Olen vuodessa noin 4kk vuodesta töissä, loput lomilla. Olen siivooja ja palkkaa nettona 2600 e/kk.

Vierailija

Välillä väsyttää työ tietysti. Mutta nyt kun tässä mökillä istuskelen ja 2 viikon lomat alkoi juuri, niin ei voi valittaa.
Avainsana tähänkin hommaan on kielitaito. Kannattaa kuulkaa opiskella kieliä, ihan kunnolla eikä vaan jotain koulusönkötystä!

Sivut

Kommentit (64)

*rikas ja laiska akateeminen k...

Mä oon lomalla koko ajan ja tienaan n. 300 000 € vuodessa. Koulutukseltani oon KTM. Puhun kolmea kieltä sujuvasti (suomi, ruotsi ja englanti) ja kahta niin, että selviän niillä arjessa (espanja, saksa). Kielitaidosta samaa mieltä kanssasi.

Vierailija

Älä muuta sano!

Itse olen kaupan alan työntekijä, vuokraan itseäni töihin 32 euron tuntipalkalla+ lisät työvuoron mukaan.

Töitä riittää joka viikonpäivälle jos vaan jaksaa tehdä.

Lomailen jouluaatosta tammikuun loppuun sekä heinäkuun ja syksyllä ja keväällä pari viikkoa. Ihanaa kun voi itse valita lomansa.

Pidän työstäni, ei mitään stressiä mistään.

Vierailija

Mun täti, joka on sinkku, on laivakokki. Puolet vuodesta maissa, puolet merillä ja vuositienestit jotain 80000 euron luokkaa. Puhuu varmaan kymmentä kieltä ja on käynyt yli 40 maassa.

Vierailija

No kiva sulle, kaikille ei vaan siivoustyö sovi. Itse en kehtaisi sanoa olevani siivooja ja muutenkin kokisin sen työn liian nöyryyttäväksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano!

Itse olen kaupan alan työntekijä, vuokraan itseäni töihin 32 euron tuntipalkalla+ lisät työvuoron mukaan.

Lomailen jouluaatosta tammikuun loppuun sekä heinäkuun ja syksyllä ja keväällä pari viikkoa. Ihanaa kun voi itse valita lomansa.

Täällä vähän sama mut ala on eri sillä työskentelen vuokrafirman kautta ja oon sh. Teen töitä kun on tarvis ja huvittaa ja merkillisintä tässä on, että mitä vähemmän tekisin duunia sitä enemmän mut halutaan duuniin.
Teen paljon keikkoja pikkupaikkakuntien terveyskeskuksiin ym joihin ei saada sijaisia ja siitä seuraa, että saan itte määrittää hintani. Just olin kesän pohjoisessa tekemässä 2 kk tuurauksen josta sain palkkaa sen mitä olisin saanut vakituisessa työssä 5 kk palkkana.
Hoitoalalla on vissiin aika tyypillistä että palkka nousee kun vaihtaa vakihommista keikkatyöläiseksi. Eihän tää perheelliselle ihanneratkaisu aina ole mut meillä toimii.

Vierailija

Opiskelin aikoinaan yliopistolla semmoista täysin minulle sopimatonta huttualaa, joka sitten 90-.luvun laman myötä tyssäsi työllistämästä sitäkään vähää mitä aikaisemmin. Jätin sikseen semmoiset höpötykset ja lähin maailmalle, tarkemmin sanottuna merille.

Olen nuorempana työkennellyt ulkomaiden ristelyaluksilla lämpimillä vesillä, en nyt mainitse varustamoa kuitenkaan. Niitä riittää maailmalla kyllä.

Nykyäään työskentelen ro-ro-aluksella Itämerellä. 2 viikon työjaksot. En ole suomen lipun alla. 

Töihin menen kerran kuukaudessa ja lennän jonnekin sinne missä vaihto tapahtuu. Vaihto tarkoittaa sitä, että minun vaihtoparini, eli kaveri joka on laivanpäällä kun minä olen lomilla, lähtee kotiin.

Miehistöä on n. 30. Meitä on puolasta, ruotsista, tanskasta, romaniasta ja pari suomensyntyistä ruotsissa asuvaa ja minä.

Lomaa kertyy muistaakseni 2,5,päivää kuukaudessa. Pidän talvisin 3 viikkoa ja käyn auringossa.  Kesällä loma myös. Sitten tulee kyllä väkisinkin muutamien viikko sairaslomaa vuoden mitään. (Sairastuminen saattaa osua juurikin loman jatkeeksi, jolloin laivalle ei tule mentyä viikkoihin..)

Puuhastelen siellä hyteillä itsekseni, itse saan päättää mitä teen ja miten, kunhan tietyt asiat tulee tehtyä oikeeseen aikaan.

Turvallisuudesta tehdään harjoituksia laivalla. Lisäksi olen käynyt pakolliset kurssit ennen laivoilla aloittamistani. Suomessa näytti semmoinen kurssi maksavan nykyään 900 euroa (ilman majoitusta ja ruokaa), kesto 5 päivää. Se on kuitenkin pakollinen jos aikoo laivoilla työskennellä.

Kielitaito on ruotsi, suomi, englanti ja venäjä. Kaikista hyötyä töistä, tosin suomenkielestä vähiten.

Viihdyn kyllä ja aion tässä jatkaakin. Lopetan sitten kun ja jos ei enää kunto kestä työn raskautta. Näin talvella kyllä sylettää se aamukoneelle hankkiutuminen kentälle, mutta lohduttaudun sillä että teen sen vaan kerran kuukaudessa, toiset ryynää siellä joka viikko.

Niin, lapset jäi tekemättä siellä maailmalla seikkallessani. Ei ollut potentiaalisia isäehdokkaita,eikä suomalaisia varsinkaan, enkä oikein ajatellut koko asiaa. No, näinkin on hyvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kiva sulle, kaikille ei vaan siivoustyö sovi. Itse en kehtaisi sanoa olevani siivooja ja muutenkin kokisin sen työn liian nöyryyttäväksi.

Sivusta: Ilmeisesti kotikasvatuksessasi on ollut pahoja puutteita, eikö sinulle kotona opetettu että toisia ihmisiä ei pidä arvostella ja muiden työtä tulee kunnioittaa?

Vierailija

Miten niin ei kehtaa sanoa olevansa siivooja? Kenelle sitä sanotaan ja miten sitä pitää kenellekään sanoa. Mitä se mihinkään kuuluu?

Minä olen merimies. Mitä se jollekin maakravulle mitenkään kuuluu, mitä mä siellä laivanpäällä teen. Merimies on erimies.

Meillä on vastuu kallliista vehkeistä ja kalliista lastista ja aikatauluista tässä tulevankin syksyn myrskyissä.Toiset ei uskalla lähteä viikingille risteileen, kun tulee 10 metriä. Ja sitten tehdään iltikseen juttua, kun ei voitu syödä buffetissa.

En pidä mitenkään semmoisena asiana, ettenkö "kehtaisi" sanoa että olen laivalla hyteillä töissä. Kaikkea sitä kuuleekin joltain wanna-be-hienostelijalta. Tod. joku kampaaja-jalkahoitaja 10 neliön työhuoneessa, vuokrapallilla täysin sietämättömien naistyökavereiden kanssa. 

Vierailija

Et ole merimies jos työnkuvasi on vain siivousta, olet siis laivasiivooja. Häpeätkö itsekin työtäsi vai miksi et kehtaa sanoa suoraan olevasi siivooja? Itse koen tämän aloituksen vähän kehuskeluksi ja tuntuu että koitat vakuuttaa itsesi jostain.

Vierailija

Joku kokee kehuskeluksi tietysti omasta näkökulmastaan. Voi olla että se, joka kokee viesteissä kehuskelua, tienaa itse paremmin koulutettuna ja pidemmillä työajoilla burttona saman kuin joku  itämeren laivasiivoja nettona. Kyllähän se sitten vähän kirpaisee. Minä luin mielenkiinnolla varsinkin tuon jatkon, jossa yliopistolla epäkiinostavaa ja huonosti työllistävää alaa opiskellut, on lähtenyt rohkeasti aivan toisille suunnille ja näköjään vuosienkin jälkeen aika tyytyväisenä siihen valintaan.

Muistan nimittäin tältä palstalta suorastaan pelottavan epävarmoja opiskelijoita ja valmistuneita täynnä olevan ketjun , jossa suorastaan todettiin, että töitä ei tule ja ura on mennyt ennenkuin ehti alkaakaan! Se oli minusta tosi surullinen ja pelottava ketju, vaikka itse en enää olekaan kirjoittajien ikäluokkaa. Miksi siis kokea negatiivisena vaihtoehto, jossa ilmeisen ennakkoluuloton valinta ja hieman (?) alempaan ammattiin tyytyminen onkin selvästi ollut onnistunut?

Pitääkö kaikkien kulttuuri-kieli-uskonto-sosiologien-kandien ja maisterien sitten jäädä sinne opiskelukaupunkiin ja sen lähikuntiin jäpittämään ikuiseksi pätkätyöläiseksi ja työttömäksi jotain pikkuprojekteja ja lapsia hoidellen? 

Vai onko se vaan hyväksyttävää että lukee itsensä floristiksi ja perustaa jonkun kukkakaupan jossa myydään muka-vanhoja tallilyhtyjä 32 eur kipale ja kavereiden kekkereihin kerran vuodessa kukkakoristelut? 

Voihan sitä kääriä hihat ja alkaa selvään duunarin hommaan. Jos tosiaan käteen tulee 2600 niin voisin venyä minäkin jotain imuria heiluttamaan. Jos vaihtoehtona on soviteltua päivärahaa ja osa-aikahommia ilman vakinaistamisen mahdollisuuttakaan jossain siistissä sisätyössä. Kummassa on enemmän tulevaisuudessa näkymiä? Riippuu täysin siitä katsojasta kyllä.

Vierailija

---Et ole merimies jos työnkuvasi on vain siivousta, olet siis laivasiivooja. Häpeätkö itsekin työtäsi vai miksi et kehtaa sanoa suoraan olevasi siivooja?----

AP tässä, tulin juuri haravoimasta pihalta sisälle huilaamaan ja mikäs ihme nillittäjä mun mukavaan aloitukseen olikaan putkahtanut? 

Tottakai olen identiteetiltäni merimies. En ole ollut maissa töissä suomessa varmaan 20 vuoteen. Enkä senpuoleen maissa töissä muuallakaan maailmassa. 

Eppäilen ettet tiedä laivatyöstä kuin sen tallinanristeilyn verran, jonka joskus olet viinihuuruissassi nähnyt. Eli et juuri mitään.

Kyllä laivatyöhön kuuluu myös hyteillä omat turvallisuustehtävänsä tietysti, pakolliset nimittäin. Lääkäritodistus jolla pääsee merelle töihin uusitaan 2 vuoden välein ja voin sanoa että sitä ei kaikki saa. 

Vastaan nyt sulle ,vaikka vähän säälin sua eikä mun pitäis nyt jäädä tähän koneelle ollenkaan. 

Olen työskennellyt pisimmillään 5 kuukauden työtörnejä etelän merillä useaan kertaan ja kyllä siinä merimieheksi väkisin alkaa muuttua, kun seilaa 600 miehistön jäsenen kanssa siinä omassa laivassaan ilman lomia taikka mitään kotonakäymisiä tovin aikaa...

Olen jo mielestäni aikaisemmin tehnyt selväksi etten tietenkään häpeä ammattiani? Kyllä sulla täytyy olla lukutaidossa vikaa ja sukkahousujen kuminauha pahasti kiristämässä mahan ympäri, kun edes kysyt minulta tuollaista. 

Kuitenkin hauskaa syksynjatketta sinullekin. Minä pidän tosiaan tätä lomaa nyt. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä muuta sano!

Kaupan alalla? Mitenkä tuommoisiin tienesteihin muka pääsee?  Haetko muuten noihin omiin loma-aikoihin soviteltua ansiosidonnaista? Vai maksetaanko sitä edes sinun tapauksessasi? 

Vierailija

Kyyllä merimies on erimies! Kaikki laivoilla työskentelevät sen tietävät! Poislaskien ne kymmenet homot ja juopot plokkarit ja buffan pöydäntäyttäjät jotka tuossa kaislikossa ajelee. Niitä nyt ei voi sanoa merimieheksi millään ilveellä. Vaatii se vähän suolaisempaan veteen pissaamista jotta merikmiehestä käy.

Vierailija

Viikkarin tax-free kassa tienaa 2500 kuussa käteen. Viikko töissä ja viikko vapaata. En tajua miten ne pienten lasten äidit siellä voi kulkea töissä. Sitten kun tullaan vapaille, niin facessa ei suinkaan kerrota  että ollaan lapsen kanssa, vaan siellä lukee että "mamma tarvii vähän omaa aikaa" ja mennään kynsistudioihin ja tyttöjen kanssa brussille jne. Mummi ja mies hoitaa lasta. Ei hyvältä vaikuta kyllä.

Yksi poika jäi jo 14-vuotiaana yksin viikoksi kun mutsi lähti töihin. Naapuri kuulemma katsoi vähän perään. En tiedä tosiaankaan mitä siitä pojasta on tullut mutta ei varmasti mitään kovin menestyvää. Se oli niin yksinäinen ja epävarma ressukka jo silloin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat