narsistinen maailma

Vierailija

Miten tää elämä on mennytkään näin pinnalliseksi, itsensä ihailemiseksi. Instagramit ja facebookit pullollaan näitä itseään ja omaa peilikuvaansa ihailevia ihmisiä. Ja siihen suorastaan kannustetaan tykkäyksin ja seuraajien määrillä.

Huolestuttava ilmiö. Omaa erinomaisuutta toitotetaan joka tuutista. Olen ihan kyllästynyt.

Kommentit (13)

Vierailija

En mä vaan ole huomannut. Mutta en kyllä noissa palveluissa ole käynytkään. Kuvien määrä verkkosivuilla yleisesti on kyllä lisääntynyt, samoin lehdissä ja oppikirjoissa. Yksi syy tietysti alentuneet kustannukset. Kuvien liiallisuus alkaa jo syödä niiden tehoa, vaikka aina väitetään, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ei itse asiassa kerro. Kuva on hyvin tulkinnanvarainen eksaktiin verbaaliseen ilmaisuun verrattuna.

Vierailija

Tekisi melkein mieli jo poistaa omat instagram ja facebook tilit. Ja keskittyä oikeeseen elämään.

Ilman Sirpa -Annikan kuvia treenatusta pakaroista 24/7 ja Kyllikin elämänviisauksia, kun kaverit kuorossa toitottaa kuinka viisas ja sisäisesti ja ulkoisesti kaunis hän on.

Ihan oikeasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En mä vaan ole huomannut. Mutta en kyllä noissa palveluissa ole käynytkään. Kuvien määrä verkkosivuilla yleisesti on kyllä lisääntynyt, samoin lehdissä ja oppikirjoissa. Yksi syy tietysti alentuneet kustannukset. Kuvien liiallisuus alkaa jo syödä niiden tehoa, vaikka aina väitetään, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ei itse asiassa kerro. Kuva on hyvin tulkinnanvarainen eksaktiin verbaaliseen ilmaisuun verrattuna.
"Yksi kuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksi kuva voi valehdella enemmän kuin tuhat sanaa."
Tuo on totta. Kuvalla voidaan vangita mielenkiinto ja todistaa asiasta, jota ei ole koskaan tapahtunut, koska ihminen kuulemma hahmottaa maailmaa ensisijaisesti näköaistin kautta. Joten jos siitä on kuva, se on totta. Niinhän täälläkin aina nokkelasti sanotaan, että pic or it didn't happen. Kuitenkin kuvan voi väärentää tai käyttää luvatta toisten kuvia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on. Ulkonäköä ja statusta ihaillaan enemmän varmaan kuin koskaan ennen.
Ja paradoksaalisesti mitä teennäisemmin poseeraa selfieissään, sen rumemmalta näyttää. Vähemmän on enemmän.

Vierailija

Eniten pelottaa juuri se monen ihmisen suhteellisuudentajun hämärtyminen. Katsokaa nyt noita insta-tilejä. Nuoret naiset postaavat niihin päivittäin samoja töröhuuli-ilmeitä. Eivätkö he näe naurettavuutta siinä? Nehän ovat ihan hirveän koomisia. Samaan aikaan muut tykkäävät ja tekevät samoin. Tulee mieleen vanha satu Keisarin uudet vaatteet.

Aikuiset taas postaavat jatkuvalla syötöllä kuvia yhteisjuhlistaan. Sitä kilistellään skumppaa harva se päivä isolla ja iloisella joukolla. Tai purjehditaan veneellä, joka ihan vahingossa vilahtaa kuvassa. Tai se uusi merkkilaukku. Tai kumminkaiman iso kesämökki (asia ilmenee jossakin myöhemmin, että kuvassa ei ollutkaan se oma mökki). Ihan pelleilyksi mennyt, pelkkää imagonmuokkausta.

Vierailija

Jos olette itse fiksumpia, niin kirjoittakaa asiallisesti netin järkeville keskustelupalstoille tai perustakaa uusia.

Vierailija

Jokainen brändää itsensä jollain tavalla. Minä olen brändännyt sillä tavalla, ettei musta ole olemassa yhtään digikuvaa. Ehkä jossain kauppojen tai katujen valvontakameroissa ja passikuva on tietysti otettu digikameralla, mutta itsellä ei ole henkilökohtaisia kuvia, eikä lähipiirillä. Tulee aina vessahätä kun yhteiskuvan aika juhlissa koittaa.

Tässä on se hyvä puoli, että jos haluan päästä keikistelemään instaan, se onnistuu milloin tahansa. Mutta siihen tilaan, jossa minä nyt olen, ei sieltä instasta enää pääse.

Uusimmat

Suosituimmat