Kuinka nykyään voi olla ihmisiä, jotka eivät osaa kymmensormijärjestelmää?

Vierailija

Minä olen 40 ja jo meille se oli koulussa pakollisena. Sitä ei tosin opeteltu tietokoneella vaan mekaanisilla kirjoituskoneilla.

Hämmästyttää nähdä, että yllättävän monet minua nuoremmat eivät osaa sitä vieläkään. Onko tämäkin koululaitoksen rappioitumisen syy? Eikö siellä vaadita enää mitään?

Sivut

Kommentit (70)

Vierailija

Minä olen 35, eikä se meillä ollut pakollisena aineena, vaan valinnaisena (konekirjoitus). Olen opetellut kymmensormijärjestelmän myöhemmin, tai oikeastaan osaan siitä semmoisen sovelletun version.

Vierailija

Mä oon 33 eikä sitä meillekän opetettu enkä siis osaa. Mutta kyllähän tää kirjoittaminen sujuu suht nopeasti vaikka käyttäää ehkä kuutta sormea.

Vierailija

Olen it-alalla ja tosiaan, monet nuoremmat ei osaa. Olen samanikäinen kuin sinä, ja sehän oli sitä vanhaa aikaa, kun konekirjoitusta opeteltiin erityisillä kirjoituskoneilla, ja siellä Konekirjoitus-nimisellä oppitunnilla oikein erityisesti kymmensormijärjestelmää. 

Ei nykyään tuollaiseen aikaa tuhlata, koska mitään erillisiä kirjoituskoneita ei edes ole, ja jokainen oppii käyttämään tietokoneita ja muita digilaitteita ihan itsestään. Kymmensormijärjestelmän voi opetella jos tarvitsee tai haluaa esim. opetusohjelmien avulla helposti. Mutta useimmat eivät tarvitse sitä koskaan, riittää oikein hyvin sellainen järjestelmä jonka on itse kehittänyt vaistomaisesti. Vain ne, joiden työ vaatii paljon ja nopeaa kirjoittamista, tarvivat kymmensormijärjestelmää. Esim.  koodari ei välttämättä sillä mitään tee, koska työ vaatii niin paljon ajattelua että nopeutta rajoittaa ajattelu- ja ongelmanratkaisunopeus, ei kirjoitusnopeus. 

Vierailija

Eipä ollut pakollinen, vaan valinnainen ainakin meillä. Sen voi jokainen harjoitella jos haluaa oppia netin ilmaisilla ohjelmilla. Ei kai se ole koskaan ollut mikään yleistaito. Ketä kiinnostaa? :)

Vierailija

Se ei kuulu peruskoulussa pakolliseen opetussuunnitelmaan. Valinnaisaineena se kyllä on monessa koulussa joko erikseen tai sisällytettynä atk:hon.

Vierailija

Minä osaan, mutta nykyiset näppikset tuottaa silti vaikeuksia, ei jotenkin sormet löydä kirjaimia samalla tavalla kuin kirjotuskoneella.

Niin ja oli valinnainen yläasteella, 50 v olen.

Vierailija

Eihän konekirjoitus kai koskaan ollut pakollista.

Isäni sanoi viisaana aikanaa, että älä nyt hullu mene konekirjoitukseen, se kun oli tyttöjen suosituin valinnainen siihen aikaan. Minä sitten istuin ainoana tyttönä kaupallisissa aineissa. Onneksi. Konekirjoitustaidosta ei kyllä olis ollut mitään hyötyä ikinä. Ei, olis. Yhdessä kesätyöpaikassa piti kirjoittaa kirjekuoriin osoite kirjoituskoneella. Kesän lopulla olin neuvonut heille, miten tulostimella saa tehtyä osoitelappuja ja tulostamaan osoitteen kirjekuoreen.

Olen niin paljon kirjoittanut tietokoneella, että osaan tietynlaisen järjestelmän, jolla kirjoitan nopeasti ja näppikseen katsomatta. Ihan sama, onko se joku sihteeriopiston hyväksymä kymmensormijärjestelmä. Eikö ne ollut sitäpaitsi jotenkin erilaisessa järjestyksessä kirjoituskoneessa? En muista...

Ikää 44 v.

Vierailija

Minä olen 39 ja konekirjoitus oli valinnainen aine ylä-asteella. Osaan sen hyvin. Tosin sillä ei tee mitään esimerkiksi tabletilla tai älykännykällä kirjoittaessa.

Vierailija

Missä tuo konekirjoitus sitten on ollut pakollisena? En mä kovin montaa ikäistäni tunne, jotka olis ottaneet koniksen valinnaiseksi. Kyllä moni kirjoittaa suht nopeasti, muttei niin sujuvasti kuin vaikka mieheni, joka on konekirjoitusta yläasteella opiskellut.

Terv. 35-vuotias

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat