HITTO! Opettakaa lapsianne olemaan kylässä.

Vierailija

Meillä on kaksi pientä, päiväuni-ikäistä lasta. He eivät ole kovin herkkäunisia, mutta toki heräävät, jos kovasti metelöidään.

Poika toi uuden kaverin kotiin. Tervehdin ovella ja sanoin, että meillä ollaan päiväuniaikaan vähän hiljempaa. Pojan huoneessa voi olla, mutta muuten ollaan rauhallisesti.

Uusi poika oli 2 minuuttia hiljaa. Sen jälkeen alkoi kamala kohkaaminen. Ensin eteisessä, kun heitti pyöräilykypäränsä kivilattialle. Heitti reppunsa portaisiin. Takin jätti lattialle ja heitti pipot ja hanskat siihen päälle. Huusi edellä menneelle pojalleni 'SYÖDÄÄNKÖ VÄLIPALAA'. Tähän heräsi toinen lapsista, joka nukkui oven takana, jonka toisella puolella tuo poika huusi. Ei pyytänyt anteeksi.

Sanoin uudestaan, että pitää olla hiljaa, toinen vielä nukkuu.

Alkoivat syödä välipalaa, tekivät leipiä itse. Kaveri heitti veitsen tiskialtaaseen ja paiskasi kaapinoven kiinni, kun oli ottanut sieltä mukin. Menin keittiöön ja sanoin kolmannen kerran, että nyt joko hiljaa tai menette takaisin ulos. Kaveri katsoi minua, muljautti silmiään ja sanoi 'no joojoo'. Oma poika oli selvästi hämillään kaverin käytöksestä.

Lähtivät yläkertaan pojan huoneeseen. Matkalla kaveri tökkäsi yhtä taulua, joka putosi portaisiin. Sanoi 'oho' ja jatkoi matkaa yläkertaan.

Minä yritän tehdä töitä kotona päiväuniakaan. Lapset tietävät, että päiväuniaika ollaan hiljaa pienten sisarusten takia ja minun työntekoni takia. Nyt kummastakaan ei tullut mitään ja 3v on tuntia liian aikaisin hereillä.

Oli viimeinen kerta, kun tuo poika tulee tähän taloon. Kävin kysymässä pojalta kahden kesken, miksi se ylipäätään tuli meille ja kuka se on, ei ole lapsen kaveri tietääkseni. Tulivat tekemään jotain ryhmätyötä, joka olisi tänään pitänyt palauttaa kouluun, mutta tuo kaveri ei ollut tehnyt osuuttaan. Opettaja oli antanut armonaikaa, jos saavat tämän päivän aikana tekstit Fronteriin.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija

Rauhoitu nyt. Kyseessä on kuitenkin lapsi. Jos ei ole tottunut siihen, että kotona on päiväuni-ikäisiä lapsia, ei se välttämättä pysy mielessä koko ajan. Ja kun ne vanhemmat eivät ole siellä sinun kotonasi neuvomassa, he eivät voi oikein tuossa tilanteessa lastaan opastaa. En nyt sano, että lapsi olisi käyttäytynyt hyvin, mutta et sinäkään toisaalta voi tietää, miten oma lapsesi käyttäytyy jonkun kaverin luona.

Vierailija

Olipa taas pitkä tarina. Kyllä sinä olet mielesi pahoittanut taas luomisaikojen alusta :D

En jaksanut edes lukea loppuun tätä trollia.

Vierailija

Mä inhoan myös huonokäytöksisiä lapsia, mutta aivan turha kuvitella, että omat lapset osaavat käyttäytyä kylässä yhtä hyvin kuin kotona. Se ei valitettavsti mene niin, vaan hekin elävät joka kodin säännöillä. Eli jos kaveri käyttäytyy huonosti, lapsi ottaa hänestä mallia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei jessus näitä lisääntyjien ongelmia.

Mitä jos et avaisi ollenkaan lisääntymisaiheisia ketjuja? Kun ketään ei sun panoksesi kiinnosta.

Vierailija

Jännä kun näiden lasten käytöstä aina puolustellaan. En mä ollut tollanen pienenä. Itse melkeinpä pelkäsin kaverien vanhempia ja auktoriteetti oli suuri. Jos kaverin äiti komensi, olin suorastaan kauhusta jäykkä eikä varmasti tarvinnut toista kertaa sanoa. Lähinnä siis häpesin niin paljon, jos tein jotain mistä täytyi ärähtää!

Vierailija

Just, "vuoden äiti" kritisoi muiden käytöstä kylässä mutta laittaa vieraan lapsen tekemään itse välipalaa. Olisit mennyt itse tekemään välipalat niin ei olisi tullut ylimääräisiä kolisteluja. Laiskaa touhua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Just, "vuoden äiti" kritisoi muiden käytöstä kylässä mutta laittaa vieraan lapsen tekemään itse välipalaa. Olisit mennyt itse tekemään välipalat niin ei olisi tullut ylimääräisiä kolisteluja. Laiskaa touhua.

HAHAHAHAHAAHA oikeesti? Ethän sä oikeesti oo tätä mieltä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

HAHAHAHAHAAHA oikeesti? Ethän sä oikeesti oo tätä mieltä?

Olen. Jos meille tulee vieraita, minä hoidan tarjoilut. Siis ala-asteikäisten lasten ollessa kyseessä. Tässä on myös se ajatus taustalla että ei meillä mennä penkomaan jääkaappia ilman lupaa.

Vierailija

Aha. Perjantai. Kaikki on huonolla tuulella. Olin siis väärässä, tuo kaverihan käyttäytyi aivan normaalisti.

On aivan normaalia käytöstä kylässä heittää takit, pipo ja hanskat LATTIALLE ja olettaa, että joku ne siitä korjaa pois. On aivan normaalia heittää reppu mihin tahansa paikassa, jossa on ensimmäistä kertaa ikinä kylässä. On aivan normaalia paiskoa ovia ja heitellä aterimia kylässä. On aivan normaalia olla olematta pahoillaan, jos hajottaa jotain. On aivan normaalia muljautella silmiään tuntemattomalle aikuiselle - vaikka se olisikin luokkakaverin äiti!

Ja kyllä, oletan, että normaali 11-12v lapsi osaa ihan itse tehdä itselleen välipalaleivän. En yleensä voitele vieraidenkaan lasten leipiä valmiiksi. Olisivatko nälässä, jos en olisi ollut kotona?

Aivan sama. Unohdin, että kirjoitin tänne wt-palstalle, jossa millään ei ole mitään väliä.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jännä kun näiden lasten käytöstä aina puolustellaan. En mä ollut tollanen pienenä. Itse melkeinpä pelkäsin kaverien vanhempia ja auktoriteetti oli suuri. Jos kaverin äiti komensi, olin suorastaan kauhusta jäykkä eikä varmasti tarvinnut toista kertaa sanoa. Lähinnä siis häpesin niin paljon, jos tein jotain mistä täytyi ärähtää!

Jännä kun. Lapsi ei osaa oikein itse arvioida omaa käytöstään, siksipä tällaiset "en minä ainakaan lapsena" -fantasiat voi jättää omaan arvoonsa. Sun kauhusta jäykkä -käytös saattoi vaikuttaa siltä, että oletkin tosi epäkohtelias, et vastaa kysyttäessä tmv. Ja kuitenkin teit sellaista, mistä piti sanoa, vaikka olit kiltti herranterttu - miksi? No, siksi, että lapsi ei osaa arvioida tekojensa vaikutuksia samalla tavalla kuin aikuinen. Vai osaavatko aikuisetkaan? Lapsilta sitä ainakin tunnutaan odottavan.

-

Lapset ovat erilaisia, samoin kuin aikuiset. Mua vain väsyttää tällaiset lapsen käytöksestä valittamiset. Jos lapsen käytöksestä on jotain sanottavaa, kannattaa ehkä istua kunnolla alas ja jutella asiat halki, ei kirjoittaa vauvapalstalle. Tai sitten soittaa vanhemmille ja pyytää keskustelemaan. Ei kukaan vanhempi halua, että lapsi käyttäytyy typerästi kylässä, mutta mistä sen voi tietää, miten lapsi käyttäytyy? Ei mistään, jos siitä ei saa palautetta. Kylässä ollessa paikalla olevan aikuisen on helpompi hoitaa tilanteet, koska sen vieraan lapsen vanhemmat eivät ajatuksen voimalla siihen pysty. 

-

Kannattaa itse miettiä, miten haluaisi, että omaan lapseen suhtaudutaan. Vieraat aikuiset eivät rakasta sun lastasi, joten käytös saattaa ärsyttää. Sen takia suosittelisin jokaiselle aikuiselle tiettyä armollisuutta vierailevia lapsia kohtaan. Kuvittele, että se törttöilevä, rohmuava, häiritsevä ja muutenkin vääränlainen lapsi on oma kakarasi vieraassa talossa. Miten haluaisit, että hänen kohdallaan toimitaan? Haluaisitko, että lapsen kanssa keskustellaan pelisäännöistä ja soitetaan tarvittaessa kotiin, vai haluaisitko, että kyräillään, kirjoitetaan vauvapalstalle ja annetaan porttari?

-

Serkkuni, erittäin viisas ihminen sanoo aina: missä se lapsi oppii olemaan, jos se ei saa olla toisten seurassa? Jos on jotain huomautettavaa, niin sitten mietitään yhdessä, miten voitais toimia. Aikuiset antaa tooosi hyvän esimerkin, kun sulkevat ovet kotiinsa. Siitä saa sitten kivasti virikkeitä koulukiusaamiseenkin.

Vierailija

No joo. Nää on näitä nykykakruja niin teidän, kuin vieraat, jotka on pilalle paapottu. Ei osata käyttäytyä kylässä (tuskin muuallakaan). Ja ei osata nukkua päiväunia, jos vähän meteliä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat