Erja Tamminen, Mikko Ahonen ja muut säteilypelottelijat ovat pilanneet elämäni!

Vierailija

Sanon heti alkuun, että kärsin mielenterveyden ongelmista. Ahdistus on yksi keskeinen oire. Tällä hetkellä minua ahdistaa suunnattomasti sähkömagneettinen säteily, jonka lähteitä on kaikkialla. Nuo otsikossa mainitut henkilöt levittävät netissä ja muutenkin pelkoa siitä. Joka paikassa on heidän mukaansa sähkömagneettista säteilyä, eikä sille tehdä mitään, viranomaiset ei välitä ja sairastumme syöpiin ja alzheimerin tautiin, lapsille tulee adhd yms.

Tavallinen ihminen ei voi tehdä asialle mitään, paitsi ehkä jos on tarpeeksi rahaa voi rakentaa jonnekin korpeen talon jossa nämä asiat on otettu huomioon. No ainakaan minulla ei ole valinnan varaa, ei ole varaa valita asuinpaikkaa vaan on tyydyttävä siihen mitä on.

Meidän naapuritalon katolla on kännykkätukiasema, pari sataa metriä on isohkolle voimajohdolle, kotinakin sulakekaappi on just makuuhuoneen vastaisella seinällä. Siis kaikki mahdolliset asiat on pielessä. Pelkään nouden henkilöiden juttuja luettuani nyt ihan koko ajan, että koko ajan säteily grillaa aivojamme ja lasteni terveys on pilalla :(

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Tarkennan vielä, että aikaisemmin kun en tiennyt niin ei minua häirinneet nuo tukiasemat ja muut. Nyt satuin jonkun jutun lukemaan, luin lisää ja ahdistus on kova. Etsin tietoa myös esim. Säteilyturvakeskuksen sivuilta, ja heidän mukaansa huolta ei ole, mutta pelkään silti!

t.ap

Vierailija

En osaa oikein neuvoa, mikä auttaisi ahdistukseesi, mutta muista kuitenkin, että säteily on vahvimmillaan noin puolen metrin säteellä lähteestä. Eli säteilyn välttelemiseen auttaa jo paljon se, ettet kulje jatkuvasti kännykkä taskussa, istu langattoman modeemin vieressä jatkuvasti, ja pidä tietokoneessa wi-fiä päällä ellet sitä käytä.

Vierailija

Ei ihme että ahdistut. Riippumatta siitä, onko säteily oikeasti vaarallista kaikille tai vain joillekin erityisherkille tai ei kenellekään, Suomessa ei voi olla ahdistumatta, koska täällä ei ole vaihtoehtoja. Kaikkialla on oltava matkapuhelinverkko, Hangosta Utsjoelle. Se on oikein ylpeydenaihe, että kännykkä toimii kaikkialla.

Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin siellä on suoja-alueita hulluille tai oikeasti asiasta kärsiville. Moista diversiteettiä ei Suomessa suvaita. Täällä kaikkien on elettävä samalla tavalla ja hyväksyttävä kiltisti se, minkä viranomainen on meille hyväksi katsonut.

Vierailija

Tukiasemien ja kännyköiden sähkömagneettista säteilyä verrataan usein auringonvaloon, joka sekin on sähkömagneettista säteilyä. Yhtä vaarallisia ovat kuulemma, eli eivät ollenkaan vaarallisia ihmiselle. Jostain syystä kuitenkin kännykkäsignaali läpäisee betoniseinän mutta valo ei. Tästä huolimatta ihmiselle asiasta ei tietenkään ole yhtikäs mitään vaaraa. Ihanan turvallista.

Vierailija

Noista otsikossa mainitsemistasi henkilöistä tiedän sen verran, että eivät ole parhaita asiantuntijoita tässä asiassa. Erja Tamminen on itseoppinut "tietokirjailija", joka on diagnosoinut itsellään sähköallergian ja löytänyt aiheesta itselleen elämäntyön. Mikko Ahonen on muistaakseni kasvatustieteilijä tai joku vastaava (ei siis tekniikan tai lääketieteen alan ammattilainen), jolla on erilaisia säteilyltäsuojautumishärpäkkeitä myyvä nettikauppa. Kummallakaan ei siis ole fysiikan, tekniikan tai lääketieteen koulutusta, jotka mielestäni olisivat aika olennaisia, että voisi toimia asiantuntijana tässä asiassa.

Sähkömagneettista ja radiotaajuista säteilyä ja niiden vaikutusta ihmisten terveyteen on tutkittu todella paljon ympäri maailmaa. Vaikka joidenkin tutkimusten tulokset ovat ristiriitaisia, ei em. säteilyllä ole laajojen tutkimusten valossa todettu olevan merkittävää vaikutusta terveyteen niillä voimakkuuksilla mille tavallinen kansalainen altistuu. Jotkut henkilöt, esimerkiksi juuri otsikossa mainitut, nostavat esiin yksittäisiä tutkimuksia (joiden laatu voi olla sitä sun tätä) tai irrottavat tutkimuksista yksittäisiä, kokonaisuuden kannalta merkityksettömiä lauseita. He myös väittävät, että tarvitaan lisää tutkimuksia, kunnes asia on todistettu vaarattomaksi. Oikeasti asiaa on selvitetty todella paljon, eikä tiede toimi niin että joku asia (vaara) todistetaan olemattomaksi.

Samaa argumentointia käyttävät rokotusten vastustajat, ilmastonmuutosskeptikot ym. muut vallitsevien tiedekäsitysten kyseenalaistajat.

Sinuna olisin huoletta! Muut asiat (ravinto, liikunta, tupakka, alkoholi, stressi) vaikuttavat terveyteesi paljon enemmän!

Vierailija

Minulla oli samanlaista erään toisen asian kanssa. Kävin juttelemassa psykiatrin kanssa, joka otti pelkoni vakavasti, mutta ei pitänyt sitä relevanttina. Hän kirjoitti minulle muutaman sivun tekstin, jossa eritteli tuota asiaa viitteiden kanssa. Luin sen aina, kun alkoi ahdistaa. Auttoi!

Vierailija

Ap, olennaisinta on kai löytää keino rauhoittua, koska ahdistuksen kohde voi siirtyä. Mulla on auttanut ahdistuksiin ihan vaan sen tiedistaminen, että kaikki kuollaan jossain vaiheessa eikä oman elämänsä kulkua voi kukaan täysin säädellä. Vakaumuksesta on myös apua monelle, mutta en nyt viitsi siitä sen isommin ettei tule olo,että tilannettasi käytetään hyväksi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että ahdistut. Riippumatta siitä, onko säteily oikeasti vaarallista kaikille tai vain joillekin erityisherkille tai ei kenellekään, Suomessa ei voi olla ahdistumatta, koska täällä ei ole vaihtoehtoja. Kaikkialla on oltava matkapuhelinverkko, Hangosta Utsjoelle. Se on oikein ylpeydenaihe, että kännykkä toimii kaikkialla.

Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin siellä on suoja-alueita hulluille tai oikeasti asiasta kärsiville. Moista diversiteettiä ei Suomessa suvaita. Täällä kaikkien on elettävä samalla tavalla ja hyväksyttävä kiltisti se, minkä viranomainen on meille hyväksi katsonut.

Eiköhän tilanne ala olla sama kaikissa länsimaissa, ja kehittyvät maat tulevat hyvää vauhtia perässä. Ja olen kyllä huomannut muualla Euroopassa matkustaessani, että tukiasemia on ihan joka paikassa, esim. talojen katoilla, samalla lailla kuin Suomessakin, ja esim. Italiassa taloja oli jopa suoraan voimalinjojen ALLA (tätä en ole nähnyt Suomessa). Enkä usko, että nuo "suoja-alueet" ovat mikään ratkaisu. Kun ihmisellä on työ, toimeentulo, perhe ja lähipiiri jossain, niin aika "hullu" pitää olla, että jättää kaiken ja muuttaa jonnekin reservaattiin...

Itse en usko, että tuo "säteily" on merkittävä uhka kansanterveyden kannalta. Paljon vaarallisempaa on lihavuus, tupakointi, alkoholin liikakäyttö, pienhiukkaset... Ihan järkevää suunnata voimavarat näihin haittoihin eikä alkaa suojautua "varmuuden vuoksi" joltain, minkä ei laajoissa tutkimuksissa ole voitu todeta olevan merkittävä uhka.

Vierailija

Kiitos kaikille vastauksista! Käyn kyllä psykoterapiassa käsittelemässä pelkojani ja ahdistustani. Kuten joku sanoikin, niin se on totta, että se pelko löytää kyllä aina jonkun kohteen. Jos en nyt olisi keksinyt tätä aihetta niin pelkäisin ihan varmasti jotain muuta :( 

Nyt vaan ahdistaa niin hirveästi kun tuli luettua jostain joiden tyyppien kirjoituksia :( Odotan vaan koko ajan koska mulle tulee joku aivosairaus :( Ahdistaa olla täällä omassa kodissani, mutta ei mulla tosiaan ole mahdollisuutta muuttaa minnekään maalle tms. Erja Tamminen kirjoitti jossain minkälainen olisi "turvallinen" asuinpaikka, ei minulla ole mitään mahdollisuutta sellaiseen!

t.ap

Vierailija

Et ole ainoa. Minäkin pelkään juuri tuollaisia uhkia, joilta ei voi suojautua mitenkään, säteilyn lisäksi ruoan, vaatteiden ja huonekalujen myrkkyainejäämiä. Sitä että edellinen asukas on maalannut asunnon seinän jollain homeenestomaalilla, joka on terveydelle haitallisempaa kuin itse home. Tai rikkonut energiansäästölampun jonka seurauksena asuntoon on vapautunut elohopeaa. Influenssarokotetta, jonka työnantaja pakottaa ottamaan. 

Eilen luin Kauppalehdestä uutisen, jonka mukaan suuren ruotsalaisen vaateketjun vaatteista on löytynyt tuhat kemikaalia, joista vain sata tunnistettiin ja joukossa oli syöpävaarallisia aineita, jopa luomupuuvillavaatteista. Kaikki kemikaalit eivät lähteneet edes pesussa. Nyt uutista ei enää löydy, toivottavasti ei pitänyt paikkaansa. 

Ahdistushäiriöisen on todella helppoa ahdistua nykypäivänä, juuri noista terveysuutisista. Sitten on nämä toiset ääripäät, jotka eivät välitä yhtään, suihkuttelevat myrkkyjä ympäristöönsä ihan itse. En voi käsittää. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa. Minäkin pelkään juuri tuollaisia uhkia, joilta ei voi suojautua mitenkään, säteilyn lisäksi ruoan, vaatteiden ja huonekalujen myrkkyainejäämiä. Sitä että edellinen asukas on maalannut asunnon seinän jollain homeenestomaalilla, joka on terveydelle haitallisempaa kuin itse home. Tai rikkonut energiansäästölampun jonka seurauksena asuntoon on vapautunut elohopeaa. Influenssarokotetta, jonka työnantaja pakottaa ottamaan. 

Eilen luin Kauppalehdestä uutisen, jonka mukaan suuren ruotsalaisen vaateketjun vaatteista on löytynyt tuhat kemikaalia, joista vain sata tunnistettiin ja joukossa oli syöpävaarallisia aineita, jopa luomupuuvillavaatteista. Kaikki kemikaalit eivät lähteneet edes pesussa. Nyt uutista ei enää löydy, toivottavasti ei pitänyt paikkaansa. 

Ahdistushäiriöisen on todella helppoa ahdistua nykypäivänä, juuri noista terveysuutisista. Sitten on nämä toiset ääripäät, jotka eivät välitä yhtään, suihkuttelevat myrkkyjä ympäristöönsä ihan itse. En voi käsittää. 

Aivan kuin minun kirjoittamani! Minulla on todettu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, ja suurinta tuskaa aiheuttavat juurikin tuollaiset näkymättömät vaarat, joilta ei oikein mitenkään voi suojautua kun niistä ei edes tiedä! Pelkään ihan hirveästi esim. asbestia (kuinka paljon sitäkin leijuu joka paikassa kun rakennuskanta on niin vanha, just oli uutinen, että Meilahden sairaalastakin joudutaan evakuoimaan jotain osastoja tän takia!), kemikaaleja, pienhiukkasia, voimalinjojen ja tukiasemien sähkömagneettisia kenttiä ym ym ym. Ei auta, että yritän ajatella tyyliin "kaikki me joskus kuollaan" :( Olisi ihanaa olla huoleton ja elää vain tätä hetkeä.

Vierailija

Asbestin osalta voin rauhoittaa, että sitä ei normaalisti leiju ympäriinsä, ellei remontin vuoksi rakenteita aleta purkaa ilman tarpeellista suojausta.  Mutta just noi kemikaalit ja myrkyt, minkä suhteen edes lainsäädäntö ei tunnu pysyvän perässä tai päättäjät eivät välitä. Vaikka söisi luomuruokaa ja pukeutuisi luomupuuvillaan niin niitä myrkkyjä saa silti. Ja kukaan ei joudu asiasta vastuuseen. Jotain kaljavarasta rangaistaan enemmän kuin myrkkyvaatteiden kaupittelijoita. Tuntuu, ettei ihmisten terveydellä oikeasti ole väliä, kunhan pörssiyhtiöt saa voittonsa. 

Voi olla että vaikka noista asioista ei tarvitsi ahdistua niin sitten ahdistuisi jostain muusta, en tiedä. Toisaalta tämä nykymeno omalta osaltaan kyllä ahdistusta ruokkii. 

Vierailija

Erja Tamminen, Mikko Ahonen ja Dariusz Leszczynski ovat pilanneet terveyteni ja elämäni. He eivät välitä toisen terveydestä, eivät vastaa viesteihin, eivät julkaise heitä arvostelevia kommentteja kirjoituksessaan. Olen lukenut heidän kirjoituksiaan, ostanut säteilymittarin ja sairastunut. Säteilytasot ovat lähes jokapaikassa järkyttävän suuret heidän suosituksiin verrattuna. Oman kokemukseni mukaan pelottelu, epävarmuus ja epätietoisuus aiheuttavat sairauden ja sähköherkkyyden. En tiedä voiko näistä peloista ja ahdistuksesta parantua, huonolta näyttää. Ratkaisu olisi varmaan muuttaa yksin maalle, mutta mitenköhän se vaikuttaisi koko perheen terveyteen… Kuinka paljon huolet
säteilystä sairastuttaa ihmisiä ja kuinka siitä aiheutuva masennus ja ahdistus lyhentää elämää?

Vierailija

Esitä itsellesi tällainen helppo kysymys heti aluksi: Onko ihmisten keskimääräinen elinikä pidentynyt vai lyhentynyt tasaisesti jo pitkään?

Jos näitten säteilysössöjen fantasiat pitäisivät paikkansa keskimääräinen eliniän odote putoaisi jatkuvasti. Sen sijaan ihmiset elävät kokoajan vanhemmiksi. Voisiko tästä päätellä jotain..?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat