Te, jotka tunnette usein myötähäpeää: kertokaa tilanteita, joissa myötähäpeä iskee

Vierailija

Amerikkalainen tuttuni ei ollut kuullutkaan myötähäpeästä, enkä osannut sitä kovin hyvin selittää. (Englannissa ei ole asialle omaa sanaa.)

Voisitteko antaa esimerkkejä todellisista tilanteista, joissa olette tunteneet myötähäpeää?

Miten myötähäpeä eroaa siitä, että nolostuu toisen puolesta? Vai eroaako se?

Vaikuttaako myötähäpeän kokeminen jotenkin elämäänne?

Kommentit (11)

Vierailija

Itse voisin mainita, että olen hyvin altis myötähäpeälle. Esimerkiksi opiskeluaikoina kompuroivien esitelmien seuraaminen oli hyvin vaikeaa. Sosiaalinen kömpelyys laukaisee tunteen helposti, samoin tyhmyys tai ns. hitaalla käyminen. Jos joku inttää ilmeisellä tavalla väärää mielipidettä, ja huomaan kaikkien muiden tietävän asian oikean laidan, myötähäpeän voimakkaasti.

Viimeksi päivällisillä eräs hieman juopunut tuttuni alkoi pitää jaarittelevaa, hyvin juustoista puheenvuoroa poikaystävälleen. Ele oli romanttinen, mutta punastelin ja painoin kynnen kämmeneeni, jotten olisi kiemurrellut paikallani.

Itse joudun esiintymään paljon työkseni, enkä tunne juurikaan häpeää töppäilyistäni. Ainoastaan muiden. Kumma juttu... -ap

Vierailija

Just tuli telkkarista joku tatuointiohjelma,jossa 35- vuotias nainen tatuoi alaselkäänsä "daddy's girl"
myötähäpeän tunteen aiheutti se.

Vierailija

Kun näen naisen teeskentelevän tyhmää, heikkoa tai avutonta saadakseen miehen huomion. Olin aikanaan töissä sairaalassa, jossa ambulanssimiesten poikkeaminen päivystyksessä sai keltanokkahoitajat solmuun. Vaivaannuttavaa katsottavaa ja kuunneltavaa.

Vierailija

Kun asiantuntematon esimieheni nolaa itsensä näyttämällä julkisesti, ettei ole tehtäviensä tasalla. On jotakin aivan hirveää joutua tuntemaan sekä myötähäpeää että häpeää samanaikaisesti, koska hän nolaa siinä samalla myös meidät muut, jotka tiedämme asioiden oikean laidan!

Vierailija

Aika pahan laitoit...Pitkän miettimisen jälkeen löysin kuitenkin tilanteita, joissa myötähäpeän:

- Muiden ihmisten lomakuvia katsellessani.

- Usein tunnen myötähäpeää, jos lihava nainen käyttää hihaonta paitaa tai mekkoa

Vierailija

Tunnen tosi paljon myötähäpeää. Esim töissä yksi vanha sydämellinen hupakko puuhasteli jotain ihan typerää kun meillä oli koko konsernin toimitusjohtaja paikalla ja hänellä oli johdolle vakavia uutisia niin tämä hölmö alkoi touhottaa jotain kahvin keiton kanssa kun kahvia ei ollut valmiina. Tässä tilanteessa olisi pitänyt kysyä ensin haluaako isoherra kahvia - jos kyllä niin sitten sanotaan että hetkinen, keitän - jos ei niin OK - kaikkien olisi pitänyt välittömästi lopettaa touhut, tulla paikalle ja istua alas turpa kiinni. Huomasi oikein että äijällä verisuoni sykki päässä siinä tekohymyä pidellessä.

Yleensäkin kömpelyys sosiaalisissa tilanteissa niinkun joku taisi ylempänä mainita. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat