät poissa vain totaallisella kotimaisten viljojen välttämisellä. Kaurakin käyttö poissuljettu, samoin kotimaisten viljojen tärkkelyksen käyttö, eli monet gluteenittomatkin tuotteet poissa luvusta.)

Vierailija

vaikea sanoa syytä. joskus ummetuskin voi aiheuttaa "löysää vatsaa" kun kovemman un silt ulosteen taakse jää vetelämpää tavaraa.

voithan kokeilla sitä imodiumia jos se auttaa ja vatsasi ei mene siitä ummetukselle

Vierailija

Itselläni oli oireina voimakas närästys, nopeat juoksut vessaan, herkkyys alkoholille (maha sekaisin ja krapula 1 viinaryypystä) viiltävä tunne mahassa ja sitten kaikkea epämääräistä. Tähystyksessä sanoivat, että ei ole keliakia.

En uskonut, vaan siirryin gluteenittomaan ruokavalioon. Oireet hävisivät muutamassa viikossa. Sen jälkeen kokeilin neljä kertaa siirtyä takaisin normaaliruokavalioon ja oireet palasivat aina. Sitten riitti ja siirryin kokonaan gluteenittomaan ruokavalioon, oli keliakia tai ei.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Eli ei auta kuin kokeilla kahvitonta, laktoositonta ja viljatonta elämää. Vois viel kysyä jos lääkäri määräis keliakia/laktoosi testeihin.

aloittaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Laktoosi-intoleranssi? Vaihda kaikki maitotuotteet hyla-tuotteisiin/vähälaktoosisiin tai täysin laktoosittomiin. Vaikka ei olisi varsinaista intolerassia niin nuo tuotteet sopii paremmin ärtyneelle suolelle.

Maitohappobakteerit voi auttaa myös. Tai apteekista ripulilääke Precosan...ei lamaa suolta kuten immodium mutta rauhoittaa suolen.

Mun vatsa pysyy kasassa tuon imodiumin avulla eikä se ole koskaan mennyt kovaksi. Syy miksen uskalla sitä päivittäin ottaa on se ettei mun maha mene entisestään sekaisin kun suolisto tottuuu imodiumiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli ei auta kuin kokeilla kahvitonta, laktoositonta ja viljatonta elämää. Vois viel kysyä jos lääkäri määräis keliakia/laktoosi testeihin.

aloittaja

Ihan turha kokeilla itse mitään dieettejä, lääkärille vaan. Ei ole normaalia ripuloida pitkään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat