Tunnetko ketään psykopaattia?

Vierailija

http://www.iltalehti.fi/mieli/2015111220651949_md.shtml

Liian hyvä ollakseen tosi - psykopaatti.

Kommentit (11)

Vierailija

Luulen tunteneeni sellaisen. Hiton hyvä manipuloimaan muita. Laskelmoiva. Käyttää toisia omiin tarkoituksiinsa. Kylmä. Kontrolloiva. Friikki.

Vierailija

Tunnen tyypin, jolla on huomattavan paljon psykopaattisia piirteitä, eli noita Haren piirrelistan piirteitä. Täysi psykopaatti hän ei kuitenkaan ole, vaikka ei tunne koskaan katumusta tai syyllisyyttä, ja manipuloi ihmisiä surutta. Tuollaisenaankin hän jo aiheuttaa runsaasti kärsimystä kaikille, joiden lähelle pääsee.

Vierailija

Tunnen yhden psykopaatin.

Juuri tuo toisten manipulointi. Oma totuus asioista. Moninaiset  ja monenlaiset temput.

Pärjäsin hänen kanssaan ja osin mielenkiintoistakin.

Ei ollut mitenkään väkivaltainen. Ei pitkävihainen.

Oman edun ajaminen oli peruspiirre, mutta ei täysin, vaan pari kertaa heittäytyi tässä yllättävästi  martyyriksi.

Vierailija

Uskon että aito psykopaatti on hankala tunnistaa ilman selvää psykopaatin tekoa siinä rinnalla. Varmasti monilla miehilläkin on noin, mitä artikkelissa epäillään naisilla olevan, että psykopatia ilmenee muina mielenterveydenhäiriöinä ja -sairauksina, erityisesti persoonallisuushäiriöinä. Psykopaattihan voi aivan hyvin feikata katumusta yms., ilman että sitä ihmiset tajuavat. Harva ihminen nimittäin ihan aidosti kyseenalaistaa toisen näyttämät ja sanoittamat tunteet. Uskon että psykopaateilla on vähän sama kuin narsisteilla, että lähipiiriin saattaa vielä valikoitua erityisen kilttejä ja hyväuskoisia, jopa läheisriippuvaisia, ihmisiä. Mutta mielestäni mutu-diagnosoinnissa pitäisi olla varovaisempi, monesti ihan normaalien riitojen yhteydessä annetaan toiselle kaikenmaailman diagnooseja, jopa psykopaatti-diagnooseja. Ikään kuin ihminen edes toimisi riitatilanteessa tai henkisesti uhatuksi tullessaan normaalisti, silloin herää itsesuojeluvaisto, ja käytös useimmiten vaikuttaa paljon kylmemmältä kuin normaalisti. Monesti ihmiset myös reflektoivat jollain tavalla toisia diagnosoimalla itseään. Esim. joku menneisyyden kumppani tai ystävä leimataan narsitiksi, mutta todellisuudessa siinä käsitelläänkin sitä omaa mahdollista passiivis-aggressiivisuutta (ei ole uskallettu sanoa mitään päin naama suoraan, vaikka jokin asia on suututtanut ja loukannut) ja läheisriippuvuuttakin. Itse en ikinä purematta niele, kun jollain on antaa toisesta heti kättelyssä ties mitä diagnooseja. Monesti narsistiksi haukkuva saattaa jopa olla narsisti itse.

Vierailija

Tunnen. Tai no, henkilön jolla on erittäin vahvasti sekä narsistisia- että psykopaattisia piirteitä. Manipuloiva, mustavalkoinen (ihminen on joko ystävä tai vihollinen, jos joku ei täytä kriteerejä tai asettuu vastahankaan hän on vihollinen), alistava, ei omatuntoa, ei usko yhteiskunnan lakien ja normien pätevän häneen. On erittäin taitava saamaan ihmisiä puolelleen, mutta ei kuitenkaan niin taitava etteikö pitkän ajan kuluessa onnistu paljastamaan tätä ominaisuuttaan ihmisille joiden kanssa on tekemisissä.

Mutta hei. :) Emme ole enää naimisissa. Pääsin hänestä eroon eikä paluuta ole, vaikka sitä on yritetty sekä painostamalla raha-asioilla että manipuloimalla lähipiiriä minua vastaan. Olin hänelle ikävä kyllä täydellinen vastakohta, eli pehmeä, alistuva ja riippuvainen, eli en koe itseäni mitenkään viattomaksi uhriksi sinänsä, joskaan en myöskään syylliseksi. Näen mekanismit kaiken tapahtuneen takana. Joka tapauksessa; Siperia opettaa, kiitos siitä. Olen kaiken jälkeen sitkeämpi kuin ennen, joskin kaukana terveestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sen oppii tunnistamaan vasta parisuhteessa.

Ja siinä vaiheessa kun tunnistaa, on jo aika syvällä. Ja pitkä prosessi päästä irti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sen oppii tunnistamaan vasta parisuhteessa.

Ja siinä vaiheessa kun tunnistaa, on jo aika syvällä. Ja pitkä prosessi päästä irti.

Näinpä. Eräs ystäväni erosi 10v:n jälkeen suhteesta (tästä on jo paljon aikaa, joten sillä viitsin puhua ei-tunnistettavasti), jossa mies oli rajoittanut lähipiiriä (jakanut ns. hyviin ja pahoihin ihmisiin nämä), ollut kontrolloiva, tehnyt todella impulsiivisia ja kummallisia päätöksiä joiden vuoksi ystävän raha-asiat oli menny päin peetä, manipuloinut, tehnyt kaikkea laittomuuksia ja jotenkin kuvitellut olevansa yhteiskunnan yläpuolella, valehdellut myös ystävälleni raha-tilanteesta, vuokrien maksuista yms. Minä en todellakaan ollut tuota huomannut, sillä mies esitti aina niin supliikkia ja kohteliasta. Tiesin raha-ongelmista mutta mies antoi vaikuttaa hänellä olevan todella hyvät tulot (vieläkin epäselvää että oliko mies edes aina oikeasti töissä). Huomasin myös kummallisen vahvat mielipiteet ihan mitättömistäkin asioista, mutta en siis osannut arvata mitä kaikkea siellä kodin sisällä tapahtui. Ystävä oli vasta viimeisinä vuosina havahtunut kunnolla tuohon. Toisaalta oli huomannut ne piirteet, mutta jotenkin kiltteyttään ajatellut että kaikilla on huonot puolet ja ajatellut noiden olevan vielä normaalitasoisia. Muistan myös välillä ihmetelleeni miehen puheita tuloistaan yms. kun hänen ammattinsa ei vastannut ollenkaan puheita. Ainoastaan yksi ystävämme huomasi jo ihan kunnolla ensimmäisinä vuosina nuo miehen piirteet ja otti asian puheeksi ystäväni kanssa. Tämä tottakai riitautui miehen kanssa ja näiden kahden ystäväni välit menivät siinä. Pian mies käänsi asian niin, että tämä yhteinen ystävämme olisi ylimielinen ja narsistinen ja hyväksikäyttänyt ystäväänsä eli kumppaniaan. Itse en noita silloin niellyt, mutta siis pointti oli että jotenkin minun arvostelukykyni myös heikkeni siinä pahasti, ja ajattelin koko asiaa vain överiksi menneenä riitana. Myöhemmin eron aikaan tajusimme, että mitään selvää riitaa ei ole ollut, vaan mies on systemaattisesti halunnut erottaa tämän ystäväni ystävästämme, koska hän oli suoraan ihmetellyt joitain miehen puheita ja ollut huolissaan. Niitä on niin kaikenlaisia, ja surullistahan se on että toiset joutuvat sen kantapään kautta kokemaan.

Vierailija

Biologinen isäni. Hän ei ole koskaan rakastanut ketään, on väkivaltainen ja pahasti alkoholisoitunut. Hakkasi äidin monta kertaa ja uhkas tappaa meikäläisen jos ei saanu mun lapsilisiä viinaan. Hylkäsi myös syöpään sairastuneen äitinsä kokonaan. Näin hänet viimeksi 8-vuotiaana ja muistan ne tunteettomat kuolleen kalan silmät edelleen parhaiten. Todella hyvä manipuloimaan ja valehtelee kaikesta, soitti mulle pari vuotta sitten ja leperteli puhelimeen rakastavansa mua, olisin oikeesti jopa uskonut jollen tietäis paremmin. Viiteentoista vuoteen ei siis ollu äijästä kuulunu mitään. Rahaa se olis halunnu lainata.

Tunnen myös pari todella narsistista ja empatiekyvytöntä ihmistä mutten yhtäkään toista psykopaattia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat