Yritettiin ulkokäännöstä, ei onnistunut

Vierailija

Perätilasynnyksen kokeineilta kannanottoja kaipailisin. Kolmas lapsi minulla kyseessä. Viikko 37 tällä hetkellä. Lapsi arvioitu tällä hetkellä 3,5 -kiloiseksi. 

Lääkäri oli jotenkin epävarma -- nuorehko nainen. Ei osannut sanoa juuta tai jaata sektio/alatiesynnytys puolesta. Minulla siis kaksi normaalia alatiesynnytystä takana.

Vihjasi siihen suuntaan, että päätös on nyt aivan minun. Mitä olette vastaavassa tilanteessa päättäneet?

Kommentit (10)

Vierailija

Minä synnytin toisen lapseni perätilaisena. Vähän vaille 3,5 kiloinen oli. Halusin alatiesynnytyksen, koska lääkäri ei sitä ehdottomasti kieltänyt, ja kammoan sektiota ja muita lääketieteellisiä toimenpiteitä. Mulla tuo toinen synnytys oli perätilasta huolimatta ensimmäistä synnytystä paljon helmpompi kokemus. 3 tuntia sairaalaan tulosta syntyi poika, ilman mitään ihmeempiä ongelmia.

Vierailija

Menen naistenklinikalle, joten ainakin hätäsektiovalmius on Suomen huippua. 

Minäkin kammoan ajatusta, että vatsa viilletään auki. Mutta vauvan terveys tässä pitää olla etusijalla toki. Perätilasynnytyksen riskit ovat vauvalle huomattavasti suuremmat kuin normaalisti. 

Ehkä käyn nyt mahd. nopeasti yksityisellä puolella kokeneella asiantuntijalla ja pyydän viime hetken arvion. 

-ap

Vierailija

Asian voisi tiivistää niin että alatiesynnytys on sinulle turvallisempi, sektio vauvalle turvallisempi.

Onko lantio jo kuvattu? Vaikuttaako tilaa olevan tarpeeksi, sanoiko lääkäri asiasta mitään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Asian voisi tiivistää niin että alatiesynnytys on sinulle turvallisempi, sektio vauvalle turvallisempi.

Onko lantio jo kuvattu? Vaikuttaako tilaa olevan tarpeeksi, sanoiko lääkäri asiasta mitään?

Ei ole kuvattu. Edelliset vauvat olivat vähän yli nelikiloisia. Siitä ilmeisesti päätelty, että tulee peppukin edellä, jos vain itse haluan yrittää. 

ap

Vierailija

Minullakin oli vauva perätilassa vielä viikolla 37, siksi kävin äitipolilla ja yritti kääntää, mutta lri ei saanut käännettyä. Kun menin sinne uudestaan vko 38+5, oli tarkoitus suunnitella tuleva synnytys, eli varata käynnistys- tai sektioaikaa. Yllätys oli melkoinen, kun vauva oli pää alaspäin ja kiinnittyneenä. Itse oli hivuttanut käännöksen, mitään en huomannut. Toiset on hitaampia kääntymään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kuvattu. Edelliset vauvat olivat vähän yli nelikiloisia. Siitä ilmeisesti päätelty, että tulee peppukin edellä, jos vain itse haluan yrittää. 

ap

No mitään pohtimista on turha tehdä ennen kuvausta. Perätilasynnytys on niin erilainen että edellisistä synnytyksistä ei oikeastaan voi päätellä mitään. Jos vauva jumittuu päästään kiinni lantioon niin siinä ei auta enää hätäsektio tai mikään muukaan.

Vierailija

Itseltä meni luotto omaan synnytyssairaalaan ensimmäisessä synnytyksessä joten en uskaltaisi synnyttää perätilassa. Olen itsekin tällä viikolla (rv35) menossa synnytystapa-arvioon ja vielä viime viikolla oli vauva perätilassa, nyt on joko laskeutunut tai kääntynyt. En kyllä anna tehdä ulkokäännöstäkään jos on jo kiinnittynyt - siihenkin syynä se etten luota sairaalan henkilökuntaan enää ollenkaan. Synnytyspelkopolilla on sovittu kaikki tärkeimmät asiat alatiesynnytykseen liittyen ja siksi uskallan mennä raivotarjonnassa olevaa lasta synnyttämään, siinä minulla on kuitenkin isoin rooli. Perätilavauvaa synnyttäessä kätilön on oltava taitava myös, pelkkä äidin hyvä työskentely ei riitä. Sektio tulee siis itselle jos vauva on edelleen perätilassa. Sinä kuitenkin vaikutit luottavaiselle omaan synnytyssairaalaasi joten jos siltä osin on kaikki kunnossa niin eiköhän se perätilasynnytyskin onnistu.

Vierailija

Tilasin nyt yksityiseltä lääkäriasemalta ajan ja menen jo perjantaina. Kuvauskin tehdään samaan syssyyn.

Sitten täytyy toimia nopeasti, jos näyttävät vihreää valoa alatiesynnytykselle. Eiköhän tässä tapauksessa saa käynnistyksen, ettei vauva ehdi kasvaa liikaa. Arvio tosiaan oli nyt 3, 5 kg. Viimeisinä viikkoina kasvaa tosi vauhdilla, että jos laskettuu odotellaan, niin hyvinkin taas nelikiloinen. 

Mikähän vastarannankiiski sieltä on tulossa, kun ei perskules suostu oikeinpäin olemaan :D  Kovasti olen yrittänyt puhua järkeä hänelle. Tees nyt se viimeinen kuperkeikka kohdussa, pikku vintiö!

Vierailija

Minä pyysin ulkokäännöksen yrittämistä uudelleen ensimmäisen epäonnistuttua, tehtiin viikoilla 36 ja 37. Vauva oli koko raskauden pysytellyt tiukasti perätilassa. Kääntäminen ei onnistunut ja olisin halunnut synnyttää alateitse, takana oli kaksi synnytystä ja kärsin kovasta leikkauskammosta. Vauvan ongelmien takia kuitenkaan synnytyksen käynnistymistä ei voitu jäädä odottamaan ja perätilasynnytystä ei suostuttu käynnistämään (tämä oli Naistenklinikalla ehdotonta), joten sektioon jouduin. Kyllähän siitäkin selviää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat