Talous tiukilla? - Kysy ja keskustele to 5.11.!

Seuraa 
Liittynyt6.5.2015

Vauva.fi järjestää torstaina 5. marraskuuta Talous tiukilla -teemapäivän. Jätä kysymyksesi jo etukäteen alle kommentteihin, selvitämme niihin vastaukset! Asiantuntijat myös päivystävät keskustelussa torstaina ja vastaavat kysymyksiin.

Aiheita:
klo 9-11 Lapsilisä, kotihoidon tuki, hoitoraha - ovatko kaikki lapsiperheiden etuudet sinulle tuttuja? - kysymyksiin vastaavat Kela-Kerttu-palstan asiantuntijat
klo 10-12 Mietitkö, miten päästä pois velkakierteestä tai muusta taloudellisesta kriisistä?  - kysymyksiin vastaa talous- ja velkaneuvoja Tampereen kaupungilta
klo 13-15 Mistä voisi vielä säästää? Parhaat vinkit - vastaajana Lapsiperheen arkirealismia -blogisti

Tule mukaan keskustelemaan!

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kela-Kerttu. Repesin nauruun. :DD

Et oo ennen kuullut :)?
No, lapsiperheille taitaa ollakin neuvontaa aika hyvin.
(Kela-Kerttu mm. :)).

Kiitos🌸 vauva.fi tästä ideasta, talousinfoa tarvitaan!

Lapsiperheiden lisäksi löytyy näitä ihan yksin olevia, esim. häätöuhan alla, eivät oikein osaa hakea sitä apua.
Voivat tarvita jo monenlaista apua, oikeusapu, henkinen tuki, murheiden kuuntelija.
Tällä saataisiin ehkä jopa häätö vältettyä.
Asumisneuvojiahan on jo. Pitäisikö "keksiä" vielä "apuagentti", tarvittavan ajan rinnalla kulkija, joka saisi neuvottua eteenpäin ihan kaikessa - fyysisesti tavaroiden kantamiseenkin löytäisi apulaiset vaikka srk:sta?
Yksinäisellä/ vammaisella tämä fysiikka pelkästään voi olla ylitsepääsemätön juttu.

Hessu

Mistä enää säästää kun ostaa jo halvinta ruokaa ja jatkojalostaa sitä Marttojen ohjeilla joten ruokahävikkiä ei tule, ja kaikki ostetaan kirpputorilla mitä mahdollista? Ulkomailla en ole koskaan käynyt ja huvitukset on muutenkin vähissä rahapulan vuoksi. Auto on kuitenkin pidettävä että töihin pääsee, ja katto pään päällä ja jotain syötävä, eli miten enää pienennän menoja?

Vierailija

Mahtavaa että tällaista matalan kynnyksen neuvontaa järjestetään! Taidan itsekin osallistua vaikka tilanteeni ei olekaan mahdoton / hallitsematon. Aina voi oppia ja ennakoida - tulevasta ei kukaan varmuudella tiedä!

Vierailija

Saako työssäkäyvän yksinhuoltajan, jolla raha-asiat ulosotossa, kolmetoista vuotias lapsi tienata taskurahansa lehdenjaolla vai lasketaanko perheen tuloiksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Saako työssäkäyvän yksinhuoltajan, jolla raha-asiat ulosotossa, kolmetoista vuotias lapsi tienata taskurahansa lehdenjaolla vai lasketaanko perheen tuloiksi?

Saa! Ei vaikuta mitenkään ulosottoon. Vastaat itse veloistasi. 

Adou

Hoidan lastani kotona eli saan kotihoidon tukea johon kohdallani sisältyy myös hoitolisä. Olen ilmoittanut hakiessani tukea, etten saa palkkatuloja enkä lomarahaa töistäni. Nyt kuitenkin onkin mahdollista, että voisin tehdä muutamia keikkatyöpäiviä viikonloppuisin. Tiedän, että nämä tulot pitää ilmoittaa Kelaan mutta mietin, että kun palkka tulee takautuvasti enkä tiedä tarkkaa summaa ennenkuin saan palkkalaskelman niin miten ilmoitus hoituu? Eli siis että ilmoitan tulot tietysti heti kun saan palkkalaskelman mutta joudunko maksamaan kotihoidon tukea takaisin Kelalle vai miten kun tulot eivät ole reaaliaikaisesti ilmoitettu?

Vierailija

Kysyn vielä täälläkin mielipidettä eli kannattaako meidän ostaa asunto vai asua vuokralla? Haluasimme ostaa miehen kanssa asunnon mutta minä vielä opiskelen (lähihoitja) ja mies on töissä. MEillä on yksi kaksivuotias lapsi. Pelkään ettei meillä ole varaa lyhentää lainaa vaikka toisaalta vuokraankin menee rahaa. Asumme Pääkaupunkiseudulla ja vuokra on kolmiosta 51 neliöta 980 euroa.

UusiÄiti2015

Menen tammikuussa takaisin töihin, jolloin mieheni jää kotiin 10kk  vauvamme kanssa. Hän on tällä hetkellä työtön työnhakija, joka opiskelee suomea eli saa työttömyyskorvausta sekä matkakulut kouluun menoa varten.

Palkkani on n. 2200€/kk (ennen veroja). Mitä kaikkia tukia meidän on mahdollista saada? Hoitoraha? Kotihoidontuki? Espoo lisä?

Lapsilisää vauva jo saa ja asumistukea saamme tällä hetkellä - se täytyy varmasti vaan tarkistuttaa, kun perheen tulot muuttuvat.

Onko olemassa vielä jotain muita mahdollisia tukia???

Visa vinkuu

Miten päästä eroon ostohimosta? Shoppailen yli varojeni. Luottokortilla on iso lasku. Selviän laskuista  ja maksuhäiriömerkintää ei ole. Silti jatkuva luottokorttikierre päällä. Lyhennän joka kuukausi velkaa, mutta onnistun aina höyläämään korttia uudestaan. Olen tyhmä, tiedän... 

Ylläpito
Seuraa 
Liittynyt13.1.2015

Ylläpito kommentoi: Poistin ketjusta kommentteja, jotka eivät liity teemaan.

Lisäksi tiedoksi: Palauteketjua uudesta sivustosta seurataan koko ajan, ja korjauksia sivustoon tehdään. Täsmällinen palaute ominaisuuksista on erittäin tervetullutta (esimerkiksi jokin ominaisuus puuttuu tai ei toimi).  Ketju on siis erittäin hyödyllinen, vaikka ylläpito ei ole käynyt keskustelua ketjussa. Jatketaan siis palautteen kokoamista sivustosta toiseen ketjuun, tämä on Talous tiukilla -keskustelua varten!

Vierailija

Olen todella taitava käyttämään rahaa, mutta ruokaostoksista en onnistu enää nipistämään vaikka käytän mielestäni kaikki konstit ostoksilla. Haluan pitää ateriat kuitenkin suht terveellisinä. Ostan paljon tarjouksesta ja suunnittelen ruoat sen mukaan, mitä saa halvalla viikon mittaan. Silti tuntuu, että 100€/vko on jonkinlainen minimi meidän kolmihenkiselle perheelle.

Kaipaisin neuvoja tilanteeseen, jossa ei periaatteessa olisi varaa tuhlata ruokaan näin paljoa, mutta halvemmalla ei enää saa järkevää ja monipuolista syötävää.

Vierailija

Mitä tehdä? Yritän hoitaa vaivojani ja rahaa menee.. kunpa edes löytäisin sen täsmäavun.
Olen ottanut velkaa ja taitelemista tämä on.

Natti

Minulle tuli n. 2 vuotta sitten maksuhäiriömerkintä (kulutusluotosta). Maksoin laskun välittömästi pois. Onkohan merkintä vielä jäljellä? Olisiko minun pitänyt ilmoittaa jonnekin että lasku on maksettu? Jääkö maksuhäiriömerkinnästä mitään tietoja (poistumisen jälkeen), jotka voisivat vaikeuttaa tulevaisuudessa esim. asuntolainan tai luottokortin saamiseen? Uusia merkintöjä ei ole tullut eikä tule, jos se minusta riippuu. Huolettaa vaan, että olenko sössinyt asiani tyystin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat